Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har takstmann gitt formildende tilstandskarakter på hus?

OtherHalf

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har hatt dette hengende over meg siden jeg kjøpte og flyttet inn i huset mitt, i 2018. Dette var mitt første hus, og jeg kunne ikke mye om hus og byggteknikk når jeg var på visning. I prospektet ser ting veldig bra ut, i tilstandsrapporten for boligen har det meste fått TG1 - selv kledning og vinduer som er fra husets byggealder.

Huset er bygget i 1970 og var 48 år gammelt da jeg flyttet inn.

Jeg fikk fort merke at huset ikke var i særlig god stand etter å ha flyttet inn. Det var iskaldt om vinteren, og det trekker tydelig fra flere av vinduene. Nå orker jeg ikke mer, og ønsker å etterisolere, skifte kledning og skifte vinduer. Før jeg må bla opp rundt 1 million for denne kostnaden, vil jeg først høre hvorvidt det kan vært lurt å be om advokathjelp til denne saken, mot takstmann, da jeg føler meg ganske "lurt".

Yttervegger og vinduer har fått TG1 når disse er fra byggetid. Det er kun skiftet et bittelite vindu til et lite bad, og i den forbindelse noen planker på kledningen. Ellers er resten av huset nylig malt men kledning er gammel. Innvendig trapp, gulv og etasjeskiller har også fått TG1. Flere gulv i huset er såpass gamle at jeg tipper disse også er fra byggealder, og knirker voldsomt. Gulvet er også skjevt i 2 etg. Den innvendige trappen er tydeligvis slitt, og knirker voldsomt. Alt dette har fått TG1.

Innvendige vegger - TG1, selv om over halvparten av boligen er fra byggealder.

For meg høres det veldig rart ut, at TG1 er satt her. Jeg er ikke håndverker, men skulle jeg vurdert boligen basert på det jeg har lært av hus, ville det meste fått TG2.

Hva burde jeg gjøre? Har jeg bragt dette på meg selv, og bør jeg bare svelge kamelen og begynne arbeidet for å utbedre dette - eller kan det være verdt å ta dette til advokat?

Setter stor pris på svar.

Endret av OtherHalf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det jeg har sett i tilstandsrapporter, så får 50 år gamle boliger uten oppussing/renovering aldri grad over (under?) 2.

Siden alt har fått TG1, så ville jeg stilt ganske store og høylytte spørsmål om hvorvidt man kan stole et fnugg på denne rapporten.

Jeg ville leid inn en ny takstmann før jeg gikk til advokat.

Lenke til kommentar
OtherHalf skrev (1 time siden):

Før jeg må bla opp rundt 1 million for denne kostnaden, vil jeg først høre hvorvidt det kan vært lurt å be om advokathjelp til denne saken, mot takstmann, da jeg føler meg ganske "lurt".

Det er ganske vanlig å gi tg2 på grunn av alder, men ikke se deg blind på tilstandsgradene. Sier taksten noe om byggekostnader og fradrag for utidsmessighet og elde?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel standard 10cm isolasjon i veggene på 99,9% av alle boligene fra den tiden, tilstandsvurderingen sier vel mer om den tekniske tilstanden på boligen og mindre om isolasjonsverdien.

Var vanlig å fyre med ekstremt billig kull og olje, samt strømmen var vel også veldig billig. Så folk hadde ikke noe grunn til å putte mer isolasjon i veggene.

Edit, trapper i nye hus knirker også

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Enig i at takstrapporter gir en falsk trygghet for kjøperer med begrenset kunnskap om bygg, det er jo mye derfor det nå innføres strammere krav. Samtidig er nok realiteten at det skal en del til for å kunne gjøre takstmannen økonomisk ansvarlig. Da må det kunne vises til en klar, faglig feil som fører til kostnader.

Fra en takstrapport:

TG1: Som TG0, men bygningsdelen har slitasje uten at tiltak anses nødvendig.

Skal du ha håp om å få tilbake penger fra takstmannen, må altså tiltakene du gjør være "nødvendig". At ting knirker er garantert ikke nok. Dårlig isolering holder også neppe så lenge den er i henhold til datidens standard. Du har også en undersøkelsesplikt, synlig slitasje er noe du burde sett på visning. Man må også ta med kommentarer på de enkelte punkter. Ofte står det ting som "forventet levetid for bygningsdel er 25-30 år" eller lignende.

En del setter TG2 "på grunn av alder", men usikker på om dette er en klar føring eller mer synsing fra den enkelte.

Takstmannen er sannsynligvis medlem av enten NITO Takst eller Norges Takseringsforbund (står på takstrapporten). Du kan evt. ta kontakt med dem og forhøre deg før du bruker mange tusen på advokat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tjenestevei blir via selger/megler. Det er der ansvaret ligger for uriktige opplysninger. Takstmannen jobber på oppdrag fra selger, ikke deg. Det er ikke alt som er like enkelt å oppdage selv på visning, men dersom dokumenterte forhold avviker sterkt fra faktiske, så er jo ikke det bra.

Begynn der og si at du nå har funnet større avvik enn det som var forventet utifra dokumenterte forhold. Dessverre har det gått en del tid i mellom, men samtidig er det jo endel ting man ikke oppdager først etter en stund.

Når det skal sies, så har jeg selv opplevd på visning at en interessent leverte prospektet irritert tilbake til megler og sa at her var det for mye som ikke stemte (enig med vedkommende der)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...