NTB - digi Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 Bilgigant satser milliarder på elbildeler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 (endret) "elektriske kraftenheter", er det watt eller newton dere mener? https://www.tu.no/artikler/darlig-terminologi-i-norske-media/514002 Endret 18. oktober 2021 av Simen1 3 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 Tipper det er oversettelse av "drive unit" Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 FrihetensRegn skrev (20 minutter siden): Tipper det er oversettelse av "drive unit" Hva med å kalle det elektriske drivverk? Er dette et resultat av Googletranslate, eller av at TU har elbiljournalister som rett og slett ikke har peiling på hva de holder på med? 2 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) På engelsk heter dette ganske enkelt Power Unit. Se https://techcrunch.com/2021/10/18/ford-invests-316m-to-build-electric-power-units-at-uk-transmission-facility. Endret 19. oktober 2021 av OPV 1 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Power unit heter på norsk, i følge Kunnskapsforlagets "Engelsk-norsk teknisk ordbok", drivverk i bilsammenheng, med tilleggskommentar Motor, kopling, girkasse og differensial. Ordboka lister opp forskjellige andre norske ord i andre sammenhenger, som trekkraftenhet (jernbane), strømforsyningsenhet, nettdel (el), drivmodul (romfart), effektenhet, watt (fysikk). Endret 19. oktober 2021 av OPV 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 Jeg skjønner ikke dette. Hybridbiler med både elektrisk og tradisjonell motor øker kostnadene på bilene. Det er kun avgiftsreduksjon som kan endre dette (altså kun i land med høye avgifter). Hvem i Europa er interessert i å betale ekstra for en bil med to motorer og et lommelyktbatteri? Hybridbiler er feil vei å gå. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Xantippe skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke dette. Hybridbiler med både elektrisk og tradisjonell motor øker kostnadene på bilene. Det er kun avgiftsreduksjon som kan endre dette (altså kun i land med høye avgifter). Hvem i Europa er interessert i å betale ekstra for en bil med to motorer og et lommelyktbatteri? Hybridbiler er feil vei å gå. Mange! Jeg sparer 3000kr i måneden på hybridbil i drivstofforbruk alene (Golf GTE). Den kostet 370.000kr ny og er derfor billigere enn noen andre Golfer med 200hk i Norge. Så spørsmålet blir heller "Hvorfor i alle dager skal jeg gidde å kjøpe en bil med 1 motor når biler med 2 motorer er billigere i utsalgspris samt kjørekostnader". Når det kommer til europeiske land som ikke subsidierer hybridbiler, så er hybridbiler fortsatt veldig mye billigere å kjøre med for 90% av befolkningen. Jeg kommer 4,5 mil med min. Det dekker jobbkjøring hver eneste dag hele året. Hadde den vært 15% dyrere enn modellen med ren bensinversjon, hadde fortsatt den samlede kostnaden med lån/drivstoffutgifter vært høyere uten hybrid enn med. Endret 20. oktober 2021 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 Xantippe skrev (4 minutter siden): Hvem i Europa er interessert i å betale ekstra for en bil med to motorer og et lommelyktbatteri? Ikke så mange, hvis en ser bort fra "mild hybrids" som er relativt rimelige å bygge, så er ikke hybridbilker noen storselgere i Europa Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 IceBlitz skrev (1 minutt siden): Mange! Jeg sparer 3000kr i måneden på hybridbil (Golf GTE). Den kostet 370.000kr ny og er billigere enn noen andre Golfer med 200hk. Så spørsmålet blir heller "Hvorfor i alle dager skal jeg gidde å kjøpe en bil med 1 motor når biler med 2 motorer er billigere i utsalgspris samt kjørekostnader". Xantippe skrev " i europa". Du blir reddet av norske særavgifter. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 AL123 skrev (1 minutt siden): Xantippe skrev " i europa". Du blir reddet av norske særavgifter. Når det kommer til europeiske land som ikke subsidierer hybridbiler, så er hybridbiler fortsatt veldig mye billigere å kjøre med for 90% av befolkningen. Jeg kommer 4,5 mil med min. Det dekker jobbkjøring hver eneste dag hele året. Hadde den vært 15% dyrere enn modellen med ren bensinversjon, hadde fortsatt den samlede kostnaden med lån/drivstoffutgifter vært høyere uten hybrid enn med. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 IceBlitz skrev (11 minutter siden): Når det kommer til europeiske land som ikke subsidierer hybridbiler, så er hybridbiler fortsatt veldig mye billigere å kjøre med for 90% av befolkningen. Jeg kommer 4,5 mil med min. Det dekker jobbkjøring hver eneste dag hele året. Hadde den vært 15% dyrere enn modellen med ren bensinversjon, hadde fortsatt den samlede kostnaden med lån/drivstoffutgifter vært høyere uten hybrid enn med. Ja, men de er dyre å produsere, og dermed kjøpe. 2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 AL123 skrev (18 timer siden): Ja, men de er dyre å produsere, og dermed kjøpe. Nei de er ikke det. Leste du ikke hva jeg skrev? Selv med prisene fra når ladbare hybrider var ganske nytt er det lite forskjell. En 2017 Golf GTI DSG Sport kostet 30900 euro ny, mens en 2017 Golf GTE kostet 33500 euro ny. Begge har samme ytelse og omtrent det samme utstyret. Hybriden var 8,4% dyrere. Hvis man antar at de fleste har nybiler i 3 år, så vil man ha fått igjen hele "mellomlegget" lenge før man selger den. Og man har også hatt god nytte av å kjøre stille og behagelig uten motorstøy i store deler av den totale kjøringen. Og ikke minst har man bidratt positivt til klimaet. Disse batteriene er så små at de forurenser bare en brøkdel under produksjonen i forhold til vanlige elbil batterier. Det er veldig lite grunn til å handle en bil som ikke er ladbar hybrid eller ren el. I prisklassene vi snakker om her får man uansett bare 3 og 4-sylindrede motorer, så ikke engang prøv å påstå at motorlyden gir kjøreglede og at det er en grunn til å unngå hybrid 😂 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 On 10/20/2021 at 2:20 PM, IceBlitz said: Mange! Jeg sparer 3000kr i måneden på hybridbil i drivstofforbruk alene (Golf GTE). Ja, du bekrefter det jeg skriver. Hybridbiler selges i Norge pga lavere avgifter. Uten dette ville du neppe kjøpt en hybrid. Men hvem ellers i Europa kjøper hybridbiler? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 (endret) Xantippe skrev (13 timer siden): Ja, du bekrefter det jeg skriver. Hybridbiler selges i Norge pga lavere avgifter. Uten dette ville du neppe kjøpt en hybrid. Men hvem ellers i Europa kjøper hybridbiler? Nei, jeg bekrefter ikke det du skriver. Igjen går du på en latterlig skivebom. Det selges hybrider i bøtter og spann i Europa. Det ble solgt 155 734 plug-in hybridbiler i Europa, bare i august alene. Det er flere hybridbiler på en måned i Europa enn hva hele Norge kjøper av alle typer biler på et helt år. Hvis vi går ut ifra at gjennomsnittsprisen er 400 000kr per bil, så vil det si at det ble solgt hybridbiler for 62,3 milliarder kroner, på kun en måned, i Europa. Bare 2 599 av 155 734 solgte hybridbiler i Europa i August, var til Norge. Altså kun 1,6%. Det er så flaut å se hvordan noen små dumper fra lille Norge kommenterer om en av verdens største industriers økonomi og forteller hva de må gjøre annerledes for at de skal få suksess. Tror du virkelig ikke at feks Volkswagen sitt arsenal av økonomer, visjonærer, designere og ingeniører hadde forstått at hybridbiler ikke var veien å gå, lenge før deg og AL123? Hadde det ikke vært et enormt marked for hybridbiler, hadde de ikke laget hybridbiler. Endret 22. oktober 2021 av IceBlitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå