Gå til innhold

HVIS-funksjon Excel

RuneTh666

Anbefalte innlegg

I området E5:E35 så skal det automatisk settes inn tekst ut i fra hva som står i A5:A35.

F.eks:

A5=QD. E5=DIFF.TRYKKVAKT

A5=MF. E5=FILTER

A5=SS. E5=SPJELD

Det blir en del forskjellig tekst som kan skrives inn i A5:A35 (ca 50-60 forskjellige muligheter) så det er langt i fra sikkert at HVIS-funksjon er det mest hensiktsmessige å bruke.

Kan også noen fortelle meg hvorfor jeg får dobble linjeskift her og ikke enkle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje lage en hjelpetabell med koden i en kolonne og forklaringstekst i kolonnen ved siden av.

Deretter bruker du FINN.RAD-funksjonen i kolonne E for å finne forklaringstekst som samsvarer med koden som er oppgitt i kolonne A.

Burde funke? Men du får litt ekstra trøbbel om kodene ikke er unike (altså hvis en kode kan lede til flere ulike forklaringstekster).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Kan det være noe slikt (Bytt ut SWITCH med BRYTER om det er på Norsk):

=SWITCH($A5;"QD";"DIFF.TRYKKVAKT";"MF";"FILTER";"SS";"SPJELD")

Takk for forslaget 🙂

Peiling på hvordan jeg kan bruke BRYTER (som den heter hos meg) og funksjonen STORE sammen for å sørge for å få store bokstaver i E-kolonnen? Problemet løser seg hvis jeg husker å bruke storebokstaver i A-kolonnen

a_aa skrev (54 minutter siden):

Du kan kanskje lage en hjelpetabell med koden i en kolonne og forklaringstekst i kolonnen ved siden av.

Deretter bruker du FINN.RAD-funksjonen i kolonne E for å finne forklaringstekst som samsvarer med koden som er oppgitt i kolonne A.

Burde funke? Men du får litt ekstra trøbbel om kodene ikke er unike (altså hvis en kode kan lede til flere ulike forklaringstekster).

Takk for tips a_aa.
Sånn som jeg skjønner FINN.RAD funksjonen så tar den utgangspunkt i kolonnen helt til venstre. Foreløpig er det ikke ett problem men det er mulig at kolonnene flyttes ett hakk til høyre en gang i fremtiden

Lenke til kommentar
RuneTh666 skrev (12 timer siden):

Takk for forslaget 🙂

Peiling på hvordan jeg kan bruke BRYTER (som den heter hos meg) og funksjonen STORE sammen for å sørge for å få store bokstaver i E-kolonnen? Problemet løser seg hvis jeg husker å bruke storebokstaver i A-kolonnen

Takk for tips a_aa.
Sånn som jeg skjønner FINN.RAD funksjonen så tar den utgangspunkt i kolonnen helt til venstre. Foreløpig er det ikke ett problem men det er mulig at kolonnene flyttes ett hakk til høyre en gang i fremtiden

Bruk XOPPSLAG i stede for FINN.RAD. En super ny oppfinnelse fra MS om du har nyere Excel.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (19 timer siden):

Kan det være noe slikt (Bytt ut SWITCH med BRYTER om det er på Norsk):

=SWITCH($A5;"QD";"DIFF.TRYKKVAKT";"MF";"FILTER";"SS";"SPJELD")

trn100 skrev (5 timer siden):

Bruk XOPPSLAG i stede for FINN.RAD. En super ny oppfinnelse fra MS om du har nyere Excel.

Noen av disse formelene jeg kan få til å være så smarte at de responderer med tekst selv om det står tall bak forkortelsen i A-kolonnen?

F.eks: Om det står MF401, MF509 eller en annen tallkombinasjon så skal det komme FILTER i E-kolonnen.

Noe mulighet til å kjøre formelen STORE (Upper) også sammen med BRYTER eller XOPPSLAG? Klarer så vidt å få en formel til å virke, men to formeler i samme celle da blir det krasj 🙂. Har ikke peiling på om det i det hele tatt er mulig å kjøre flere formler i samme celle

Endret av RuneTh666
Lenke til kommentar

Er det de 2 første karakterene som skal styre?

Det er ikke noe problem å kombinere flere formler, f.eks. =XOPPSLAG(VENSTRE(A1;2);Søkekolonne;Resultatkolonne)

Denne vil søke etter de 2 første karakterene i innholdet celle A1 i "Søkekolonne" og hente verdien som står i "Resultatkolonne".

Men det hadde vært lettere å hjelpe om jeg hadde sett arket ditt! 🙂

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De to første karakterene som skal styre ja. Har fått det til å virke så langt

Er fornøyd med listen sånn som det ser ut nå så jeg begynner å skrive inne hele listen som XOPPSLAG skal søke igjennom. Kommer garantert på endringer jeg vil ha etterhvert som jeg jobber med arket men tusen takk så langt 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei og hå,
Excel og jeg blir bedre venner for hverdag som går 🙂

Jeg har en minicase her som jeg er rimelig sikker på at er lett å fikse:

Jeg har kjørt noe "større eller mindre enn" men nå vil jeg at E5 skal svare med blankt felt hvis E4 er mindre enn 0,0001. Hvis E4 er større eller lik D5 så skal det stå "Godkjent" i E5, hvis E4 er større enn 0,0001 men mindre enn D5 så vil jeg ha "Ikke Godkjent" i E5.

Jeg har fått til blankt felt og "Godkjent" men sliter med hvordan jeg kan løse "Ikke Godkjent"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...