dansve100 Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Hvis man skal kjøpe ny stekepanne har det noe å si om man kjøper en svinedyr til 1000lappen ? Jeg kjøpte en til 500 kr som da har teflon belegg og nonstick belegg. Tefal Excellence er det. Endret 19. oktober 2021 av dansve100 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Det viktigaste er kvaliteten på steikepanna, og kva som er rett kvalitet for ditt bruksområde. Typisk vil det dyre ha betre kvalitet men ikkje nødvendigvis. Har f.eks. høyrt at IKEA sine billige steikepanner og gryter har høg kvalitet sjølv om dei er billege. Men du kan nok også treffe på dårleg kvalitet som er overprisa. Det som kanskje er viktigast om du kjøper er billig teflonsteikepanne er å behandle den forsiktig. Ikkje bruk metallredskaper under matlaginga, ikkje utsett steikepanna for høge temperaturar, og vask forsiktig for hand rett etter bruk. Ved forsiktig bruk så vil sjølv billige steikepanner vare lenge. Den typiske feilen som folk gjer er at ein steiker med høg temperatur og kanskje med mykje fett som leier varmen godt. Då kan ein lett skade teflonlaget og bunnen på steikepanna kan slå seg og bli skeivt, særleg om det er tynn botn. Ein anna feil som mange gjer er at ein setter andre gryter og kar oppi steikepanna i kjøkken-skapet/skuffen slik at teflonbotnen blir ripa opp. Lenke til kommentar
koots Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 The Avatar skrev (6 minutter siden): Det viktigaste er kvaliteten på steikepanna, og kva som er rett kvalitet for ditt bruksområde. Typisk vil det dyre ha betre kvalitet men ikkje nødvendigvis. Har f.eks. høyrt at IKEA sine billige steikepanner og gryter har høg kvalitet sjølv om dei er billege. Men du kan nok også treffe på dårleg kvalitet som er overprisa. Det som kanskje er viktigast om du kjøper er billig teflonsteikepanne er å behandle den forsiktig. Ikkje bruk metallredskaper under matlaginga, ikkje utsett steikepanna for høge temperaturar, og vask forsiktig for hand rett etter bruk. Ved forsiktig bruk så vil sjølv billige steikepanner vare lenge. Den typiske feilen som folk gjer er at ein steiker med høg temperatur og kanskje med mykje fett som leier varmen godt. Då kan ein lett skade teflonlaget og bunnen på steikepanna kan slå seg og bli skeivt, særleg om det er tynn botn. Ein anna feil som mange gjer er at ein setter andre gryter og kar oppi steikepanna i kjøkken-skapet/skuffen slik at teflonbotnen blir ripa opp. Høy varme er vel et mindre problem enn for hurtig oppvarming, som man jo kan få om man setter panna rett fra skapet og på induksjonskomfyren med maks effekt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Jernia.no har et klubbtilbud på Rösle 28 cm stekepanne. Den er topp. Det samme med Woll Diamond 28 cm samme tilbud samme sted. Ellers ville jeg vente til nærmere jul for andre tilbud. De billigere har som regel tynn bunn og buler opp i midten. Det er felles for de store billige alu-pannene som er for induksjonstopp. De to førstnevnte buler ikke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 koots skrev (26 minutter siden): Høy varme er vel et mindre problem enn for hurtig oppvarming, som man jo kan få om man setter panna rett fra skapet og på induksjonskomfyren med maks effekt? Både og. Sjølve teflonbelegget bør uansett ikkje varmast over 250 grader, enkelte billegare steikepanner kan ha temperaturbegrensning ned til 175 grader. Når ein kjem over slike temperaturar vil teflonbelegget bli øydelagt. Raske temperaturendringar vil fyrst og fremst være eit problem for steikepanna som då lett kan slå seg og bule ut, men det er sjølvsagt heller ikkje bra for belegget med slike raske temperaturaukningar. Ei tom eller nesten tom steikepanne bør derfor ikkje varmast på induksjonsomnen på maks effekt, tilsvarande bør steikepanna heller ikkje kjølast ned for raskt ved f.eks. å skylle den i kaldt vatn rett etter bruk. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Siste jeg har brukt er en Tefal-panne med thermospot. Kjøpt for rundt et år siden. Belegget på denne holder seg bra, men jeg bruker ikke (skarp) metall i den når jeg lager mat. Steker heller ikke biff i den eller annet på høy varme. Fordelen er at pannen er ganske tung med tykk bunn som fordeler varmen mer jevnt. Det er ofte dette og belegg-kvaliteten som er skimpet på på billigpanner, men nå skal det sies at denne kostet ca 270 kr på Kitchn-tilbud, så et godt kjøp. Å legge over 1000 kr i en panne har sånn jeg har opplevd det begrenset bruksverdi. Fordelen er vel helst om det ikke er fluor-basert belegg på den. Er det fluor-basert belegg må du som tidligere sagt vise hensyn ved bruk, ellers betaler du med helsen og en ødelagt panne. Har du kanarifulger nært kjøkkenet f.eks kan de krepere av dampen hvis belegget blir for varmt. Endret 20. oktober 2021 av vidor Lenke til kommentar
koots Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 The Avatar skrev (17 timer siden): Både og. Sjølve teflonbelegget bør uansett ikkje varmast over 250 grader, enkelte billegare steikepanner kan ha temperaturbegrensning ned til 175 grader. Når ein kjem over slike temperaturar vil teflonbelegget bli øydelagt. Raske temperaturendringar vil fyrst og fremst være eit problem for steikepanna som då lett kan slå seg og bule ut, men det er sjølvsagt heller ikkje bra for belegget med slike raske temperaturaukningar. Ei tom eller nesten tom steikepanne bør derfor ikkje varmast på induksjonsomnen på maks effekt, tilsvarande bør steikepanna heller ikkje kjølast ned for raskt ved f.eks. å skylle den i kaldt vatn rett etter bruk. Uten at jeg har noe formening, hvor mye varme kan man få på en (induksjons)komfyr egentlig? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 koots skrev (54 minutter siden): Uten at jeg har noe formening, hvor mye varme kan man få på en (induksjons)komfyr egentlig? Litt usikker på kva som er makstemperaturen, men så lenge det blir tilført meir varme/energi frå kokeplata enn det som dampar av så vil temperaturen fortsette å stige. Med nok isolasjon som held på varmen så er vel makstemperaturen i teorien ubegrensa så lenge det stadig blir tilført meir varme enn varmetapet. I praksis regner eg med at det kreves nok litt aktiv innsats å få temperaturen over 300 grader. Ved vanleg matlaging så har ein mat som tek opp energien ved at maten blir oppvarma, så ei tom panne blir fortare veldig varm enn ei panne som er i bruk til matlaging. Så om ein sett ei tom steikepanne med lokk på ei induksjonsplate som står på maks så vil lokket bidra til å redusere varmetapet samtidig som at det berre er stålet (og lufta) som tek opp varmen frå induksjonsplata. Lenke til kommentar
dansve100 Skrevet 20. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2021 Men min steke panne kan man vaske med såpe. og et nonstick belegg som gjør at man kan bruke noe skarpe gjenstander i panna. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 Min erfaring er at selv om disse pannene har et sunnere belegg, så har de for min del ikke nådd opp til en moderne god Tefal-panne. Mulig dette har endret seg nylig. Hvis man bruker en slik panne du snakker om til spesiell bruk som en modere PTFE-panne ikke egner seg til så er den vel verdt det. Uansett er man litt bedre beskyttet med en panne uten fluor-forbindelser i belegget. De gamle pannene med PFOA bør man ikke bruke da de er kreftfremkallene. Husker også at disse pannene flasset belegg og de kunne lukte litt kjemisk når en bruke dem hardt, noe som neppe er særlig bra. Hvis du har interesse av å sette deg litt mer inn i PFOA har NYTimes en god artikkel om det; https://www.nytimes.com/2016/01/10/magazine/the-lawyer-who-became-duponts-worst-nightmare.html Håper bare vi ikke får samme kalddusjen om noen år når forskningen på PTFE solidifiserer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå