Gå til innhold

Hjelp til utstyr til hus m/utleie

Brattus

Anbefalte innlegg

Hei!
Trenger ny router med mulighet for Mesh som støtter flere nettverk. Er gjestenett bra nok for utleie?
Utleie skal ha er separert nettverk sånn at de ikke får tilgang til noe hos oss. Om vi må ha 2 forskjellige routere er dette også helt OK, men da får jeg vell IP utfordringer?

Har nå Google Wifi, men det er ikke bra nok i våres hus slik det er nå. Ønsker derfor å gå over til kablet AP/Mesh.
Størrelsen er på ca 350kvm over 3 etasjer. Utleie er i kjeller

Pris er helst så lavt så mulig, men ikke over 5000,-

Har sett litt på både Netgear Orbi og TP Link M9+
https://www.komplett.no/product/1180234/datautstyr/nettverk/routere/netgear-orbi-wifi-6-mesh-system-rbk353
https://www.komplett.no/product/1091077/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-deco-m9-mesh-system

Men synes det er vanskelig å se om disse vil dekke våres behov?

Noe viktig at routeren også passer inn i skapet hvor fiberkonverteren er. Google Wifi Routeren passer ikke per nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette egen router etter første router for å gi eget nett til leieboer, blir da separat, de får ikke tak i noe som er på den andre siden av WAN porten.

Ubiquiti utstyr som er managed så kan du sette LAN på de forskjellige portene ut, mini FLEX fra de har den muligheten, men mulig du må ha routeren dems foran, har ikke testet den alene.

Denne kan du sette 2 utganger på: https://www.komplett.no/product/865666/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-unifi-security-gateway

LAN 1 og LAN 2 som kan bli hvert sitt nettverk uanvhengig av hverandre, så er det bare å sette dumme switcher etter hver av dem, med wifi etter det igjen.

Har en slik selv, men får den ikke til å funke, da det er en gammel en som er prøvd resatt som jeg fikk får opp å går igjen. Har Dream Machine Pro fra de også som vi tester ut, og den funker stråelende, men er litt dyr for folk flest.

EDIT: Så på bildet at den første jeg linket ikke har LAN 2 utgangen som jeg har, denne har VoIP i stedet.

Denne får man satt etter: https://www.komplett.no/product/1159337/datautstyr/nettverk/switch/ubiquiti-usw-flex-mini-switch

Den får man satt egne LAN utganger på alle sammen, kan ha da opptil 4 separate nettverk ut av den.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Takk for svar!
Så det vil fungere å sette en router etter router altså? Alltid trodd et ble utfordinger med det? Enten med IPer eller NAT?

Det ser jo fin ut den Ubiquiti saken så lenge det fungerer. Ønsker helt noe som er mest mulig plug and play og lite konfig siden tid er mangelvare :p 

Lenke til kommentar

Hvilken nettleverandør er det her snakk om? Løsningen du skisser i tegningen er for eksempel ikke mulig med Altibox, men er muig med Telenor og andre leverandører som gir deg flere offentlige ip-adresser.

Når det ellers gjelder TP-Link Deco, så er det vel kanskje mer relevant å se på Deco X-serien av WiFi 6-produkter.

Lenke til kommentar

Hei,
Det er Tussa (leverer fiber på Søre Sunnmøre) som er leverandør. Ser de har Telia som leverer TV hos de så antar de også leverer fiber og at de bruker samme utstyr som Telia og andre underleverandører 

Skjønner. Ser ut til at det er gode priser på X60
https://www.komplett.no/product/1152526/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-deco-x60-mesh-system?q=TP-Link Deco X

Ville denne samt en Ubiquiti UniFi Security Gateway være en god løsning skal tro? 
Noe ala dette:

image.png.e7f3ccfa685ec52397d4a1eab38d38ae.png

Lenke til kommentar

Angående mesh så har jeg det nevnte Deco M9+ i mitt hus og har gode erfaringer med det, veldig stabilt og fint. Har også kablet forbindelse mellom 2 av de 3 nodene. Kjenner ikke til hvilke fordeler Deco X60 tilbyr, men jeg ser ingen problemer så langt med mitt M9+ Mesh (brukes som ruter bak Altibox hjemmesentral som står i bromodus).

En praktisk forskjell mellom M9+ og X60 er kanskje størrelsen og formen på enhetene. Dersom man har god plass betyr det ingenting, men M9+ er mindre og kan monteres på veggen dersom man lager eget adapter

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Når en del slike enheter ikke har egne løsninger for å bli festet på vegg, så er det gjerne av en årsak. I praksis kan det være at ytelse/rekkevidde blir veldig mye dårligere av sku en slik enhet 90 grader pga. antennene er designet for at enheten skal stå. For noen typer enheter gjør man kompromisser, og man får noe som helst skal stå i en retning, men fungerer ok - men da kommer det også gjerne fram at enheten faktisk skal kunne stå begge veier. Å montere i taket via slike adaptere er helt greit, med med beggmontering "skyter antenne feil vei"...

X60 er i likhet med M9+ en tri-band-løsning der man har en ekstra 5GHz-radio som benyttes for trafikken mellom mesh-nodene. Tri-band vil her være mindre viktig hvis man uansett har kablet backhaul. Og litt avhengig av hvor man har muligheten for å plassere en mesh-enhet kablet, så kan det gjerne også være at man trenger færre mesh-enheter.

Men TP-Link-enhetene blir i hovedsak aktuelle om man tenker at det holder med et gjestenett. Når det ellers gjelder Ubiquiti-utstyr, så blir det andre muligheter - men krever en viss kompetanse også for å sette dette opp hvis man mer skal segmentere nettet.

Når det gjelder om Tussa/Telia gir ut flere offentlige IP-adresser på fiber, så er jeg usikker. Kan også være at selv om de gjør det, vil de i supportsituasjoner o.l. si at dette ikke er noe man skal gjøre eller at det ligger noe i vilkårene om at man kun skal ha en ruter direkte bak modemet.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, NULL said:

Når en del slike enheter ikke har egne løsninger for å bli festet på vegg, så er det gjerne av en årsak. I praksis kan det være at ytelse/rekkevidde blir veldig mye dårligere av sku en slik enhet 90 grader pga. antennene er designet for at enheten skal stå. For noen typer enheter gjør man kompromisser, og man får noe som helst skal stå i en retning, men fungerer ok - men da kommer det også gjerne fram at enheten faktisk skal kunne stå begge veier. Å montere i taket via slike adaptere er helt greit, med med beggmontering "skyter antenne feil vei"...

Jeg forstår dette, og derfor testet jeg med normal horisontal plassering på et skrivebord og med rotert veggmontering som vist rett ved siden av. Jeg opplever ingen praktisk forskjell på ytelse og foretrekker derfor veggmontering fordi det er plassbesparende. Men det kan sikkert oppleves annerledes andre steder.

Edit: Et tilleggspoeng er at den tredje Deco-enheten med wireless backhaul står i rommet under den veggmonterte Decoen i første etasje, og dersom orienteringen var veldig viktig skulle det teoretisk være gunstigere med rotert montering for wireless backhaul dem imellom. I praksis tror jeg ikke det er særlig avgjørende.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

Vi har ikke behov for gjestenett i vårt hus (er det noen som faktisk bruker dette når de er på besøk hos noen?), så om det ikke finnes noen åpenbare begrensninger i et gjestenett tenker jeg det vil fungere veldig fint :)

Vil de i utleien f.eks få opp andre enheter og andre ting som er koblet på gjestenettet (høytalere,, chromecast spotify connect, osv?)

Eneste fordelen jeg ser med M9+ vs X60 er størrelsen siden de tar noe mindre plass, noe som faktisk er vesentlig for min sin del siden routeren må ha plass i "Teknisk skap" som ser ala slik ut:
image.jpeg.00983c68fc4bd5f65ffc97008206a89b.jpeg (ikke mitt bilde)

Så dybden er ikke allverden

Lenke til kommentar

En begrensing i gjestenett er - som du suer - at man ikke kan kommunisere med andre enheter på gjestenettet ("klientisolering"). Hvorvidt det er et problem kommer jo an på enheter og bruk - f.eks. en skriver med wifi-tilkobling vil ikke fungere. Chromecast ser jeg for meg også kan være en utfordring, med mindre ikke Google via Home-appen kjører alt via skyen.

Når det gjelder dette med å snu disse enhetene, så ville jeg i utgangspunktet frarådet det, selv om nødvendigvis alle merker store konsekvenser av det.

Litt illustrert hva som kan skje:

wifi-antennas-dipole-omnidirectional

Dette er for én antenne, men for meg også at man "kødder til" en del med å gjøre dette, også for blant annet beamforming og MU-MIMO. Hvis man her er "heldig" ser man ingen stor ytelsesforskjell hvis man tester med én klient plassert "på det rettet stedet".

Hvis ikke svakstrømsskapet er plassert slik at det blir sjenerende, hadde jeg kanskje vurdert å flytte aksesspunkt ut av skapet da hvis det ikke fikk plass til å stå riktig. Du har ikke noen steder der det går to kabler og er to nettverkspunkter? Tenker f.eks. at man kunne kjørt en forbindelse til ruter som står et annet sted, og så en kabel tilbake til skapet som går til "spredenettet".

Her kan man vel da si at Orbi kanskje har en formfaktor som potensielt er bedre for å stå i skap. Men husk å ikke bare å se på tykkelsen - en rund enhet som X60 kan ha kabler ut på siden. En Orbi blir gjerne mer oval/avrundet rektangel når det gjelder fotavtrykket og man blir mer avhengig av at kablene går ut bak. Men tror likevel de er såpass tynne at det ikke skal være et problem i et skap hvis man har 10 cm tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å sette M9+ inne i et skap, fordi den trenger ventilasjon. Det er forøvrig best ventilasjon med veggmontering :p . Dersom enheten blir for varm, reduseres hastigheten automatisk. Noen brukere har rapportert dette, men med min montering skjer det aldri. Jeg vet ikke om samme problemstilling gjelder for X60, men det er jo kanskje ikke helt usannsynlig.

For Wifi er det selvsagt best om ruteren ikke står inne i et (metall?) skap, uansett merke/modell.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Når det gjelder dette med å snu disse enhetene, så ville jeg i utgangspunktet frarådet det, selv om nødvendigvis alle merker store konsekvenser av det.

Jeg regner med det skal være "selv om nødvendigvis ikke alle merker store konsekvenser".  :grin:

Disse mesh-systemene, fra TP-link eller andre merker, er markedsført for bruk i hus med flere etasjer, se for eksempel bildet på boksen til M9+ :

deco-m9-plus-ac2200.thumb.jpg.c9dcdcfe45cd6f2db154408f9e4720bf.jpg

Dersom orienteringen var veldig kritisk, ville ikke dette fungere bra nok. Jeg har et hus med to etasjer og kan bekrefte at det fungerer greit.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen,
Ble plutselig lagt litt på is, men har hatt det endel i bakhodet som AndersT2 sa

On 10/15/2021 at 1:54 PM, AndersT2 said:

Du kan sette egen router etter første router for å gi eget nett til leieboer, blir da separat, de får ikke tak i noe som er på den andre siden av WAN porten.

Ser for meg at dette blir den greieste løsning, både økonomisk og med tanke på hvordan leieboer kan styre sitt nett :)

Ser for meg noe sånt:

1020156493_UntitledDiagram.jpg.e08440b4aabec677eca9b428b81e0b9d.jpg

Men hva må gjøres med router1? Må det settes opp noe spesielt her? Ønsker ikke at det blir noe NAT issues

Kan jeg bruke Tussa/nettverkleverandør sin router til dette eller må jeg kjøpe en til akkurat til dette bruket? 

Så også Komplett har tilbud på denne 
https://www.komplett.no/product/1200384/datautstyr/nettverk/routere/asus-router-tuf-ax5400-2-pack-mesh

Noen som har erfaring med denne typen / AIMesh? Virker greit å bare kunne kjøpe nesten hvilken som helst Asus Router og bruke denne som AP

Lenke til kommentar

Er ikke så kjent med NAT. Men i Asusen så er det på den som leieboer å gå inn på WAN siden og endre IP rangen den skal støtte.

Og selvfølgelig sette passord som de ikke kan gå inn og endre noe.

AIMesh vil ikke hjelpe deg her, da de er for å bruke på samme nettverk. Men det funker greit ellers, litt mer knotete å sette opp hvis man skal ha beste løsning, hvor man har de kablet sammen. (Det står ikke noe forklaring på det i oppsettet, men må sette de opp trådløst, så koble de sammen med kabel). Trådløst så brukes en del av wifi kapasiteten opp til kommunikasjonen dem i mellom.

Men du kan bruke alle Asus komponenter som støtter AIMesh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi har en router bak fibermodemet, og deretter en router til hver leilighet ( vi er 3 som deler en linje) Vi har satt hver vår iprange 192.168.0.1, 192.168.1.1 og 192.168.2.1 . Det fungerer utmerket og jeg får ikke opp naboens chromecast osv, og han får heller ikke opp mine nettverksdingser (tv, chromecast, streamingbokser, lys, varme , osv)

Endret av dopus
Lenke til kommentar
4 hours ago, dopus said:

Vi har en router bak fibermodemet, og deretter en router til hver leilighet ( vi er 3 som deler en linje) Vi har satt hver vår iprange 192.168.0.1, 192.168.1.1 og 192.168.2.1 . Det fungerer utmerket og jeg får ikke opp naboens chromecast osv, og han får heller ikke opp mine nettverksdingser (tv, chromecast, streamingbokser, lys, varme , osv)

Hvis du er tilkoblet den første ruteren, vil ikke du se noe av det som er bak de andre. Men hvis her ikke er satt noe spesielle regler (som vanlige konsumentruter eikke støtter normalt sett, i hvert fall ikke før man evt. åpner for ssh til dem og tar i bruk iptables e.l.), vil man på hver av de andre ruterne kunne kjøre portscanning/analyse for alt som er koblet til den første ruteren (men ikke videre inn på de andre ruterne).

At ting ellers ikke "synes" blir bare at det ikke svarer på discovery-protokoller som bare ser i eget subnet - eks. SSDP og mDNS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...