Ketill Jacobsen Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Redaktør Haugstad lever nok i sin egen verden med ti mil til melkebutikken sin! At vi Norge skal sponse dyre biler med mer enn batteriet koster, er over min forstand! I andre land støtter staten elbilene med fast sum, der beløpet er lavere om bilen er dyr. At folk protester på at moms belastes ut over 600.000 er bare utrolig og forteller hvor bortskjemte og virklighetsfjerne enkelte nordmenn er! 3 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Var da voldsomt til sutring for noen få prosent økt pris. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Henning L skrev (2 timer siden): For å snakke for meg selv, så er vår Golf GTE plugin hybrid vårt beste alternativ når vi stilte følgende krav: - Budsjett på 200 000,- (kjøpt brukt) Men om du setter en kronegrense slik så har du jo allerede valgt bort elbil. For min del koster fullfinansiering av elbil det samme i året som jeg brukte på bensin i 2017. Bilen kostet over 200 kkr men tilsvarer altså å ha kjøpt en ny bensinbil til 0kr. Nå kan det hende du kjører for lite til at det lønner seg, men å se bort fra drivstoffkostnadene blir å ødelegge regnestykket. 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Jeg har hatt elbil i mange år og det er kun av en grunn. Hva koster bilen meg totalt i måneden, da inkludert bompenger, drivstoff, årsavgift, forsikring, lån osv. Ettersom jeg kom vesentlig bedre ut med elbil ble dette valget, til tross for alle ulempene det medfører. Nå som fordelene forsvinner en etter en så forsvinner også grunnen for at jeg kommer til å velge elbil igjen. Jeg måtte kjøpe en "riking bil" for å få en bil som kan brukes fult ut, både med tanke på bruk og komfort. Dette er en fullverdig bil, men eneste unntak er lading. Hurtig ladingen blir også en kostnad ved å ha bilen. Bruker man f. Eks 40 minutter på å lade bilen i jobbsammenheng så er dette en time tapte inntekter. Altså ikke fryktelig mange ganger man skal måtte lade elbilen før den blir et rent tap til tross for at man slipper å betale staten penger for å få lov å kjøpe den. Sånn som det ser ut nå blir gevinstene så små at det kan være lønnsomt å gå tilbake til diesel. 1 Lenke til kommentar
esfets Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Det vil alltid være den relative gevinsten med elbiler som er avgjørende for folk. Om regjeringen finner ut at bilskatter skal økes, må de minst øke likemye for begge kategoriene, og helst øke mer for fossilkategorien. At elbil skal nærme seg fossilbil i skatt og avgiftsnivå gir jo ingen mening. Lenke til kommentar
microon Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 CO2 nøytral produksjon av elbiler (slik VW gjør) bør i tilfellet vektlegges på lik linje med energieffektivt. Elbilen er uansett mer energieffektiv enn fossilbilen. Effekttapet ved lading kommer ingen unna, men effekttapet er større om man lader hjemme kontra hurtiglading. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Kjøper elbil med en gang når nord norgebanen banen er ferdig bygd. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 leifeinar skrev (39 minutter siden): Kjøper elbil med en gang når nord norgebanen banen er ferdig bygd. Det er vel tilnærmet likelydende som å si at du ikke skal ha elbil i din levetid. Jeg er for Nord-Norge-bane med dobbeltspor over hele linja, og dobbeltspor på alle andre linjer, men jeg regner det som sikkert at dette kommer til å bli stoppet denne gangen også. Det eneste jeg ser for meg at bygges nord for Trondheim av jernbaner, er der svenskene og finnene har så stort ønske om å nå vår kystlinje, at de dekker minst 75 % av kostnaden for å få bygd det antall strekninger de føler som minimumsbehov. Det er vel i utgangspunktet 2 eller 3 strekninger, hvorav begge 2/alle 3 kommer i Troms og/eller Finnmark. Ser ikke engang for meg at det bygges toglinje mellom Harstad/Ofoten/Lofoten og Narvik eller Narvik og Tromsø med påkobling til disse linjene som finnene og svenskene ser for seg at de vil bygge. 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 (endret) Man kan mene mye om lade-hybrider, men takket være avgiftsregimet som har vært og den overskyggende populæriteten til elbilene har jeg: 1) Kunne kjøpe en pent brukt ladehybrid til en fin pris. 2) Kjøre uten særlig påvirkning av høye bensinpriser. 3) Varslet økning av CO2 avgift på drivstoff er ingen bekymring. Debatt om bilene går langt nok på strøm er en statistisk øvelse. 8,9 kWt batteriet gir nok rekkevidde til daglig kjøring for mitt bruksmønster. Langturer med opplastet bil går unna på halvliter/mil. Altså ikke verre forbruk enn en bensinbil på langtur, pussig det der. Det kan vel ikke stemme? De firma og leie -hybridene som er nevnt tidligere i tråden går forhåpentlig ut til ett bruktmarkedet hvor folk kjøper de med intensjon om å spare penger på bensin på daglig kjøring. Jeg tror økte eller store svingninger i bensinpriser kan tale for ladehybridene i ettermarkedet. Man får rekkevidden til de dyreste elbilene, og man kan spare mye på drivstoff med fornuftig bruk. En dag selger jeg bilen i bytte mot elbil, og fjerner støttehjulene (bensinmotor-backup) i overgang fra halv til full elektrisk. Endret 16. oktober 2021 av rockPaperScissors() 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 (endret) 11 hours ago, microon said: CO2 nøytral produksjon av elbiler (slik VW gjør) Har du en kilde? At VW gjør det idag? VW i Wolfsburg har flere egne fossil-kraftverk. Og Zwickau hvor vel svært mange av elbilene bygges ligger i tidligere DDR og skulle tilsi at det er lenge til CO2-nøytralitet der. Endret 16. oktober 2021 av trikola sjekket opp og tilføyet link Lenke til kommentar
Egil Grimsøen Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 Uenig i at kombinert bil bør utgå, tvert i mot representerer biltypen det beste fra både el og eksosbil. Nemlig miljøvennlig småkjøring på strøm og ingen rekkevidderedsel/ladekø ved langkjøring. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 Viktig å få beholde reglene for hybrider en stund ennå og ikke stramme inn på reglene for de slik som er foreslått i statsbudsjettet. 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 (endret) sk0yern skrev (På 15.10.2021 den 13.28): Må være en flott årgang da, siden du ikke klarer å erstatte den med en bil til 600000? Hva slags modell snakker vi om, og hva er det som gjør at dagens elbiler til under 600000 ikke duger? 2011 Galaxy. Kjører 1000 km på tanken og trekker tilhenger, 7 seter og kan stort sett fylle drivstoff uten å stå i kø eller kjøre omveier. Tar gjerne imot forslag. Endret 18. oktober 2021 av xyzæøå Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 Svein M skrev (På 15.10.2021 den 11.35): Kjøper en elbil over 600000 så får en fortsatt fritak for de 600000 altså en sparer 150000 i momsfritak. Bra ordning dette med fortsatt stort momsfritak. En kan trolig trappe ned grensen i årene fremover. Fordelingspolitikk har vi allerede et glimrende og godt målrettet verktøy for: Inntektsskatt. Å bruke mva på elbiler som verktøy for fordelingspolitikk er elendig målrettet fordi prisen på bilen man trenger er et elendig mål på hvor rik man er. Mange vanlige folk har spinket og spart i årevis og tar opp lån for å få råd til en elbil som passer deres bruk. Hva om "rikinger" kjøper liten elbil? Da bommer dette opplegget fullstendig. Det eneste riktige er å fortsette å bruke inntektsskatten til fordeligspolitikk og heller innføre en lav mva-sats uavhengig av prisen på bilen. 2,5% første år. 5% neste år osv. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 On 10/15/2021 at 10:00 AM, inside_864319 said: Kan vi få energimerke på elbiler før momsfritaket fjernes? Så starter avgiftløptet til AP. regne med høy inflasjon og høye avgifter i årene fremover. isteden for å kutte utgifter kommer heller nye avgifter. kan enkelt kutte 100 mrd fra statsbudsjettet uten at de påvirker norskefolk stort Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 (endret) xyzæøå skrev (1 time siden): 2011 Galaxy. Kjører 1000 km på tanken og trekker tilhenger, 7 seter og kan stort sett fylle drivstoff uten å stå i kø eller kjøre omveier. Tar gjerne imot forslag. Tesla model X og Peugeot Traveller. PS. Disse kan fylles/lades for å kjøre lengre enn rekkevidden, akkurat som bensin og diesel-biler. PS. Galaxy 2011 har et forbruk på 32 mpg = 0,883 liter/mil og har 70 liters tank. Det vil si en rekkevidde på 792 km. Skal du 1000 km på en dag så får du altså to stopp i stedet for ett ved å gå over til elbil. Men dette får du godt betalt for i form av drivstoffpriser. Galaxyen drikker bensin for ca 1325 kr på den turen (15 kr/l). Teslaen trenger lading for ca 500 kr på samme tur (ca 100 kr hjemme og 2x200 kr under veis). Å bli belønnet med 800 kr etter skatt for å strekke på beina et par ganger er etter min mening godt betalt fritid. Edit: La meg gjette: Du har egentlig ikke lyst på konstruktive forslag og finner på et eller annet ad hoc argument kun for å utelukke akkurat model X. Tips: "Jeg kan ikke leve uten takboks" er en klassiker. Endret 18. oktober 2021 av Simen1 2 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 Simen1 skrev (3 timer siden): Tesla model X og Peugeot Traveller. PS. Disse kan fylles/lades for å kjøre lengre enn rekkevidden, akkurat som bensin og diesel-biler. PS. Galaxy 2011 har et forbruk på 32 mpg = 0,883 liter/mil og har 70 liters tank. Det vil si en rekkevidde på 792 km. Skal du 1000 km på en dag så får du altså to stopp i stedet for ett ved å gå over til elbil. Men dette får du godt betalt for i form av drivstoffpriser. Galaxyen drikker bensin for ca 1325 kr på den turen (15 kr/l). Teslaen trenger lading for ca 500 kr på samme tur (ca 100 kr hjemme og 2x200 kr under veis). Å bli belønnet med 800 kr etter skatt for å strekke på beina et par ganger er etter min mening godt betalt fritid. Edit: La meg gjette: Du har egentlig ikke lyst på konstruktive forslag og finner på et eller annet ad hoc argument kun for å utelukke akkurat model X. Tips: "Jeg kan ikke leve uten takboks" er en klassiker. Hallo i luken, utgangspunktet for diskusjonen var å finne en ny bil til under 600k som kan gjøre jobben! Og nei, det er ikke økonomisk å kjøpe en brukt Tesla X til 550k for å spare ca 15k i året i diesel uansett hvordan du vrir og vender på det. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 xyzæøå skrev (7 minutter siden): Hallo i luken, utgangspunktet for diskusjonen var å finne en ny bil til under 600k som kan gjøre jobben! Og nei, det er ikke økonomisk å kjøpe en brukt Tesla X til 550k for å spare ca 15k i året i diesel uansett hvordan du vrir og vender på det. Jovisst er det det, dersom alternativet er å kjøpe en annen bil til 550 000. Men å beholde eksisterende bil vil nok gjerne være mest økonomisk i ditt tilfelle. Å kjøpe nytt bare for å kjøpe nytt kommer sjelden med økonomisk gevinist. Men før eller senere trenger du, eller ønsker du ny bil. Og da vil det være mer økonomisk med elbil. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 6RCURCGB skrev (På 15.10.2021 den 10.58): - For el-biler innfører man mva. med 2,5 eller 5 prosentpoeng i året inntil man når 25%. I prinsippet synes jeg det er en god løsning men jeg er redd det er vanskelig å få til i praksis. I følge internett kan Norge ha 3 forskjellige momssatser, i dag 25, 15 og 6%. Den på 6% er midlertidig redusert fra 12% som coronatiltak. Vi har tilsynelatende ingen 'ledig' spesialsats å bruke til elbiler. Derimot kunne vi sikkert hatt en 'generell bilavgift' som kan følge mønsteret du foreslår. Og om vi lar den omfatte *alle* biler, også de som allerede betaler CO2-avgift, vekt-avgift og MVA, vil vi kunne vedlikeholde den avgiftsmessige avstanden mellom elbiler og andre biler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2021 Del Skrevet 18. oktober 2021 xyzæøå skrev (45 minutter siden): Hallo i luken, utgangspunktet for diskusjonen var å finne en ny bil til under 600k som kan gjøre jobben! Og nei, det er ikke økonomisk å kjøpe en brukt Tesla X til 550k for å spare ca 15k i året i diesel uansett hvordan du vrir og vender på det. Aha, ad hoc: "Har 10 år gammel fossilbil, men kan ikke akseptere elbil som er eldre enn 0 år" og "siden et krav om under 600k ikke fikk satt stopper for elbil så får jeg bare endre det til 500k, eller 400k, eller 300k, eller 200k, eller 100k eller ennå lavere bare for å rettferdiggjøre bruk av fossilbilen ennå noen år". Den eneste du lurer med å lure inn slike ad hoc er deg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå