Gå til innhold

Starlink erstatning for Telenor maritime?


LMH1

Anbefalte innlegg

Noen som vet om fleste stor båter vil gå over til starlink fra Telenor maritime? Og hvor fordel vs ulemper det vil ha for med kortere vei og høyere hastighet særlig på sjøen da man har kun 10-25 km fra land før 5g 700 og 4g 700 MHz dekningen blir dårlig. Og hvordan man kan forbedre det? Er jo teknisk mulig det blir dekning på offshore og øyer og havet etterhvert men det tar tid. Hva slags system bruker båter på navigering og slik? Om bruker 3g eller 4g kun de dyreste har satelitt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Lavbanesystemer som Starlink og diverse konkurrenter er definitivt interessant for skipsfarten, som erstatning for dagens kommunikasjon basert på geostasjonære satellitter. Flere av disse lavbaneoperatørene vil imidlertid ikke forholde seg direkte til rederiene, men basere seg på at dagens aktører innen kommunikasjon for skip (blant andre Telenor Maritime, som du nevner) håndterer kontakten med rederiene.

Jeg kjenner ikke til noe lavbanesystem utenom gamle Iridium som i dag offisielt støtter maritim bruk, og Iridium er ekstremt kostbart og tregt. Jeg kjenner imidlertid til flere lavbanesystem som i dag offisielt ikke støtter maritim bruk, fordi de ennå ikke har et fungerende system for å finne og følge satellitter i bevegelse med antenner montert på et skip som selv snur og krenger hele tiden. Ingen tvil om at de vil finne ut av det og offisielt støtte maritim bruk på sikt, men i dag er status null brukbare systemer utover Iridium.

Når det gjelder dekning offshore gjøres dette akkurat som på land, bare at man setter mobilmastene på oljeplattformer og vindturbiner istedenfor på bygninger. Forbindelsen mellom mobilmasten og resten av verden ordnes vanligvis gjennom en fiberkabel på havbunnen, så dette kan man bare installere på oljeplattformer som står pent i ro.

Navigasjon baserer seg ikke på 3G/4G eller satellittkommunikasjon. Det viktigste hjelpemidlet for navigasjon til havs er basert på GPS-mottakere, altså en billig satellittmottaker som man finner i selv ganske billige mobiltelefoner i dag. Den er en ren mottaker og kan ikke sende noe som helst tilbake til satellitten. GPS er altså kun satellittnavigasjon, ikke satellittkommunikasjon, og selve bruken av GPS er gratis tilgjengelig for alle, det er kun innkjøp av utstyret (og innkjøp av kartoppdateringer) som koster litt.

I den grad det er et økonomisk skille er det at større/dyrere skip har kartmaskiner som kan oppdateres automatisk hvor som helst hvis skipet i tillegg har satellittkommunikasjon, mens mindre/billigere skip kanskje ikke har kartmaskin overhodet, eller en som kun kan oppdateres manuelt fra et minnekort/USB-pinne noen på land har kopiert nye data til, eller at den kan koble seg på et WiFi-nett i nærheten (havne-WiFi, eller at en person med aktiverer hotspot på mobilen når de har dekning) og hente data slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Når det gjelder dekning offshore gjøres dette akkurat som på land, bare at man setter mobilmastene på oljeplattformer og vindturbiner istedenfor på bygninger. Forbindelsen mellom mobilmasten og resten av verden ordnes vanligvis gjennom en fiberkabel på havbunnen, så dette kan man bare installere på oljeplattformer som står pent i ro.

Navigasjon baserer seg ikke på 3G/4G eller satellittkommunikasjon. Det viktigste hjelpemidlet for navigasjon til havs er basert på GPS-mottakere, altså en billig satellittmottaker som man finner i selv ganske billige mobiltelefoner i dag. Den er en ren mottaker og kan ikke sende noe som helst tilbake til satellitten. GPS er altså kun satellittnavigasjon, ikke satellittkommunikasjon, og selve bruken av GPS er gratis tilgjengelig for alle, det er kun innkjøp av utstyret (og innkjøp av kartoppdateringer) som koster litt.

I den grad det er et økonomisk skille er det at større/dyrere skip har kartmaskiner som kan oppdateres automatisk hvor som helst hvis skipet i tillegg har satellittkommunikasjon, mens mindre/billigere skip kanskje ikke har kartmaskin overhodet, eller en som kun kan oppdateres manuelt fra et minnekort/USB-pinne noen på land har kopiert nye data til, eller at den kan koble seg på et WiFi-nett i nærheten (havne-WiFi, eller at en person med aktiverer hotspot på mobilen når de har dekning) og hente data slik.

Ja for er problemet med kostnadene koster rund 30 kr per mb på telenor martime avhenging av mobilavtalen.

Er ektremt dyrt, happybyte har 0.5 kr per mb på mobildata så er vesenlig forskjell.

Er jo teknisk mulig å få med prisene på fly\maritime og ligdene. Men billig blir det ikke.

Men antar colorline\fjordlinje har skrivet avtale i 25 år så er nok en del år før det skjer endringer der.

Men syns er jo håpløse priser og forbrukeren blir tapeneren man kan jo bruke mobildata ute eller ved vindu problemet er man ikke har ubegrenset med tilbud.

Lenke til kommentar

Ser det er ganske ville forskjeller med Telenor Maritime avhengig av hvem du har abonnement hos. 49 kr for 50 MB hos Telenor Norge, 14.99 kr for 1 MB hos Telia Norge, 10 kr for 1 MB hos OneCall, for å ta noen eksempler.

Generelt er anbefalingen på skip å kjøpe tilgang til WiFi istedenfor å bruke mobildata, så er det færre som skal berike seg på bruken din. Ofte er hjemmeoperatøren, altså de du egentlig har abonnement hos, veldig grådige. De vet de kan ta fett betalt når du roamer inn på et skip, og når du får en monsterregning skylder de bare på selskapet som driver mobilnettet på skipet, selv om det er hjemmeoperatøren som selv tar mesteparten av kronene i egen lomme. Ved å kjøpe WiFi kutter du hjemmeoperatøren din fullstendig ut av næringskjeden, og vips er det mye billigere.

Avtalene er nok mye kortere enn 25 år, rederiene vet at teknologien er i rivende utvikling, så jeg regner med at 3-5 år er vanlig kontraktsperiode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja men alikevell er det ekstremt dyrt sammenlignet hva du betaler for, hos happybyte mobilt bredbånd betaler man kun 0.5 kr per mb med telenor nett for 5g\4g. Er fremdeles veldig dyrt en speedtest vil fort koste 100 kr eller mere.

https://www.colorline.no/praktisk-informasjon/internettilgang-og-mobildekning-om-bord

Nå er dette bare rundt 6 mbit ned og rundt 3 mbit opp og ekstremt høy ping så ikke regn med mye for prisen av en mobilpakke. Man får 108 GB hos happybyte til 399 kr så regn på hvor mye du får for pengene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er ikke rasjonelt å sammenligne Happybyte og Telenor Maritime direkte. Happybyte kan betjene mange mennesker ved å sette opp en håndfull antenner, og basestasjonen kobles til nettet med en kort fiberkabel. For å betjene et lite antall mennesker på et skip må Telenor Maritime sette opp mange titalls antenner, sidene skip er laget av stål som stopper signalet så snart man ikke har fri sikt til antennen, og basestasjonen kobles til nettet via en klump på flere tonn som noen har betalt dyrt for å sende over 30000 km opp fra bakken med rakett.

Du kan være sikker på at hvis det var mulig å drive mobilnett på skip vesentlig billigere enn i dag ville andre selskap kastet seg over muligheten. Driv det mye billigere enn Telenor Maritime, selg roaming til hjemmeoperatører bittelitt billigere enn Telenor Maritime, stikk differansen i lommen og bli rik. Meeeen, det skjer ikke. Det er noen få selskap i verden som overhodet er i bransjen, og jeg har ennå ikke hørt om noen som har blitt styrtrike av det.

Jeg synes det er mer interessant at enkelte hjemmeoperatører tar så enormt mye mer for roaming på skip enn andre gjør, selv om alle roamer inn i nøyaktig det samme nettet. Det er det leddet i næringskjeden som blir rike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Når det gjelder løsningene på eksempelvis danskefergene vil jeg tro disse i all hovedsak baserer seg på signaler fra land, Iridium med slike hastigheter krever så helt sinnsyke løsninger at det neppe er aktuelt.

Hva gjelder kostnaden på Iridium ligger det gjerne på over 2500 dollar i måneden for en datapakke på 10GB. Offisielt er høyest støttede hastighet i stort sett hele Norge på 700kb/s, det blir i løpet av et års tid eller noe oppgradert til 1,4Mb/s.

Starlink er neppe et alternativ med det første, særlig ikke for nordområdene, det er vel ikke basert på satellitter som går i polare baner slik eksempelvis Iridium er. Jeg har mer tro på OneWeb til tross for den noe problematiske økonomien i prosjektet.

Iridium er for de fleste det eneste som fungerer tilfredsstillende i Norge, mye på grunn av at satellittene går i polare baner og man derfor får dekning selv nede i de fleste dalene i Norge. Selv på Svalbard fungerer Iridium tilfredsstillende.

Man har i tillegg anker/Telenor Satellite som i teorien kan gi hastigheter opp i 24Mb/s, prisene på dette vet jeg ikke hva er men jeg mistenker at de er høye.

Lenke til kommentar

Jeg ser danskefergene de siste årene har fått antenner for radiolinje fra land, tidligere baserte disse seg delvis på mobildekning fra land, delvis på geostasjonære satellitter der mobildekningen ikke nådde ut.

Starlink har en del satellitter i baner med 70 grader inklinasjon, og så vidt begynt å befolke baner med 97.6 grader (retrograd) inklinasjon, som vil være tilstrekkelig for polare områder, men foreløpig tilbyr Starlink ingen maritime terminaler.

Når det gjelder toppfarten hos Telenor Satellite er denne nå til dags betydelig høyere enn 24 Mbps, grensen på 24 Mbps gjaldt for iDirect-modem på Ku-bånd, med nyere modem og Ka-bånd er godt over 100 Mbps kommersielt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 1/30/2022 at 3:01 PM, Penny said:

Starlink har en del satellitter i baner med 70 grader inklinasjon, og så vidt begynt å befolke baner med 97.6 grader (retrograd) inklinasjon, som vil være tilstrekkelig for polare områder, men foreløpig tilbyr Starlink ingen maritime terminaler.

Når det gjelder toppfarten hos Telenor Satellite er denne nå til dags betydelig høyere enn 24 Mbps, grensen på 24 Mbps gjaldt for iDirect-modem på Ku-bånd, med nyere modem og Ka-bånd er godt over 100 Mbps kommersielt tilgjengelig.

Jeg venter og ser hva Starlink faktisk vil tilby, jeg har mer tro på Oneweb bare de kommer seg forbi utfordringene sine.. Altså økonomi og at det ikke er praktisk mulig for de å skyte opp nye satellitter så lenge det er en krig gående i Ukraina.. Sist de hadde planlagt launch ble den stoppet pga krigen.

Telenor Satellite reklamerer selv med hastighet på 24Mb på løsningen med Anker på Ka-bånd, men det kan jo hende at du vet bedre enn de gjør selv.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snylter said:

Telenor Satellite reklamerer selv med hastighet på 24Mb på løsningen med Anker på Ka-bånd, men det kan jo hende at du vet bedre enn de gjør selv.

Tja, jeg vet til enhver tid svært godt hva Telenor Satellite faktisk reklamerer med, det får være godt nok?

"Currently available on Anker Ka-band, the Newtec Dialog® platform allows us to offer services up to 150/50Mbps."

Fra https://www.telenorsat.com/data-services/maritime-satellite-communications/ka-band-services/

Og hvis 150/50 ikke er tilstrekkelig tilbyr Telenor Satellite også customløsninger basert på salg av MHz og rackplass, så kan man sette opp egen SCPC med feks MDM9000 eller CDM780 og virkelig høye datarater.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...