Knut B Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Klarte energikravene med 10 cm tykke vegger – fikk 40 kvm ekstra boflate [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Er det vakuumpaneler de bruker? Det sagt så ser huset på bildet ut som en trafostasjon. Grøss! Glad jeg ikke har noen så stygge hus i nabolaget. Endret 19. oktober 2021 av Simen1 2 Lenke til kommentar
olemars Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Tenkte det samme, mulig vinkel og lys var litt uheldig når de tok bildet men det ser ut som en kommunal garasje forlatt på 70-tallet. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Jeg trodde bygget var under oppføring. Lenke til kommentar
daha Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Mulig det er nytt med vakum, men aerogel er brukt før: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/oppussing-og-pabygging/supertynn-isolasjon-slipper--lyset-inn/ http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article903455.ece Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Fint om KNUT BJØRHEIM kunne oppdatert artikkelen med hvilke produkter som er benyttet for isolasjonen. Aerogel burde være mer fremme i diskusjonene rundt isolering. Det kan spares masse areal og masse bygningsmaterialer dersom man kan komme frem til aerogelmaterialer i en brukbar prisklasse. Lenke til kommentar
Knut B Skrevet 20. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2021 Hei, det står der allerede, aerogel og vakuum. Ang. det estetiske: Det er luker foran vinduene i andre. Når noen av de er åpne, ser huset mindre lageraktig ut. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 Jeg stusset litt på at 40 kvadratmeter hørtes mye ut så jeg tok en liten kontrollregning. Huset ser ut til æ være satt sammen av veggpaneler med ca 1m bredde. Jeg kan telle 7 på kortsiden og 18 på langsiden. Jeg ser ikke baksiden (eller er det forsiden jeg ikke ser?), men jeg går ut fra at huset er rektangulært. Da har det en omkrets på 50m. Jeg antar det har 3 etasjer (selv om jeg er usikker på om toppetasjen bare er et gigantisk teknisk rom). Altså totalt 150 meter yttervegg. Hvis det stemmer at de har spart 40 kvadratmeter areal ved å bygge 150m yttervegg tynnere så må de altså ha spart 40/150 = 0,2667 meter veggtykkelse. De mener altså å oppnå samme U-verdier med 10 cm tykk vegg som man normalt får med 37 cm veggtykkelse. Tar vi hensyn til at noe av veggflaten i kjelleren er inn mot terreng og at noe veggflate ellers er vinduer og dører er nok forskjellen ennå større. Ca 10 vs 40-50 cm veggtykkelse. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Knut B skrev (På 20.10.2021 den 8.56): Hei, det står der allerede, aerogel og vakuum. Ang. det estetiske: Det er luker foran vinduene i andre. Når noen av de er åpne, ser huset mindre lageraktig ut. Dersom du svarte meg så bommer du helt. Det er teknologier. Ikke produkter. Produkter er noe som har et merkenavn, en leverandør og pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå