Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilbud på varmepumpe - blir jeg lurt opp i stry, eller er godt godt nok?

Anbefalte innlegg

Hei!

På tide å skaffe seg varmepumpe. Det er noe psykologisk ubehagelig over å snyte både miljø og lommebok nå som vi varmer opp med strøm.

La ut et anbud på nettet, men det var kun ett selskap som tok kontakt og kom på befaring. Tilbudet deres, var varmepumpa Daikin Stylish 2 + montering, for 28 000. Også ordner vi selv elektriker for utedelen.

28 000. Jeg har null forutstninger for å vite om det er en helt grei pris, eller om firmaet utnytter en idiotisk Bjarne som kan null og nada om varmepumper. Det er lett å tro at jeg kunne sluppet billigere unna om jeg hadde gjort en grundigere sonderingsjobb, samtidig, så er det jo rundt 30 000 jeg har hørt at dette koster.

Om jeg kunne fått det et par tusenlapper billigere, det lever jeg helt fint med. Lite tid og overskudd for tiden. Men om jeg blir lurt opp i stry/får en ræva varmepumpe (for prisen), det er vanskeligere å svelge. Noen som vet? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt ant på, jeg betalte nesten 10 000 mindre for min LG for 10 år siden, og for min Panasonic som jeg kjøpte før der igjen betalte jeg 17.

LG var en sekundærpumpe, men ikke billigste modell. Panasonicen var en av toppmodellene. Men, mulig prisen har gått opp med årene. 

Uansett, byttet til vannbåren, og da tok jeg en annen vri. Jeg leste meg opp og fant ut hvilken pumpe jeg ville ha, for det er en del forskjeller, og så kontaktet jeg noen firma som leverte de to pumpene jeg hadde valgt meg ut dirkete, sa jeg vurderte flere tilbud, og tok det billigste. Det var en del tusen i prisforskjell. 

Lenke til kommentar

Tenk på hvor du skal ha den og hvilken modell som er best for deg. 

For min egen del så var gulvmodell det beste. Liker den jeg har meget godt. Varmen blåses opp og ned mot gulvet.

Vet ikke om den du skal ha har appstyring. Jeg styrer min med BlitzWolf® BW-RC1 og har nylig kjøpt BroadLink RM4 Pro RF pga at den har 433Mhz itillegg. Bruker telefon eller Google home. Kjekt å kunne slå på kjøling en times tid før man kommer hjem på en varm sommerdag. 

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens :) Vi snuste litt på gulvmontert, men av hensyn til hvordan kåken er innreda, så må vi nesten gå for veggmontert. Ellers, så var dert jo en appelerende tanke med noe som ga litt mer gulvvarme. 

Appstyring er kjekt, ja. Det tror jeg også er inkludert i den vi fikk tilbud på :)

Ellers: jeg tok en latmanns vri på dette med prisen. Jeg har virkelig ikke lyst til å starte med noen stor anbuds- og markedsorienteringsprosess. Jeg er noob, og har i grunn lite tid og energi til å gjøre noe med det. Samtidig, så liker jeg jo selvfølgelig ikke å betale (mye) mer enn nødvendig. Tok derfor en variant som jeg har hatt stort hell med før, på alt fra vaskemaskin til joggesko:

"Jeg vil helst slippe å gå andre steder - går det an å gjøre noe med prisen, slik at jeg slipper dette?". Spurte om dette forrige uke, og så to ganger på nytt senere. De har ghosta meg 😂

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbud fra lokal representant for en de beste merkene, men la også jobben ut på mittanbud. Sparte 7.100 på at noen litt lenger unna leverte og monterte en annen toppmodell som jeg vurderer likeverdig, likt priset på nett etc.

Dette er et par måneder siden. Kanskje mindre grunn til å gå ned på priser for de nå.

Ellers kjempefornøyd med veggmontert, den står halvveis over trapperommet og gir i strid med alt av teorier og råd også varmetilskudd i etasjen under.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg bestilte for en uke siden en Mitsubishi Kaiteki 6600 fra OBS bygg. Jeg kikket også på sidene til Megaflis, og de lå kr. 1500,- lavere i pris. OBS Bygg har prismatch, så de matchet prisen til Megaflis. Prisene på varmepumper går opp og ned som en jo-jo, så det lønner seg å følge med. Totalt med montering ble prisen kr. 21.500,- strømtilførsel må jeg ordne selv. Alle som forhandler Mitsubishi varmepumper sender bestillingen til Mitsubishi, som deretter finner et  godkjent firma for montering i nærheten av der du bor. Du må belage deg på litt ventetid, da det ikke overraskende er mange som bestiller på denne tiden av året. 

Legg inn varsel på Prisguiden, så får du melding så snart noen justerer prisene. P.S. OBS Bygg er ikke representert i Prisguiden.
https://prisguiden.no/produkt/mitsubishi-kaiteki-6600-ln35-395690

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...