Gå til innhold

«Kina-batterier» er på full fart inn i Europa. Hvorfor har det tatt så lang tid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(not the real) Dr. Bombay skrev (8 minutter siden):

Vil ikke det at de billige patteripakkene er uten moduler, bety mindre sannsynlighet for at det repareres ved feil på noen av cellene?

Er ikke reparasjon et av de viktigste argumentene for moduler?

Reparerer de enkeltceller i batteripakker i dag da?

Det har antakelig ikke så mye å si i praksis. Det er vel veldig sjelden at en batteripakke som ikke er utsatt for påkjenninger opplever feil på enkeltceller. Og hvis pakken er utsatt for kollisjon eller annet, så må vel hele greia byttes ut uansett (siden det kan være skader på større deler av batteripakken).

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Reparerer de enkeltceller i batteripakker i dag da?

Det har antakelig ikke så mye å si i praksis. Det er vel veldig sjelden at en batteripakke som ikke er utsatt for påkjenninger opplever feil på enkeltceller. Og hvis pakken er utsatt for kollisjon eller annet, så må vel hele greia byttes ut uansett (siden det kan være skader på større deler av batteripakken).

Er det jeg ville frem til. Og det trenger ikke være kollisjonsskade heller. Hvis det er noen celler som ikke lenger fungerer optimalt, så er det bare å bytte modulen de cellene sitter i. Så får man ny modul i batteripakken. Om de reparerer eller resirkulerer cellene ibden modulen de tok ut aner jeg ikke. 

Men hvis batteripakken ikke har moduler, så forsvinner vel hele dette reparasjonsargumentet? Siden de ikke reparerer enkeltceller. 

 

Lenke til kommentar

Om tyngre batterier. Bilene bør ikke bli så mye tyngre enn de allerede er, ikke alle veier i utkantene er så godt fundamenterte, det er litt vel mye "rislagte myrer" noen steder, de har stort sett vert urørt siden de var nye for 60 år siden.

Der kan du kan se på sporene (søkkene) i veien om bussen har kjørt, ja, dette er fylkesveier(!)

Det tåles knapt et minimum av kollektivtrafikk.

I reinværsperioder blir det mere enn nok "massasje" på våte veier, og for ikke å snakke om, huller.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Reparerer de enkeltceller i batteripakker i dag da?

Det er en del som gjør det på Nissan Leaf.

Jeg vet Munroe hyller strukturelle batteripakker, men jeg kan styre min entusiasme for det. De blir en slags bastard der man optimerer battericeller for andre ting enn batteriegenskaper, og optimerer bærestrukturer for andre ting enn bæreegenskaper. Det blir en bastad som inneholder både fordeler og ulemper fra begge leire. Dessuten er jeg ikke like sterk i troa som Munroe på at batteripakkene vil få færre interne feil. Jeg tror interne feil i hovedsak skyldes tilfeldigheter i produksjonen, som gjør at enkelte celler lever kortere enn andre. Ny innkapsling vil neppe endre på det. Jeg tror det er bedre å beholde modul-tankegangen som var på model S og X. Model 3 har forsåvidt også moduler, men de er veldig langstrakte. Da får man bare langsgående strukturelle profiler. Jeg tror det er bedre å dele modulene inn i matriser så man får både langsgående og tverrgående avstiving i bærestrukturen mellom modulene.

En annen ting er at TU nylig viste fram et bilde av model Y sin nye batteripakke med 4680-celler. En av de store fordelene med 4680 var at de skulle ha løst hvordan varme transporteres ut av cellene. Varmen skulle ledes mot endene av cellen med kobberfolie med foldede ender og kun kjøles fra endene. Men bildet avslører at cellene kjøles slik de kjøles i model S, X og 3: Med ekstruderte mikrokanal-bånd mellom celleradene. Vi kan se endeavslutninga på båndene med en rørtilkobling. De har altså ikke løst varmeproblemet slik de sa på batteridagen for et år siden. Det er ca 30 stk ca 1,5mm tykke bånd i pakken som dermed opptar ca 45mm, ca det samme som en cellerad. Eller sagt på en annen måte: De har måttet "kaste ut" en rad med celler fra designet for å løse varmeproblemet. En rad med celler er sånn røffly 1,5 kWh eller 10 km rekkevidde.

En tredje ting er reparerbarhet. Som nevnt tror jeg ikke på Munroe sin påstand om lavere feilrate. Jeg tror feilraten blir omtrent som før fordi det ikke har mekanisk opphav. Dermed tror jeg vi kan se mye sterkere bruk og kast-mentalitet enn med de modulbaserte bilene. Hele konseptet stinker av Apple-kultur. Ureparerbare produkter som bare byttes ut om noe skjer innen garantitida og som i praksis må kasseres hvis det skjer noe etter garantitida. Ting som burde vært enkelt å bytte ut i mindre moduler og komponenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (55 minutter siden):

Der kan du kan se på sporene (søkkene) i veien om bussen har kjørt, ja, dette er fylkesveier(!)

Det tåles knapt et minimum av kollektivtrafikk.

Helt enig. Det er et av mine argumenter mot kollektivtransport. Tunge kjøretøy sliter uforholdsmessig mye på veiene. At kjøretøyet frakter mange mennesker er bare fint, men man må ikke gjøre seg blind for at kollektivtransport også har en del ulemper sammenlignet med biler. Hovedårsaken til at bussene ikke er lette kjøretøy med 7-9 seter eller noe sånt er sjåførkostnadene av å ha flere kjøretøy for like mye persontransport. Men når ekte selvkjøring blir reelt så forsvinner sjåførkostnadene og vi kan få en mangedobling av busser med ditto hyppigere avganger og lavere slitasje på veier med svakt bærelag. Vinn-vinn-vinn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Dermed tror jeg vi kan se mye sterkere bruk og kast-mentalitet enn med de modulbaserte bilene. Hele konseptet stinker av Apple-kultur. Ureparerbare produkter som bare byttes ut om noe skjer innen garantitida og som i praksis må kasseres hvis det skjer noe etter garantitida. Ting som burde vært enkelt å bytte ut i mindre moduler og komponenter.

Deilig å se deg på denne siden. Har lenge argumentert imot strukturelle celler slik pakker fungerer idag. Noe må skje på batteri og gjenbrukssiden før det vil være ei god løsning. For resultatet med dagens strukturelle celler vil være som du sier. Bruk og kast, og man designer og optimaliserer biler kun for hva som passer seg i papiret ved nybilkjøpet. 

Det er noen firma som lobbyerer for at man skal innføre standarder i måten batterier implementeres i kjøretøy på. Hadde det vært mulig at alle gjorde tilsvarende det samme, så ville det vært betydelig enklere for firma som Batteriretur å designe ei test-benk BMS mot gjenbruk der man tar ut celler og moduler for knusing, mens man kan lage komplette nye pakker med gode celler samtidig, som igjen får garantier på X år etter at de originale 8 årene fra bilprodusenten er over. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

He he, tyngre batterier med mindre energitetthet. Rart hvordan disse el-entusiastene klarer å fremstile alt som har med "alternativet til fossilt" som fremskritt. Personlig så synes jeg at strømregningen er mer enn høy nok som den er, men nå skal de begynne å bruke elbiler som sluker enda mere energi. Lykke til ! Mitt råd, fyll bensin på bilen og kjør 700 kilometer helt bekymringsløst, og dette er "småkjøring". På langtur så rekker selvfølgelig bensinen mye lenger , helt sikkert 900 kilometer. Men neste bil kommer helt sikkert til å bli diesel. De har enda større rekkevidde.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, 5CJ56A5D said:

He he, tyngre batterier med mindre energitetthet. Rart hvordan disse el-entusiastene klarer å fremstile alt som har med "alternativet til fossilt" som fremskritt. Personlig så synes jeg at strømregningen er mer enn høy nok som den er, men nå skal de begynne å bruke elbiler som sluker enda mere energi. Lykke til ! Mitt råd, fyll bensin på bilen og kjør 700 kilometer helt bekymringsløst, og dette er "småkjøring". På langtur så rekker selvfølgelig bensinen mye lenger , helt sikkert 900 kilometer. Men neste bil kommer helt sikkert til å bli diesel. De har enda større rekkevidde.

Bra for deg 🙂

For oss andre må strømprisen mangedobles før det er billigere å kjøre med fossil energi.

Ellers synes jeg panelovnen hjemme er bedre enn å fyre med ild; blir litt dårlig sikt i stua.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis GAC kommer med Grafen batteri i sine elbiler i høst, som de hevder de klarer. Så får vi elbiler som kan lade 0-100% på 5-7minutter på et stort batteri. Om det er dyrt kan man halvere størrelsen og få fullading på 3-4 minutter. Ikke så farlig med kort rekkevidde om man kan lade hurtig.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 18.10.2021 den 8.47):

Bra for deg 🙂

For oss andre må strømprisen mangedobles før det er billigere å kjøre med fossil energi.

Ellers synes jeg panelovnen hjemme er bedre enn å fyre med ild; blir litt dårlig sikt i stua.

Hvis du tar bort avgiftsfritakene for elbiler så blir regnestykket helt annerledes. Hvis avgiftene på bensin blir tatt bort så skulle bensinen koste kun 6-7 krone pr liter.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, 5CJ56A5D said:

Hvis du tar bort avgiftsfritakene for elbiler så blir regnestykket helt annerledes. Hvis avgiftene på bensin blir tatt bort så skulle bensinen koste kun 6-7 krone pr liter.

Det er godt mulig, men synes det er en grei politikk i at vi skattlegger de tingene vi vil ha mindre av og gir insentiver til de tingene vi vil ha mer av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...