Gå til innhold

Vi har prøvekjørt årets kanskje mest oppsiktsvekkende elbil


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, AL123 said:

Naf sine offisielle statistikker fra den tiden viser faktisk at Huyndai og Kia var blant de bilene med mest feil på det norske markedet, til tross for at de var veldig enkle. Legg til en annenhåndsverdi som var så dårlig at bilene ikke engang var økonomisk gunstige, så satt man igjen med de dårligste bilekjøpene man kunne gjøre på 90 tallet. Men det var tross alt billige biler. Denne kineseren, fra en fabrikk uten meritter er jo i tillegg svindyr.

Kanskje det stemmer det du sier, fyren som jobbet på naf sa noe helt annet. Og jobben deres var vel blant annet eierskiftekontroller mv? Har du noen linker til så gamle lister? Gøy å sett åssen slike nye merker stod seg mot feks volvo, saab,  og tyskerne, spesielt mercedes hadde vel hatt et ganske stritt tiår både med w210 og vito. Kanskje spesielt vito?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (1 minutt siden):

Kanskje det stemmer det du sier, fyren som jobbet på naf sa noe helt annet. Og jobben deres var vel blant annet eierskiftekontroller mv? Har du noen linker til så gamle lister? Gøy å sett åssen slike nye merker stod seg mot feks volvo, saab,  og tyskerne, spesielt mercedes hadde vel hatt et ganske stritt tiår både med w210 og vito. Kanskje spesielt vito?

Nei, men husker spesifikt at Elantra var den bilen i Norge med mest problemer i 98 eller 99, og er rimelig sikker på at det betydde en 164 plass på listen (Passat var nest dårligst, og den skulle det endel til for å slå)  og at resten heller ikke var imponerende. Har dessuten jobbet nok med de til å vite at de var genuine drittbiler med et katastrofalt verditap. Er ikke veldig mange år siden koreanerens begynte å lage brukenes biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

Nei, men husker spesifikt at Elantra var den bilen i Norge med mest problemer i 98 eller 99, og er rimelig sikker på at det betydde en 164 plass på listen (Passat var nest dårligst, og den skulle det endel til for å slå)  og at resten heller ikke var imponerende. Har dessuten jobbet nok med de til å vite at de var genuine drittbiler med et katastrofalt verditap. Er ikke veldig mange år siden koreanerens begynte å lage brukenes biler.

Kjenner ikke veldig godt til Hyundai, men var ikke accent innstegsmodellen, den aller billigste modellen til hyundai som hadde sveive vinduer og manuelle speil og manglet ac og alt annet fancy? Kanskje Elantra hadde mer utstyr og dermed mer greier som kunne gå galt? Hehe ja hadde helt glemt passat. Det var et kraftig bomskudd fra vw, og likevel så rullet det jo mengder av de på norske skilt. Underlig det der, åssen noen forblir lojale selv om de egentlig burde skygge banen basert på dårlige erfaringer og masse feil. Kanskje hadde passat noe de følte veide opp for feilene?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

Kjenner ikke veldig godt til Hyundai, men var ikke accent innstegsmodellen, den aller billigste modellen til hyundai som hadde sveive vinduer og manuelle speil og manglet ac og alt annet fancy? Kanskje Elantra hadde mer utstyr og dermed mer greier som kunne gå galt? Hehe ja hadde helt glemt passat. Det var et kraftig bomskudd fra vw, og likevel så rullet det jo mengder av de på norske skilt. Underlig det der, åssen noen forblir lojale selv om de egentlig burde skygge banen basert på dårlige erfaringer og masse feil. Kanskje hadde passat noe de følte veide opp for feilene?

Accent var klassen under Elantra, men det var ikke stor forskjell på de, hverken i oppbygning eller kvalitet. At Passat solgte godt hadde flere årsaker. En var at nordmenn av en eller annen grunn tror tyskere er genier når det gjelder ingeniørkunst og kvalitet. Det er en vanskelig myte å avlive. En annen årsak var at Passat på mange måter var en imponerende bil, til tross for en skremmende mengde feil, (og det skal i rettferdighetens navn sies at det var de samme feilene som gjentok seg hele tiden, og de gikk gjerne ikke så voldsomt ut over driftssikkerheten). På den tiden lå Europeiske biler dessuten mange år foran de Asiatiske, og Passat lå tett oppunder premiumskiktet for en bil som ikke var mye dyrere enn en primitiv Toyota.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Rune_says said:

Denne Hongqi modellen har vel litt av samme designspråket som Rolls... men kunne med fordel kopiert Bentley istedenfor :)

Tror de fikk tak en sjefsdesigner fra Rolls Royce, iirc så det er vel derfor designet ble som det ble kanskje? Blir spennende å se salgstallene for denne vogna. Er nordmenn open minded nok til å kjøpe bil av et for oss spill nytt merke i den prisklassen? Kanskje evt. skepsis forsvinner med prøvekjøring, eller blir dette en lav volum selger i det norske markedet i det minste til det finnes mer historikk på merket og ikke minst modellen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Naf sine offisielle statistikker fra den tiden viser faktisk at Huyndai og Kia var blant de bilene med mest feil på det norske markedet, til tross for at de var veldig enkle. Legg til en annenhåndsverdi som var så dårlig at bilene ikke engang var økonomisk gunstige, så satt man igjen med de dårligste bilekjøpene man kunne gjøre på 90 tallet. Men det var tross alt billige biler. Denne kineseren, fra en fabrikk uten meritter er jo i tillegg svindyr.

Jeg er redd for at du har omtrent samme tilnærmingen til dette merket som vesten - og da særlig amerikanerne - hadde til "japsene" når de kom på 60 - tallet.

"En fabrikk uten meritter?" Hongqi er en del av den statseide FAW Group som i følge Wikipedia hadde 132.000 ansatte i 2007 - hvor mange de har i dag kan en bare spekulere i -  og har en historie tilbake til 1958. De har samarbeidsprosjekter både med VW og Toyota, de produserer bl.a. Landcruisere for det kinesiske markedet. 

Jeg er enig i at bilen har en prangende grill, med det har også de siste modellene av Mercedes S- klasse, den har blitt mindre og mindre frem til 2014 modellen, men nå har de tatt den helt ut igjen:

Mercedes-Benz W 222 S 350 Bluetec.JPG

Det som blir avgjørende er hvilken strategi de legger seg på. Gjør de som japsene og tilbyr kvalitetsbiler, og med kvalitet mener jeg teknisk holdbarhet og byggekvalitet, eller velger de billige løsninger for å tiltrekke seg kunder de første årene for så å møte en klagestorm av misfornøyde kunder om et par - tre år?

Jeg tipper at dette 100% statseide selskapet ikke har planer om å få på seg et dårlig rykte, tvert i mot er bilene sannsynligvis indirekte subsidiert for å etablere seg på de vestlige markedene. Dette er kort og godt kinesernes svar på S - klasse, de har faktisk en del bensin alternativer også, ta en titt på hjemmesiden:

HONGQI AUTO OFFICIAL WEBSITE (hongqi-auto.com)

Og hvis du vil ta den helt ut så kan jo du kjøpe denne:

Hongqi L5 Review by Jeremy Clerkson #Hongqi - YouTube

 

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Jeg er redd for at du har omtrent samme tilnærmingen til dette merket som vesten - og da særlig amerikanerne - hadde til "japsene" når de kom på 60 - tallet.

"En fabrikk uten meritter?" Hongqi er en del av den statseide FAW Group som i følge Wikipedia hadde 132.000 ansatte i 2007 - hvor mange de har i dag kan en bare spekulere i -  og har en historie tilbake til 1958. De har samarbeidsprosjekter både med VW og Toyota, de produserer bl.a. Landcruisere for det kinesiske markedet. 

Jeg er enig i at bilen har en prangende grill, med det har også de siste modellene av Mercedes S- klasse, den har blitt mindre og mindre frem til 2014 modellen, men nå har de tatt den helt ut igjen:

 

Nei, jeg har nok ikke det. Når japanske bilmerker kom til vesten var de i de fleste tilfeller erfarne bilprodusenter med et meget godt renome. Bla Vant Honda VM i roadracing allerede i 1961, og vant sitt første løp i Formel 1 1963. Det er dessutten helt feil å sammenligne Europa og USA her. På begynnelsen av 2000 tallet var det fremdeles langt mellom japanke biler i sør-europa. De japanske produsentenes inntok i Europa gjaldt først og fremst Storbritania og noen Skandinaviske land. Hvis en først skal sammenligne med Japanerene er vel det nyere Lexus mer relevant. De lanserte sin første bil i Europa i 1989, og det var et dokumentert kvalitetsprodukt. Alikevel tok det 20 år før salget ble noe særlig, og enda lengre før merket oppnådde noen anseelse. I USA ble Lexus en suksess fra dag 1. Og ja, Hongqi er et merke uten meritter. De har historie tilbake til 1958, ja, men da som en veldig liten produsent av piratprodukter, og det er uansett ikke samme firma som i dag. Selskapet ble lagt ned og startet først opp igjen i 1995, og de har ikke begynt å utvikle egne biler før det siste 10året. En må også være klar over at kravet til bil er helt annerledes i Kina enn i Europa, og historien har vist at det tar noen tiår før Asiatene skjønner Europeisk bilkultur nok til å gjøre en impact.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...