OPV Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 Fint at en representant for leverandøren nå er med i diskusjonen. Håper han leser seg gjennom og kommenterer (i den grad de ikke røper ting de ikke kan). Fex hvorfor er det ingen andre ladeleverandører som tilbyr kortbetaling? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 OPV skrev (4 timer siden): Fex hvorfor er det ingen andre ladeleverandører som tilbyr kortbetaling? Jeg betalte hurtiglading med kort for første gang for 5 år siden. I kassa på Statoil i Sandvika men du tenkte kanskje på betaling ved ladestolpen? Dessuten fikk jeg pengene tilbake fordi laderen kun leverte 1/4 av effekten.. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 Synes ikke dette var mye å rope hurra for. Fremtidens energistasjon og så er den ikke engang tilrettelagt for at man kan lade med henger? Her synes jeg MER har gjort det mye bedre på en del av sine nyere stasjoner, 3 doble lynladere og en dobbel 22kW AC med gjennomkjøring så lading med henger eller vogn er helt uproblematisk. Når så man sist en bensinpumpe man måtte rygge inntil, og koble av hengeren før fylling? Jeg velger konsekvent de stasjonene der jeg kan slippe å koble av vogna, om det er flere å velge i. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden): Synes ikke dette var mye å rope hurra for. Fremtidens energistasjon og så er den ikke engang tilrettelagt for at man kan lade med henger? Her synes jeg MER har gjort det mye bedre på en del av sine nyere stasjoner, 3 doble lynladere og en dobbel 22kW AC med gjennomkjøring så lading med henger eller vogn er helt uproblematisk. Når så man sist en bensinpumpe man måtte rygge inntil, og koble av hengeren før fylling? Jeg velger konsekvent de stasjonene der jeg kan slippe å koble av vogna, om det er flere å velge i. Fordi mesteparten av ladestasjonene som lages er en ettertanke, mens dagens bensinstasjoner ble planlagt før de ble bygd. Stort sett bare i kantene det er plass til ladere, der det før var parkeringsplasser. Lenke til kommentar
tow Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 Dubious skrev (På 19.10.2021 den 8.41): Fungerer den på ALLE ladere? Der den ikke funker holder det med å legge den inn en gang. For eksempel kommunale ladere i Stavanger, bare å sende en tekstmelding og holde brikken mot laderen, så funker den etterpå. Jeg har forresten to brikker, fikk en egen til Kople (tror jeg det var). Har ikke brukt den enda, for nå har de koblet (hehe...) elbilforeningen sin til ladenettverket sitt. Lenke til kommentar
tow Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 The Very End skrev (På 19.10.2021 den 8.37): Men hvorfor som krav? Et ekstra steg fordi? For oss teknologer er det den minste sak, men skal vi få alle over på elektriske løsninger må vi gjøre det enkelt for folk. Er litt som hvordan mwn før kunne surfe på internett og gjøre masse ting, mens man nå er avhengig av flere hundre apper for å gjøre det samme. Bruksopplevelsen blir ikke nødvendigvis bedre. Klart, det beste hadde vært om _bilen_ hadde vært "ladebrikken". Etter min mening er det gjort en for dårlig jobb fra myndighetene sin side. Det er tross alt gitt mye penger i støtte til ladestasjoner. Det burde vært satt to absolutte krav for å få støtte til ladestasjoner samt for å få momsfritak for elbiler: 1: Alle biller skal kunne lade på alle ladestasjoner 2: Det burde vært stilt krav om at bil og ladestasjon kan snakke sammen og starte lading og fakturering automatisk. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden): Når så man sist en bensinpumpe man måtte rygge inntil, og koble av hengeren før fylling? Jeg velger konsekvent de stasjonene der jeg kan slippe å koble av vogna, om det er flere å velge i. Dagens bensinstasjoner har ikke blitt designet i et vakuum. Nei, tvert imot har vi mange mange tiår med erfaringer å lene oss på. De aller, aller første bensinstasjonene var nok ikke fullt så enkle og brukervennlige, skal du nok se. De første ladestasjoner for elbil, har også en del merkelige løsninger. Mange ble designet med en antagelse om at bilens ladekontakt er plassert i front. Tilhenger var det forresten ingen elbiler som hadde "back in the days". Meeen ... Ingen tvil om at ladestasjonene trenger noen iterasjoner med design, brukervennlighet, m.m.! Å bruke 20-40 minutter på å lade, er tross alt ikke det samme som å fylle bensin i fem minutter. Hvorfor er det ikke kiosk/kafeer ved alle ladepunkt? Hvorfor må man stå utendørs, og ikke under tak? Hvorfor er det, stort sett, krav om unik app pr leverandør? Enorme klønete betalingsopplegg! At mange punkt ikke en gang er operative, er jo skandale! Og som du er inne på: hvorfor så vrient å parkere bil på en fornuftig måte, slik at andre bilister ikke blir forhindret fra å lade? (Inkl. henger). Vet at enkelte også savner mulighet for å reserve en lader litt i forkant, slik at i det man svinger av motorveien, er garantert lader. Vi er fortsatt i en oppstartsfase. Mye kan - og vil - bli bedre. I tillegg kommer nok nye hastigheter og standarder frem også. Ergo må operatørene beregne inn store kostnader til oppgradering i nær fremtid. Sikkert ikke enkelt å etablere og drifte disse punktene heller? 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 21 hours ago, Roar Nygaard said: Hei Birger! Bra at du spør - og sjølvsagt kjem Greenstation til å implementere Plug and charge. I tidlegfase av piloten har vi ikkje prioritert dette, men vi kjem til å inkludere dette snart. Da e relativt få bilmerke som brukar systemet enno, og av den grunn valgte vi å få på plass tapp-betaling samt App-betaling for dei brukarane som ynskjer full-automatisert betaling. Mvh Roar Nygaard, Forretningsutviklar i Greenstation Hei takk for at du svarer i tråden her! Er det sånn at om man har appen deres så fakturerer dere basert på skiltleseren? Det er i hvertfall et sted i riktig retning. Men vil kanskje gjøre at man må ha skiltleser ganske mange steder/på hver stolpe Kom ikke helt frem i filmen, jeg oppfatta det i hvert fall ikke. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 bzzlink skrev (55 minutter siden): Men vil kanskje gjøre at man må ha skiltleser ganske mange steder/på hver stolpe Det holder nok med én skiltleser ved inngangen. Det er slik de kan distrubere bilene til riktig plass og ladekontakt. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) Hva sier skiltleseren da? At det korresponderende kjøretøy befinner seg i nærheten (forutsatt at det ikke er et fakeskilt). Ikke noe mer. Folk er skeptisk til mindre (f eks QR-kode på ladestolpen). Endret 21. oktober 2021 av trikola Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 trikola skrev (16 minutter siden): Hva sier skiltleseren da? At det korresponderende kjøretøy befinner seg i nærheten (forutsatt at det ikke er et fakeskilt). Ikke noe mer. Folk er skeptisk til mindre (f eks QR-kode på ladestolpen). At bilen kjører inn i området? Er det et falsk skilt, ei ICE feks så får man nok ingen lade plass og/eller plass i ladekøen. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 8 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Synes ikke dette var mye å rope hurra for. Fremtidens energistasjon og så er den ikke engang tilrettelagt for at man kan lade med henger? Godt poeng. På fergekaiene klarer de nå (stort sett) automatisk å registrere når jeg kommer med henger. Det burde Greenstation også klare, slik at skjermen de har i innkjøringen henviser de med henger til en egnet lader. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 trikola skrev (3 timer siden): Folk er skeptisk til mindre (f eks QR-kode på ladestolpen). QR-koder kommer til å bli klistret over med en kode som går til en scam side. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) 18 hours ago, Dubious said: QR-koder kommer til å bli klistret over med en kode som går til en scam side. Koden kan jo være på en skjerm (og dynamisk) - eller bak et vindu. Edit: dynamisk hjelper jo ikke - den som blir lurt ser jo ikke at QR-koden ikke er dynamisk og scam-siden blåser i det. Endret 22. oktober 2021 av trikola 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Finnes det ladestasjoner som lar deg betale med vipps? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Kahuna skrev (2 timer siden): Finnes det ladestasjoner som lar deg betale med vipps? Ionity og diverse andre hvis du betaler via Elton. Men sist jeg prøvde det tok det en hel uke får jeg fikk refundert reservasjonen på 500 kr... Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Dubious skrev (På 21.10.2021 den 5.38): Fordi mesteparten av ladestasjonene som lages er en ettertanke, mens dagens bensinstasjoner ble planlagt før de ble bygd. Stort sett bare i kantene det er plass til ladere, der det før var parkeringsplasser. Det behøver ikke å være gjennomkjøringsplasser heller, så lenge det er plass til 10-12m i lengden. På Circle K Gjøvik er hurtigladerne plassert mellom parkeringsplassene istedenfor foran. Da er det bare å kjøre frem, med vogna tilkoblet, og plugge i. De står ca. midt på siden av bilen så det fungerer uansett om du har ladeuttak på forskjermen eller bakskjermen, på venstre eller høyre side. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Øystein H skrev (På 19.10.2021 den 10.36): Personlig har jeg mere tro på app enn kort. Synes løsningen fra Elton er et steg i riktig retning. Der har du en app som støtter Re-charge (Fortum), Ionity og Koble (og flere kommer sier de selv). Ulempen med app-er er ikke app-en i seg selv, men at en har flere app-er (en for hvert selskap) som krever at en registrerer betalingsordning flere steder. Ikke alltid lett å holde orden på når du bytter bank/visa/mc-kort og må oppdatere 10 ladeapper (for ikke å snakke om Netflix, HBO, +++ streamingtjenester med mere). App er noe drit når regnet høljer ned og du ikke klarer å trykke på skjermen fordi den er våt. Jeg har hurtigladet mye siden 2011 og testet det meste unntatt SMS. Bankkort (Eidsiva hadde kortautomat på siin hurtiglader på Gjøvik for mange år siden), app og RFID-brikke. Brikken er den absolutt enkleste måten å starte lading på, den ligger fast i øvre dørlomme og det tar maks 5 sekunder å starte lading med den om laderen er av typen som ikke krever masse trykking på knapper eller skjerm. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (44 minutter siden): App er noe drit når regnet høljer ned og du ikke klarer å trykke på skjermen fordi den er våt. Det er tak over alle dieselpumper. Svært få ladere som har tak. Lenge til elbil blir bedre enn diesel. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 9 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Det behøver ikke å være gjennomkjøringsplasser heller, så lenge det er plass til 10-12m i lengden. På Circle K Gjøvik er hurtigladerne plassert mellom parkeringsplassene istedenfor foran. Da er det bare å kjøre frem, med vogna tilkoblet, og plugge i. De står ca. midt på siden av bilen så det fungerer uansett om du har ladeuttak på forskjermen eller bakskjermen, på venstre eller høyre side. Det største problemet når man skal lage ladestasjonene greie å kjøre inntil, er jo at ladeluka på de fleste elbiler er en ettertanke. Det er viktig å holde kabellengden så kort som mulig, både for et kostnadsperspektiv, og for å sikre at de ikke bli liggende å slenge. Kablene er vannkjølte, så det er begrenset hvordan man kan kveile de, og de går lettere i stykker enn man kanskje ser for seg at kabler gjør. Bak på sjåførsiden er det som gir mest mening. Verste plassering er foran førerdøren, som tyskerne har prestert å gjøre. Bak førerdøren som på transporter tar vel kaka. Grunnen til at VAG gjør det på denne måten er vel fordi ombordladeren ligger plassert der i bilen, og de har ikke brydd seg om hvor klønete de gjør det for brukeren på de første fossilkonverterte Elbilene de har levert til nå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå