Gå til innhold

Bilgigant satser milliarder på elbildeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (20 minutter siden):

Tipper det er oversettelse av "drive unit"

Hva med å kalle det elektriske drivverk? Er dette et resultat av Googletranslate, eller av at TU har elbiljournalister som rett og slett ikke har peiling på hva de holder på med?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Power unit heter på norsk, i følge Kunnskapsforlagets "Engelsk-norsk teknisk ordbok", drivverk i bilsammenheng, med tilleggskommentar Motor, kopling, girkasse og differensial. Ordboka lister opp forskjellige andre norske ord i andre sammenhenger, som trekkraftenhet (jernbane), strømforsyningsenhet, nettdel (el), drivmodul (romfart), effektenhet, watt (fysikk).

Endret av OPV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette.

Hybridbiler med både elektrisk og tradisjonell motor øker kostnadene på bilene. Det er kun avgiftsreduksjon som kan endre dette (altså kun i land med høye avgifter).

Hvem i Europa er interessert i å betale ekstra for en bil med to motorer og et lommelyktbatteri?

Hybridbiler er feil vei å gå.

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette.

Hybridbiler med både elektrisk og tradisjonell motor øker kostnadene på bilene. Det er kun avgiftsreduksjon som kan endre dette (altså kun i land med høye avgifter).

Hvem i Europa er interessert i å betale ekstra for en bil med to motorer og et lommelyktbatteri?

Hybridbiler er feil vei å gå.

Mange!

Jeg sparer 3000kr i måneden på hybridbil i drivstofforbruk alene (Golf GTE). Den kostet 370.000kr ny og er derfor billigere enn noen andre Golfer med 200hk i Norge. Så spørsmålet blir heller "Hvorfor i alle dager skal jeg gidde å kjøpe en bil med 1 motor når biler med 2 motorer er billigere i utsalgspris samt kjørekostnader".

Når det kommer til europeiske land som ikke subsidierer hybridbiler, så er hybridbiler fortsatt veldig mye billigere å kjøre med for 90% av befolkningen. Jeg kommer 4,5 mil med min. Det dekker jobbkjøring hver eneste dag hele året. Hadde den vært 15% dyrere enn modellen med ren bensinversjon, hadde fortsatt den samlede kostnaden med lån/drivstoffutgifter vært høyere uten hybrid enn med.

Endret av IceBlitz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (4 minutter siden):

 

Hvem i Europa er interessert i å betale ekstra for en bil med to motorer og et lommelyktbatteri?

 

Ikke så mange, hvis en ser bort fra "mild hybrids" som er relativt rimelige å bygge, så er ikke hybridbilker noen storselgere i Europa

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (1 minutt siden):

Mange!

Jeg sparer 3000kr i måneden på hybridbil (Golf GTE). Den kostet 370.000kr ny og er billigere enn noen andre Golfer med 200hk. Så spørsmålet blir heller "Hvorfor i alle dager skal jeg gidde å kjøpe en bil med 1 motor når biler med 2 motorer er billigere i utsalgspris samt kjørekostnader".

Xantippe skrev " i europa". Du blir reddet av norske særavgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Xantippe skrev " i europa". Du blir reddet av norske særavgifter.

Når det kommer til europeiske land som ikke subsidierer hybridbiler, så er hybridbiler fortsatt veldig mye billigere å kjøre med for 90% av befolkningen. Jeg kommer 4,5 mil med min. Det dekker jobbkjøring hver eneste dag hele året. Hadde den vært 15% dyrere enn modellen med ren bensinversjon, hadde fortsatt den samlede kostnaden med lån/drivstoffutgifter vært høyere uten hybrid enn med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (11 minutter siden):

Når det kommer til europeiske land som ikke subsidierer hybridbiler, så er hybridbiler fortsatt veldig mye billigere å kjøre med for 90% av befolkningen. Jeg kommer 4,5 mil med min. Det dekker jobbkjøring hver eneste dag hele året. Hadde den vært 15% dyrere enn modellen med ren bensinversjon, hadde fortsatt den samlede kostnaden med lån/drivstoffutgifter vært høyere uten hybrid enn med.

Ja, men de er dyre å produsere, og dermed kjøpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (18 timer siden):

Ja, men de er dyre å produsere, og dermed kjøpe.

Nei de er ikke det. Leste du ikke hva jeg skrev?

Selv med prisene fra når ladbare hybrider var ganske nytt er det lite forskjell.

En 2017 Golf GTI DSG Sport kostet 30900 euro ny, mens en 2017 Golf GTE kostet 33500 euro ny. Begge har samme ytelse og omtrent det samme utstyret. Hybriden var 8,4% dyrere. Hvis man antar at de fleste har nybiler i 3 år, så vil man ha fått igjen hele "mellomlegget" lenge før man selger den. Og man har også hatt god nytte av å kjøre stille og behagelig uten motorstøy i store deler av den totale kjøringen. Og ikke minst har man bidratt positivt til klimaet. Disse batteriene er så små at de forurenser bare en brøkdel under produksjonen i forhold til vanlige elbil batterier.

Det er veldig lite grunn til å handle en bil som ikke er ladbar hybrid eller ren el. I prisklassene vi snakker om her får man uansett bare 3 og 4-sylindrede motorer, så ikke engang prøv å påstå at motorlyden gir kjøreglede og at det er en grunn til å unngå hybrid 😂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/20/2021 at 2:20 PM, IceBlitz said:

Mange!

Jeg sparer 3000kr i måneden på hybridbil i drivstofforbruk alene (Golf GTE).

Ja, du bekrefter det jeg skriver. Hybridbiler selges i Norge pga lavere avgifter. Uten dette ville du neppe kjøpt en hybrid.
Men hvem ellers i Europa kjøper hybridbiler?

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (13 timer siden):

Ja, du bekrefter det jeg skriver. Hybridbiler selges i Norge pga lavere avgifter. Uten dette ville du neppe kjøpt en hybrid.
Men hvem ellers i Europa kjøper hybridbiler?

Nei, jeg bekrefter ikke det du skriver. Igjen går du på en latterlig skivebom.

Det selges hybrider i bøtter og spann i Europa. Det ble solgt 155 734 plug-in hybridbiler i Europa, bare i august alene. Det er flere hybridbiler på en måned i Europa enn hva hele Norge kjøper av alle typer biler på et helt år. Hvis vi  går ut ifra at gjennomsnittsprisen er 400 000kr per bil, så vil det si at det ble solgt hybridbiler for 62,3 milliarder kroner, på kun en måned, i Europa.

Bare 2 599 av 155 734 solgte hybridbiler i Europa i August, var til Norge. Altså kun 1,6%.

Det er så flaut å se hvordan noen små dumper fra lille Norge kommenterer om en av verdens største industriers økonomi og forteller hva de må gjøre annerledes for at de skal få suksess. Tror du virkelig ikke at feks Volkswagen sitt arsenal av økonomer, visjonærer, designere og ingeniører hadde forstått at hybridbiler ikke var veien å gå, lenge før deg og AL123?

Hadde det ikke vært et enormt marked for hybridbiler, hadde de ikke laget hybridbiler.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...