Gå til innhold

VW-sjefen: Hvorfor er Tesla smidigere enn konkurrentene? Musk: Først og fremst fordi jeg er ingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man henge seg opp i en tittel?

Den har absolutt ingen verdi. Jeg har vært hos helt elendige leger og jeg har vært hos kjempe gode leger. Skulle man forholdt seg til tittelen, så hadde legene vært helt like. Sånn er det i absolutt alle bransjer. La oss heller se på hvilke resultater man har oppnådd. Musk har fått til utrolig mye - om han har en tittel spiller ingen rolle, for det er ikke tittelen som har utrettet det. Det er personen som har fått det til.

Hadde det vært tittelen som fikk det til, så hadde han bare vært en average joe.

Kanskje problemet er motsatt? Vw har for mange ingeniører? De ser kanskje ikke at konfiguratorer er kompliserte, at folk ikke klarer å finne ut av bilens skjermer og knapper, at folk ikke klarer å regne ut hvor langt de kommer på et batteri, eller at lading er for komplisert? Kanskje de burde ha ansatt noen redneks som kunne fortelle dem at man må lage biler uten kompliserte valg av setetrekk og interiørfarger. Å kunne velge bort glasstak eller svingbare lykter er tull. Svart eller hvitt er mange nok valg. Det er for komplisert å lade. Det må kun være en kabel og ingen betalingsvalg. 

Man kan jo også være konspiratorisk. At noen ikke ønsker at bilene deres kjøres av en slik gruppe mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man henge seg opp i en tittel?

Det kan du jo spørre Musk om. Hvorfor er det så viktig for ham å kalle seg ingeniør når han ikke er det? Hvorfor er det så viktig for ham å kalle seg grunnlegger av Tesla slik at han måtte inngå forlik og betale en av de ekte grunnleggerne for å få lov til det? Og alle de andre tingene han gjør for å konstruere et mediebilde av seg selv.

"Se på meg. Jeg er ingeniør"   Det presterte uskolerte Musk å si til VWs sjef Diess som ikke bare er ekte ingeniør, men også har doktorgrad. Det er ikke bare litt dumt.

 

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Kanskje problemet er motsatt? Vw har for mange ingeniører? De ser kanskje ikke at konfiguratorer er kompliserte, at folk ikke klarer å finne ut av bilens skjermer og knapper, at folk ikke klarer å regne ut hvor langt de kommer på et batteri, eller at lading er for komplisert? Kanskje de burde ha ansatt noen redneks som kunne fortelle dem at man må lage biler uten kompliserte valg av setetrekk og interiørfarger. Å kunne velge bort glasstak eller svingbare lykter er tull. Svart eller hvitt er mange nok valg. Det er for komplisert å lade. Det må kun være en kabel og ingen betalingsvalg. 

Man kan jo også være konspiratorisk. At noen ikke ønsker at bilene deres kjøres av en slik gruppe mennesker. 

Problemet? Selv har jeg litt problemer med å se hva problemet er. VAG er en av verdens største bilprodusenter og selv i et 2020 som var preget av corona og uheldige valuttakurser, så tjente de gode penger. Greit nok, de er kanskje ikke så unike i bilverden lenger, men det er vel ikke så unaturlig etter 30 år med vekst, en av tidenes transformasjoner i bilindustrien der alt de har tatt i har blitt til gull, men det er fremdeles et imponerende selskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 timer siden):

Det kan du jo spørre Musk om. Hvorfor er det så viktig for ham å kalle seg ingeniør når han ikke er det? Hvorfor er det så viktig for ham å kalle seg grunnlegger av Tesla slik at han måtte inngå forlik og betale en av de ekte grunnleggerne for å få lov til det? Og alle de andre tingene han gjør for å konstruere et mediebilde av seg selv.

"Se på meg. Jeg er ingeniør"   Det presterte uskolerte Musk å si til VWs sjef Diess som ikke bare er ekte ingeniør, men også har doktorgrad. Det er ikke bare litt dumt.

Når du er Steve Jobs eller Jeff Bezos eller Elon Musk eller Donald Trump så er den offentlige fortellingen om deg viktig. Det betyr noe for kunder som kjøper produktet ditt, og det betyr noe for investorer som vil investere i prosjektene dine.

Da vil disse personene naturlig nok prøve å ta regi over sin offentlige persona. Med større eller mindre hell.

Jeg antar at vi aldri vil få en nøytral beskrivelse av akkurat hvor hands-on Elon Musk er, eller hvor mye bachelor-graden hans i fysikk gjør ham i stand til å "stille de rette spørsmålene" i firmaene han er involvert i. På mange måter er det ikke veldig interessant heller, annet enn for de som gjør det til en stor sak (inklusive, muligens, ham selv). For alle andre er det vel mer interessant hva firmaene får til, og underforstått at mange mennesker bidrar til design og produksjon av en bil?

-k

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 timer siden):

"Se på meg. Jeg er ingeniør"   Det presterte uskolerte Musk å si til VWs sjef Diess som ikke bare er ekte ingeniør, men også har doktorgrad. Det er ikke bare litt dumt.

En person som har syv års universitetsstudium med fysikk som hovedstudie kan vel ikke kalles uskolert? Om en (sivil)ingeniører hadde bare en brøkdel av den innsikt og oversikt Musk har med hensyn til teknologi, hadde vedkommende vært en fantastisk bra ingeniør. For meg er det helt åpenbart at få i verden har bedre innsikt i teknologi enn Musk og dette paret med hans kreativitet, hans pågangsmot og stahet og evne til visjonær tenkning har gjort det mulig for ham å bygge verdens første store bilfabrikk på 100 år (ja de fleste førende bilfabrikker er i området 100 år)! 

Tesla er helt klart et teknologistyrt selskap og det er det Musk som bestemmer. Heldigvis har han også sans for økonomi (og universitetsstudier i økonomi) slik at Tesla også er blant de dyktigste på økonomi og drift.

Om Tesla fortsetter sin ekspansjon kan de bli verdens største bilfabrikk i løpet av ti år. Det er imidlertid for typisk for Musk at han har ingen ambisjon om å bli verdens største bilprodusent. Hans ambisjon er at verden hurtigst mulig skal gå over til elbiler. Han har ikke noe i mot å stille opp i et viktig møte hos VW og grunnen til det er at han ser på VW som svært viktig for å oppnå sin visjon, elektrifisering av alle biler. 

Når jeg skriver dette sier jeg ikke at Elon Musk er perfekt på alle måter. Han har definitivt sine tvilsomme sider! 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Lynxman said:

Vedder på at han fikk motorproblemer. I 37650 m er det langt mer enn 1 mbar.  Det er ca 123000 fot. Fra 100000 til 150000 fot går det fra 11 mbar til ca 1,3 mbar i følge "U.S. Standard Atmosphere", så 123 er nok over 5 mbar. Ikke engang U2 eller SR-71 klarer å fly der. Helikopteret på Mars flyr i ca 6,5 mbar tror jeg. Så vidt.

Beklager, men 1 mbar er så lite at det ikke er nyttig i denne sammenhengen. Det er nær perfekt vakkuum når det settes i sammenheng med et sånt system selv om det ikke er det som kalles perfekt vakuum i laboratoriesammenheng.

"It's just a hole in the ground"
It's just an air hockey table in a tube"

Hilsen ikke sivilingeniør, men erfaren tekniker.

Så problemet ditt med denne white paper er at det burde muligens stå 10 mbar i stedet for 1 mbar?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

En person som har syv års universitetsstudium med fysikk som hovedstudie kan vel ikke kalles uskolert? 

Syv år på universitetet og det eneste relevante han fikk ut av det var en Bachelor of Arts grad i fysikk. En grad som i følge internettet ikke er noe man tar for å bli ekte fysiker, men som et tillegg innenfor humaniora. Skulle tro at tidenes geni fikk noe mer ut av et såpass langt studieløp.

 

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Syv år på universitetet og det eneste relevante han fikk ut av det var en Bachelor of Arts grad i fysikk. En grad som i følge internettet ikke er noe man tar for å bli ekte fysiker, men som et tillegg innenfor Liberal Arts. Skulle tro at tidenes geni fikk noe mer ut et såpass langt studieløp.

 

For meg er det viktigere hva en person kan (og har bevist at han kan) enn hvor mange års studium en person har eller hvilken grad han har! Selv er jeg sivilingeniør uten at denne utdannelsen er så mye å skryte av!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

For meg er det viktigere hva en person kan (og har bevist at han kan) enn hvor mange års studium en person har eller hvilken grad han har! Selv er jeg sivilingeniør uten at denne utdannelsen er så mye å skryte av!

Helt klart. Elon Musk har skapt tidenes største børsboble og blitt verdens rikeste mann. Det er en imponerende prestasjon og det burde dermed være unødvendig å bløffe på seg alle mulige titler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden):

Men han har ikke bløffet seg til en tittel. Han er ingenør. Det er et faktum. Aksepter det.

Det er et faktum at hvem som helst kan kalle seg ingeniør. Som demonstrert her.

Musk fans synes naturlig nok at det er en bra ting. Andre kan nok helle til at ord bør ha mening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

Det er et faktum at hvem som helst kan kalle seg ingeniør. Som demonstrert her.

Musk fans synes naturlig nok at det er en bra ting. Andre kan nok helle til at ord bør ha mening.

Ord *har* mening. Hvis man har en teknisk jobb der man er involvert i f.eks designavgjørelser og lignende er det helt riktig å kalle seg ingeniør.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 timer siden):

Hvis man tror Musk er veldig smart eller en erfaren ingeniør så har man til gode å høre fyren snakke.

Dine analyser er som vanlig grunnere enn en sølepytt. Hva har hvordan han snakker med hvor smart han er å gjøre?

Det er da mange ekstremt smarte mennesker som ikke er flinke til å f.eks. tale offentlig.

Sitat

Jeg påpekte at Diess ikke bare har en ingeniørgrad, men også en doktorgrad mens en Musk som knapt har utdannelse har valgt å kalle seg selv sjefingeniør.

Han har som sagt ikke bare valgt å kalle seg det. Han er det. Han gjør reelt ingeniørarbeid. Og nå påstår du at SpaceX og folkene der lyver i tillegg, hva? For du vet jo mye bedre enn de som faktisk jobber med Musk hva han gjør på jobb, gjør du ikke?

Sitat

Neste gang du har et helseproblem og kan velge mellom å bli behandlet av en som bare kaller seg lege og en som faktisk har gjennomført medisinstudiet så står du selvfølgelig fritt til å gå for Musk-versjonen.

Neste gang jeg har et helseproblem så velger jeg å gå til en som faktisk er lege. Hva som må til for at han faktisk er lege er et annet spørsmål. Så lenge legen faktisk er lege og jobber som lege, så kan jeg fint gå til ham.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (22 timer siden):

Det er ikke vanskelig å se hvordan du kan forgude ham hvis selv det mest åpenbare må forklares. Jeg troller ingen.

Det er ikke vanskelig å se hvordan du bare slenger møkk men ikke klarer å følge opp egne påstander med rasjonelle fakta eller argumenter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (21 timer siden):

Han har tydeligvis lært seg mye av det han driver med selv, gjennom bøker og å prate med folk. At han ikke har en papirgrad i det ene eller det andre skal ha noe med intelligens å gjøre er rett og slett ignorant.

Han er faktisk formelt titulert som ingeniør i Texas, dvs. han oppfyller kravene til å kunne kalle seg ingeniør.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...