Jahntje Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hei. Jeg fant ingenting om dette emnet når jeg søkte, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg frem (jeg ser dere er hissige på amatører som meg selv ) Jeg har tenkt å kjøpe meg et digitalt videokamera, og er ganske så amatør på området. Så for meg så virker dvd kameraet fra Sony veldig attraktivt. Men, jeg synes det koster noe mye, men det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette kameraet. Også, er det noen som helst nettverksfunksjoner på dette kameraet? Jeg finner ikke noe på Sony sin hjemmeside eller på akam.no Det kameraet jeg hadde tenkt meg i DCR-DVDxxx serien var DCR-DVD200. Grunnen er at det har bedre oppløsning på stillbilde enn DCR-DVD100, og er akkurat det samme som DCR-DVD300, bare skjemen er 1" mindre, men billigere. Det jeg også lurer på er om det er verd å betale så mye for å ha dvd lagringsformat, eller om jeg burde går for vanlig Mini-DV som lagringsformat. Bildekvalitet og lyd betyr jo også noe. Jeg vil helst ikke sitte igjen med noe dårlig når jeg først skal kjøpe. Takk for svar på forhånd. Relevante linker: Sony DCR-DVD200 @ Akam.no Sony DCR-DVDxxx Serien @ SonyStyle.com Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Gå for DV kamera. Kvaliteten er langt bedre. På ett DVD kamera komprimeres filmen til DVD format, ett format som er langt dårligere enn DV format. Kvaliteten er sikkert god nok, men problemene kommer hvis du har tenkt å noen gang redigere filmene. Å redigere DVD filmer, for så å lage nye DVD filmer av dem går hardt ut over kvaliteten. Jeg ville aldri kjøpt det, de er også dyrere enn DV kameraene og DVD platene koster mer enn DV kasetter. Lenke til kommentar
Jahntje Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Men jeg liker tanken på at det går direkte til DVD format . Tenker det er det som lurer førstegangskjøpere som meg, heh. Uansett, jeg er i tvil angående det kameraet, mest pga pris. Mitt behov ligger nok i en prisklasse mye lavere, siden det vil bli brukt mest til filming for gøy. Det ville nok bare blitt noe overkill og kjøpe et sånn videokamera da. Men da har jeg (selvfølgelig) et annet spørsmål, siden jeg ikke finner anbefalinger over videokameraer på akam.no, bare vanlig digicam. Hva er anbefalt for amatørfilming, mest for gøy (dvs ferier med kamerater, diverse annledninger, bare for gøy etc), i de diverse prisklassene? Det er selvfølgelig et spørsmål som dreier seg om å få mest mulig for minst mulig, som alltid. Jeg tenker at jeg ikke trenger å gå mye over 3-6000 kr, men jeg ville satt pris på noen tips fra dere der ute. Det jeg kan se utfra poster på forumet, så står det ofte mellom Sony og Cannon. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Sony DCR-TRV 33 er et mye anbefalt kamera. Det ligger på ca 7000 kr, men gir deg mye for pengene. Canon har store problemer med støy fra drivverket som fanges opp av mikrofonen. Canon skal snart lansere en ny serie med videokameraer som kanskje er mindre preget av dette problemet. Men var jeg deg så ville jeg gått for Sony. Selv har jeg Sony TRV80, kjempe fornøyd, men det koster over 10.000 kr. Kjøpte først ett Canon MVX150i, men støyen fra drivverket var så sjenerende at jeg returnerte det. Lenke til kommentar
jon_gunnar Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Men da har jeg (selvfølgelig) et annet spørsmål, siden jeg ikke finner anbefalinger over videokameraer på akam.no, bare vanlig digicam. Hva er anbefalt for amatørfilming, mest for gøy (dvs ferier med kamerater, diverse annledninger, bare for gøy etc), i de diverse prisklassene? Det er selvfølgelig et spørsmål som dreier seg om å få mest mulig for minst mulig, som alltid. Jeg tenker at jeg ikke trenger å gå mye over 3-6000 kr, men jeg ville satt pris på noen tips fra dere der ute. Det jeg kan se utfra poster på forumet, så står det ofte mellom Sony og Cannon. Jeg er så absolutt en nybegyner på digital videofront men etter mange gode tips her inne samt å ha tittet på kameraet i butikken endte jeg opp med et Sony DCR-TRV 33. Fin størrelse og til normalt hobbybruk tror jeg at dette vil dekke mine behov fullt opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå