NTB - digi Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Boris Johnson legger fram plan for grønn omstilling Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Boris er en interessant karakter, med en god del dårlige men også gode tiltak bak seg. Dette er et av de bedre, som også tilsynelatende konkretiserer hva omstillingen faktisk går ut på (med forbehold om at man ikke i detalj har lest alle planene). Storbritannia har allerede startet bra med en voldsom satsing på havvind, og virker som de styrer etter en totalpakke som kan fungere for dem. Håper politikerne her hjemme kan gjøre noe av det samme, fremfor å si "vi har den den beste klimapolitikken" uten å faktisk legge frem konkrete planer for hvordan vi skal nå våre forpliktelser i Parisavtalen. Endret 19. oktober 2021 av The Very End Det heter faktisk havvind og ikke vind på havet 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 The Very End skrev (5 timer siden): Håper politikerne her hjemme kan gjøre noe av det samme, fremfor å si "vi har den den beste klimapolitikken" uten å faktisk legge frem konkrete planer for hvordan vi skal nå våre forpliktelser i Parisavtalen. UK kommer til å få store mengder overskudd fra havvind noen ganger. Ofte samtidig som nabolandene Nederland, Tyskland og Danmark har overskudd av vindkraft. Det er det fint at vi ikke har samme problem på samme tid. Norge forbruker ca 10-25 GW avhengig av årstid. Foreløpig kan vi bare ta i mot 1,4 GW via North Sea Link. Desto flere slike kabler vi har, jo mer kan vi ta i mot og spare på vannet i våre magasiner. Da er det synd at den nye klimafiendtlige regjeringa setter en stopper for flere utenlandskabler. Ideelt sett burde vi stoppet all norsk oppdemmet vannkraft i Norge når UK, Nederland og Tyskland dumper gratis overskuddskraft, og spart den energien til vi kan selge den til ågerpriser på vindstille dager. Om vi Nordmenn betaler fast X kr/kWh eller har sterkt varierende pris med X kr/kWh i gjennomsnitts spiller egentlig liten rolle med mindre man aktivt flytter forbruk. 4 Lenke til kommentar
Kanin Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Nå har vel britene så og si allerede faset ut kull, så det blir vel gass som vil merke omstillingen nå fremover .... Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) 7 hours ago, Simen1 said: UK kommer til å få store mengder overskudd fra havvind noen ganger. Ofte samtidig som nabolandene Nederland, Tyskland og Danmark har overskudd av vindkraft. Det er det fint at vi ikke har samme problem på samme tid. Norge forbruker ca 10-25 GW avhengig av årstid. Foreløpig kan vi bare ta i mot 1,4 GW via North Sea Link. Desto flere slike kabler vi har, jo mer kan vi ta i mot og spare på vannet i våre magasiner. Da er det synd at den nye klimafiendtlige regjeringa setter en stopper for flere utenlandskabler. Ideelt sett burde vi stoppet all norsk oppdemmet vannkraft i Norge når UK, Nederland og Tyskland dumper gratis overskuddskraft, og spart den energien til vi kan selge den til ågerpriser på vindstille dager. Om vi Nordmenn betaler fast X kr/kWh eller har sterkt varierende pris med X kr/kWh i gjennomsnitts spiller egentlig liten rolle med mindre man aktivt flytter forbruk. Så et innslag på Dagsrevyen i går hvor de hadde et intervju med kraftleverandører, og ut i fra hva jeg forstod var det ikke alltid like enkelt å stoppe / skru av eksport da man hadde behov her hjemme og der ute for kraft som stabiliserer selve nettet. Men de intrikate detaljene rundt strøm må jeg innrømme jeg er nokså dårlig på, så for alt jeg vet kan dette være noe dem sa for å passe narrativet. Som du sier, vi burde forsøke å sette oss i en slik posisjon at vi kan motta større mengder energi. Det virker som vi går i en retning av massiv satsing på ny energi i hele Eurosonen samt Storbritannia, og denne mangelen vi ser nå er en midlertidig situasjon (tar nok noen år allikevel) før man har såpass mye kraft til overs at man alltid kan sende den til der den trengs uten at det går nevneverdig utover en selv. Endret 20. oktober 2021 av The Very End Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Noen lurer sikkert på hvorfor vi ikke kan selge strøm til to ulike priser: En for utlandet og en for oss. Det skyldes at strømmen selges og kjøpes på kraftbørsen. Kjøper for eksempel jeg billig kraft fordi jeg bor i Norge så kan jeg selge den videre til hvem jeg måtte ønske, innenfor eller utenfor grensene, til den prisen vi blir enige om. Dvs. kraftselskapenes margin faller i min lomme ved videresalg. Derfor havner prisene på nivå med det våre naboland opplever. Ikke helt på samme på grunn av fraktkostnader og begrensninger i overføringskapasitet, men i nærheten av de prisnivåene. Magasinene virker altså prisutjevnende. Vi får mindre svingninger i Norge enn de får i f.eks UK og Tyskland. Angående det jeg skrev lengre opp om å betale konstant jevn pris vs svingninger rundt gjennomsnittet, så er sistnevnte å foretrekke for alle som kan flytte litt på forbruket sitt. Det kommer også landet til gode når vi kan eksportere din "vaskemaskinkraft" tirsdag kl 18 dyrt for så å kjøpe billig tilbake din "vaskemaskinkraft" onsdag kl 21 i stedet for. Vinn-vinn for offentlig eide kraftlinjer etc og oss forbrukere. Eller sagt på en annen måte: Jeg og du får betalt for å jobbe som europas batteri. Noen driter sikkert i om det koster en krone ekstra å kjøre vaskemaskinen på tirsdag, men over tid vil det kunne bli nevneverdige beløp å spare på å være konsekvent på å flytte forbruk. Jeg har full forståelse for at det er en del forbruk man ikke vil flytte på, men der det er mulig, enkelt og ikke medfører nevneverdige ulemper så er jeg velvillig til å dele gevinsten med stat, fylker og kommuner. Derfor er planen å installere en timer på varmtvannsberederen som gjør at varnnet varmes opp om natta. Endret 20. oktober 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
CarstenS Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 er greit så lenge det er andre klovner med nisseluen trukket langt ned over nesen - som forsyner klovnen på andre side av kanalen med billig grøn strøm...via kabel betalt av de med nisseluen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå