Gjest 3ff1b...740 Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Hei! Sitter med noen investeringer og lurer litt på om jeg skal ta ut noe for å betale ned på lån. Når burde man egentlig ta ut utbytte for å nedbetale lån? Dersom det skal være lønnsomt? Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: 3ff1b...740 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Nå har jeg lest spørsmålet ditt flere ganger, og skjønner absolutt ingenting av hva du prøver å spørre om… 1 Lenke til kommentar
MRN Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 A: Avkastning i prosent på investeringer. B: Effektiv rente på lån. Hvis A > B, hold. Hvis B > A, betal ned på lån. Kan det være så enkelt? 2 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Du har +1000kr ett sted og -1000kr et annet sted. På de -1000kr er det x% renter. Dette er penger du garantert taper. Ja, du burde betale ned lånet. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Gjest 3ff1b...740 skrev (50 minutter siden): Hei! Sitter med noen investeringer og lurer litt på om jeg skal ta ut noe for å betale ned på lån. Når burde man egentlig ta ut utbytte for å nedbetale lån? Dersom det skal være lønnsomt? Det er lønnsomt når du betaler mer i lånerente enn du får i avkastning. I tillegg må du ta i betraktning at du vet hva lånerenta er, mens avkastningen er usikker. I praksis betyr det at du bør betale ned på lånet med mindre forventet avkastning er vesentlig høyere enn du betaler i rente på lånet. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 18 minutes ago, MRN said: A: Avkastning i prosent på investeringer. B: Effektiv rente på lån. Hvis A > B, hold. Hvis B > A, betal ned på lån. Kan det være så enkelt? Ikke nødvendigvis dersom investeringen er plassert i AS, og det utløser skatt for å få hånd om pengene. Usikker på om det er tilfellet for TS, men han snakker om «utbytte». Lenke til kommentar
MRN Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Ja, på ASK er det nok ikke så enkelt. Samt skjermingsfradrag og inflasjon. Lån blir billigere i fremtiden eller noe? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 17. oktober 2021 Del Skrevet 17. oktober 2021 Uansett umulig å gi et meningsfullt råd til TS når faktum/spørsmål er mer eller mindre uforståelig .. Lenke til kommentar
Gjest 3ff1b...740 Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 Dersom jeg hypotetisk har 1.000.000 i lån til 3% rente, og 1.000.000 i investering i aksjemarkedet til en gjennomsnittlig historisk avkastning på ca. 7%. Burde jeg da fortsatt holde meg til nedbetalingsplanen på lånet og betale faste avdrag+renter, eller ta ut investeringen og cashe ut hele lånet for så å starte å spare i aksjemarkedet igjen? Siden potensiell avkastning i aksjemarkedet er høyere enn lånerenten. Anonymous poster hash: 3ff1b...740 Lenke til kommentar
Gjest 3ff1b...740 Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 Ja i et AS ja, glemte å spesifisere det både i hovedinnlegget og ^posten over Anonymous poster hash: 3ff1b...740 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 Gjest 3ff1b...740 skrev (30 minutter siden): Dersom jeg hypotetisk har 1.000.000 i lån til 3% rente, og 1.000.000 i investering i aksjemarkedet til en gjennomsnittlig historisk avkastning på ca. 7%. Burde jeg da fortsatt holde meg til nedbetalingsplanen på lånet og betale faste avdrag+renter, eller ta ut investeringen og cashe ut hele lånet for så å starte å spare i aksjemarkedet igjen? Siden potensiell avkastning i aksjemarkedet er høyere enn lånerenten. Anonymous poster hash: 3ff1b...740 Du nevner historisk avkasting. Har du aksjene i fond (kas type fond) og kan den sammanliknes med det historiske avkastningen? Enkeltaksjer kan oppføre seg helt annerledes. Historisk - korleis det var før. Det betyr ikkje det blir slik i framtiden. Se korleis Tokyo børsen knakk og er fortsatt på same nivå (mer eller mindre) som den var for 30 år siden. Dvs, 30 år - ingen verdistigning. Mens du fortsetter å betale renter på lånet. Det er få (heldige) som greier å spå finanskrisen/covid/etc. Mest sannsynlig vil det lønne seg å ha pengene i aksjer. Dvs, du tar høyer risiko mot å få høyre avkasting. Det er i grunn kva investeringer handler om. Sist må du spørre deg, har du råa til å miste de pengene (de går i null)? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå