Gå til innhold

Vi har prøvekjørt årets kanskje mest oppsiktsvekkende elbil


Anbefalte innlegg

23 hours ago, 2N1711 said:

Så den på veien i dag, og inntrykket var at den så mye mindre prangende ut enn den gjør på bilder. Den mangler en hel masse designdetaljer (også kalt bling) som andre overlesser sine biler med, så da er det egentlig bare fronten som skiller seg ut.

Den trenger chrome delete asap....det blir bare for mye på en så romslig bil. Sikkert endel som kaster seg på. Det er jo en staselig vogn og har god plass så det blir fort noen av denne å se i løpet av vinteren. 

I forhold til de som er skeptiske til kina biler så har jo gjengen bak produsert biler i mange tiår allerede. Og har vel fokusert på det kinesiske hi end markedet. Så det er ikke utenkelig at det blir en bil som bare virker og som har en kvalitet en kan forventet i forhold til prisen. Dog er det jo alltid et snev av gambling å kjøpe produkter en ikke har noe kjennskap til og som ingen andre i landet heller kjenner eller har førstehåndserfaring. Bilene levers jo med garanti, så første eier får sikkert et akseptabelt bilhold. 

BYD Han kommer vel til Norge neste år. Det blir også brått en kineser som kan få gode salgstall. Awd og stappfull av komfort og oppunder 400 kw fordelt foran og bak så den gjør 0 til 100 høyt på 3 tallet. Fortsatt under 4.0 så det er jo godkjent. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (1 time siden):

Den trenger chrome delete asap....det blir bare for mye på en så romslig bil. Sikkert endel som kaster seg på. Det er jo en staselig vogn og har god plass så det blir fort noen av denne å se i løpet av vinteren. 

I forhold til de som er skeptiske til kina biler så har jo gjengen bak produsert biler i mange tiår allerede. Og har vel fokusert på det kinesiske hi end markedet. Så det er ikke utenkelig at det blir en bil som bare virker og som har en kvalitet en kan forventet i forhold til prisen. Dog er det jo alltid et snev av gambling å kjøpe produkter en ikke har noe kjennskap til og som ingen andre i landet heller kjenner eller har førstehåndserfaring. Bilene levers jo med garanti, så første eier får sikkert et akseptabelt bilhold. 

BYD Han kommer vel til Norge neste år. Det blir også brått en kineser som kan få gode salgstall. Awd og stappfull av komfort og oppunder 400 kw fordelt foran og bak så den gjør 0 til 100 høyt på 3 tallet. Fortsatt under 4.0 så det er jo godkjent. 

Jeg sier ikke at bilen er direkte vakker, men det som kommer fra Bayern er minst like ille. HS9 er en stor bil etter norske forhold, så den vil alltid "ta plass". Jeg hadde ventet at den var mye verre, men da den trillet forbi i rundkjøringen så den ikke så gal ut. Nå er det godt med bling-bling Audier og BMWer her, så det kan sikkert påvirke meg. HS9 i vinrød med svart tak kan kansje være litt stilig, men den fargen har de ikke.

Jeg er ikke veldig skeptisk til bilen, men mer til om importøren vil klare å følge opp hvis noe skjærer seg. Der har jeg mer tro på dem som tar inn MG og BYD.

Lenke til kommentar

Å tro at bilmerket må være dårlig bare på grunn av at det er ukjent for folk flest, viser hvor lite folk flest vet.

Mye kjent kvalitet av alle slag, som vi tror vi vet alt om, kommer fra ukjente underleverandører over alt, særlig Kina.

Våre kvalitetsreferanser er sterkt foreldede,

og Ikke egnet for veddemål.

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

Å tro at bilmerket må være dårlig bare på grunn av at det er ukjent for folk flest, viser hvor lite folk flest vet.

Mye kjent kvalitet av alle slag, som vi tror vi vet alt om, kommer fra ukjente underleverandører over alt, særlig Kina.

Våre kvalitetsreferanser er sterkt foreldede,

og Ikke egnet for veddemål.

 

Er det derfor Maxus er en så horribel bil?
I Australia er de offisielt nå beskrevet som biler laget av materialer av dårlig kvalitet i følge et retsdokument.
https://www.queenslandjudgments.com.au/caselaw/qcat/2021/316

Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 timer siden):

Den trenger chrome delete asap....det blir bare for mye på en så romslig bil. Sikkert endel som kaster seg på. Det er jo en staselig vogn og har god plass så det blir fort noen av denne å se i løpet av vinteren. 

I forhold til de som er skeptiske til kina biler så har jo gjengen bak produsert biler i mange tiår allerede. Og har vel fokusert på det kinesiske hi end markedet. Så det er ikke utenkelig at det blir en bil som bare virker og som har en kvalitet en kan forventet i forhold til prisen. Dog er det jo alltid et snev av gambling å kjøpe produkter en ikke har noe kjennskap til og som ingen andre i landet heller kjenner eller har førstehåndserfaring. Bilene levers jo med garanti, så første eier får sikkert et akseptabelt bilhold. 

BYD Han kommer vel til Norge neste år. Det blir også brått en kineser som kan få gode salgstall. Awd og stappfull av komfort og oppunder 400 kw fordelt foran og bak så den gjør 0 til 100 høyt på 3 tallet. Fortsatt under 4.0 så det er jo godkjent. 

Tror mange av de som ser for seg denne, helst skulle hatt mere krom. Og Swarovski-krystaller eller noe som ligner fælt på dette. Og mere stemningslys, og ikke minst stjernehimmel i taket. Tross alt, det er en kinesisk Rolls-Royce-erstatning/alternativ.

:thumbs:

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Så denne på veien en dag (demobil). Jeg kan rett og slett ikke fatte hvilke typer mennesker i Norge som skulle være kundegrunnlaget for det der.

De samme folkene som liker de mest utspjåkede fra Audi / BMW / Mercedes. De er designet for å selge godt i Kina. I tillegg vil det sikkert selges en del til dem som ikke bryr seg om hvordan bilen ser ut, men som kan ha bruk for plassen og komforten. SsangYong Rodius fant også sine kunder, uten sammenlikning forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
deleteme skrev (1 time siden):

Nå hadde vel dette firmaet laget biler siden 1958 hvis jeg forstod det rett, så jeg hadde ikke vært så veldig bekymret.

De har snikkret sammen noen få biler siden1958, som stort sett har vært enten piratkopier, eller gamle design som de har kjøpt fra andre fabrikker. Disse bilene har vært omtrent umulige å selge, selv i Kina, og staten har derfor holdt liv i selskapet (selv om det var nedlagt store deler av 70-80 og 90-tallet) Salget av egenutviklede biler startet vel for 4-5 år siden, så jeg tror jeg ville vært rimelig bekymret....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (7 timer siden):

De samme folkene som liker de mest utspjåkede fra Audi / BMW / Mercedes. De er designet for å selge godt i Kina. I tillegg vil det sikkert selges en del til dem som ikke bryr seg om hvordan bilen ser ut, men som kan ha bruk for plassen og komforten. SsangYong Rodius fant også sine kunder, uten sammenlikning forøvrig.

Jeg snakket om kundegrunnlaget i Norge, ikke i Kina. Vil tro antall Mercedes, Aud og BMW kunder dette firmaet vil klare å kapre kommer til å ligge stabilt rundt null.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utrolig at det liksom skal være "teknisk" interesserte som "henger" på tek.no/"tekniske" delen av forumet. 😠

Vår selverklærte "ekspert" kan vi bare glemme uansett. 😁

"Broom-Benny" som definitivt må ansees som ett "petrolhead" gir denne nykommeren svært gode skussmål. 👌
Her får man en skikkelig luksusbil til en relativt lav pris vil nå jeg si.

Dersom "utseende" liksom er så grusomt burde man kanskje heller henge på ett "pancy-fancy"-forum elns. 😆

Personlig finner jeg denne ikke "styggere" enn envher tysk "premium-bil" uten at jeg bryr om hvor slike biler er laget ("alt" blir jo nå produsert i Kina uavhengig av hva som står på panseret. Ett unntak er faktisk Tesla). 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Jeg snakket om kundegrunnlaget i Norge, ikke i Kina. Vil tro antall Mercedes, Aud og BMW kunder dette firmaet vil klare å kapre kommer til å ligge stabilt rundt null.

Utspjåkede tyskere er nokså normalt her jeg bor, så kundegrunnlaget for biler med kinesisk design er åpenbart der. Denne koster en god del mindre enn de tyske, så det finnes nok folk som ikke har råd til de tyske som heller går for HS9.

 

Bortsett fra "karakteristisk design" er det mange andre ting som passer med veldig godt med manges behov og ønsker for en bil. Importøren regner med 700 - 1000 biler i året, og det tror jeg de klarer helt fint, med mindre det viser seg å være noe katastrofalt galt med bilen. Når noen klarte å selge Rodius i Norge er det ikke noe verre å få solgt denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/16/2021 at 1:38 AM, Serpentbane said:

Hongqi har vel over 60 år med erfaring som bilbyggere, så det kan vel være at det går ganske greit også.

Hvem vet, lang erfaring med bilproduksjon kan bety så mangt. Å selge bil i Europa som er verdens mest kresne marked er ikke noen spøk, hvertfall ikke hvis man har tenkt å bevege seg inne i det såkalte "premium" segmentet...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (13 minutter siden):

Hvem vet, lang erfaring med bilproduksjon kan bety så mangt. Å selge bil i Europa som er verdens mest kresne marked er ikke noen spøk, hvertfall ikke hvis man har tenkt å bevege seg inne i det såkalte "premium" segmentet...

Det kan så være. Var mest et svar på oppfatningen av at mange som ikke har laget bil før nå skal lage elbil, som ikke nødvendigvis stemmer. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Serpentbane said:

Det kan så være. Var mest et svar på oppfatningen av at mange som ikke har laget bil før nå skal lage elbil, som ikke nødvendigvis stemmer. 

Rare navn og design skremmer ikke alle. Jeg er forundret over at MG selger så mye i Norge. Bilen ser ut som en oppstyltet koreaner fra 90 tallet og "merkenavnet" er ikke i nærheten av å assosieres med noe som har med kvalitet å gjøre. Så at "lav pris" og "mye for pengene" teller mye for norske kunder er helt sikkert. Tilgang til kompetente mekanikere og reservedeler må dog være tilstede hvis dette skal bli noen varig suksess. Jeg synes det er positivt at bilen har beholdt sitt kinesiske navn selvom jeg antar at navnet er ett eller annet pompøst superlativ...

Lenke til kommentar

Kan nesten ikke forstå hva jeg leser i tråden, synes denne bilen ser bra ut og bedre ut enn 90% av bilene der ute.

Men problemet er faktisk at den ser for luksuriøs ut for prisen, når man bruker en Rolls Royce designer som tar med seg samme stil for en billigbil blir det litt harry. 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 timer siden):

Rare navn og design skremmer ikke alle. Jeg er forundret over at MG selger så mye i Norge. Bilen ser ut som en oppstyltet koreaner fra 90 tallet og "merkenavnet" er ikke i nærheten av å assosieres med noe som har med kvalitet å gjøre. Så at "lav pris" og "mye for pengene" teller mye for norske kunder er helt sikkert. Tilgang til kompetente mekanikere og reservedeler må dog være tilstede hvis dette skal bli noen varig suksess. Jeg synes det er positivt at bilen har beholdt sitt kinesiske navn selvom jeg antar at navnet er ett eller annet pompøst superlativ...

Det var ingen som imponerte naboen med en ny Hyundai for 20 år siden, men de solgte likevel biler. Nettopp på grunn av pris. For 30 år siden var "koreansk" nærmest et skjellsord, så det å kjøpe koreansk var lenge litt på kanten.

MG selger bra fordi det er en helt OK bil til en OK pris som dekker veldig manges behov for en bil. Merket betyr ingen verdens ting for dem. De som vet hva en ekte MG var, er nok ikke primærkundene. De som fikk med seg slutten av det "ekte" MG før konkursen, hadde vel helst sett at den het alt mulig annet, for da var det mye rart som trillet ut av fabrikken.

Lenke til kommentar
3 hours ago, 2N1711 said:

Det var ingen som imponerte naboen med en ny Hyundai for 20 år siden, men de solgte likevel biler. Nettopp på grunn av pris. For 30 år siden var "koreansk" nærmest et skjellsord, så det å kjøpe koreansk var lenge litt på kanten.

MG selger bra fordi det er en helt OK bil til en OK pris som dekker veldig manges behov for en bil. Merket betyr ingen verdens ting for dem. De som vet hva en ekte MG var, er nok ikke primærkundene. De som fikk med seg slutten av det "ekte" MG før konkursen, hadde vel helst sett at den het alt mulig annet, for da var det mye rart som trillet ut av fabrikken.

morsomt at du nevner akkurat hyundai. Kom på en historie fra en som jobbet på NAF teststasjon rundt 2000 tallet. Han fortalte at en av de bilene med minst feil og mangler var accent fra hyundai. Ikke flott å se på og sikkert ikke veldig morsom å kjøre, men den virket og startet hver dag og fikk folk på jobb osv. Og noen tiår før det så var det vel japanerne som overrasket nordmenn. Toyota og Honda på 70 tallet solgte jo bra, og Datsun/Nissan og sikkert flere jeg ikke kommer på. mg er vel blitt kineser, og det er ikke utenkelig at de har en langsiktig plan med mg slik at både deletilgang og service samt driftssikerhet er fokusområder. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 minutter siden):

morsomt at du nevner akkurat hyundai. Kom på en historie fra en som jobbet på NAF teststasjon rundt 2000 tallet

Naf sine offisielle statistikker fra den tiden viser faktisk at Huyndai og Kia var blant de bilene med mest feil på det norske markedet, til tross for at de var veldig enkle. Legg til en annenhåndsverdi som var så dårlig at bilene ikke engang var økonomisk gunstige, så satt man igjen med de dårligste bilekjøpene man kunne gjøre på 90 tallet. Men det var tross alt billige biler. Denne kineseren, fra en fabrikk uten meritter er jo i tillegg svindyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...