Gå til innhold

Ventebil: Hvilket bilmerke selger godt brukt?


DJViking

Anbefalte innlegg

Innen 2 år må jeg kjøpe meg ny bil. Min gamle går nok ikke gjennom en ny EU-kontroll. Det skal bli en EV.
Jeg sitter da med tanken om å kjøpe meg en ventebil, ettersom den EV jeg vil ha er fortsatt noen år unna.

Er det noe bestemt bilmerke som er lettere å selge brukt enn andre når det kommer til EV?
De fleste bilforhandlere tar jo også bruktbiler i innbytte.

Elbiler går ned i verdi, akkurat som ICE-biler.
Er det omtrent likt, samme verditap, eller mer/mindre?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla er en dyr bil. Tesla Model Y starter nå på 534900kr for Long Range.

Hvor mye kunne jeg forventet å få for den brukt etter 3 år?
Hvis man antar at bilen er strøken, ikke har skader.

Jeg har sett flere Tesla på FINN. Den billigste Model Y på FINN koster mer enn hva Tesla krever for en ny.
Folk er vel så gærne på Tesla at bruktbiler selges med fortjeneste.

Billigste:
Tesla Model Y: 569K
Tesla Model X: 439K
Tesla Model S: 200K
Tesla Model 3: 335K

På FINN nå er det av brukte elbiler 998 Tesla til salgs, 565 Audi, 195 Jaguar.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 minutter siden):

Du lurer på hvilken elbil som du kan kjøpe om to år vil holde seg best i verdi etter ytterligere 3-4 år? 

 

Hvordan skal noen kunne svare på det... 

Basert på hvilke merker nå som selger godt brukt.

Jeg antar Tesla selger godt både brukt og som ny. Det vil den nok sikkert også gjøre om noen år fremover.

Kan hende jeg legger inn en bestilling til neste år hvis jeg finner den riktige bilen, som jeg senere kan selge etter noen få års bruk.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Om du er mest opptatt av verditap, bør du kjøpe en bil som er tre år gammel. Nybil vil ikke være god butikk, med mindre det er en spesiell Ferrari eller lignende. 

 

Du sier ingenting om behov, pris eller preferanser. Jeg forstår ikke helt hva du vil med denne tråden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne et godt bilmerke for elbil. En som lett kan selges videre.

Pris: 4-500K
Rekkevidde: 4-500 Km
Type: Medium SUV

Ingen har kommet med en elbil jeg virkelig vil ha ennå. Dermed tenkte jeg å kjøpe en elbil som jeg kan selge videre etter en kort tid.

Jeg er ikke en som bytter bil hvert 3-5 år. Min nåværende bil er 22 år gammel. Innen neste EU-kontroll må jeg uansett kjøpe meg en ny bil. Så må kjøpe en uansett innen den tid. Så tanken er da å ha den i noen år og så selge videre når jeg kan finne meg en EV SUV jeg kan ha i 10-15 år.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (1 time siden):

Tesla holder seg bra

Jeg tenkte det samme.

Etter å ha sett hvor mange Tesla som selges brukt på FINN, begynte jeg å lure om det motsatte egentlig passer bedre.
At det er så mange som selger brukt Tesla, men få som kjøper den brukt.

Lenke til kommentar
7 hours ago, DJViking said:

Jeg tenkte det samme.

Etter å ha sett hvor mange Tesla som selges brukt på FINN, begynte jeg å lure om det motsatte egentlig passer bedre.
At det er så mange som selger brukt Tesla, men få som kjøper den brukt.

Beste nå pengemessig er å kjøpe en brukt Tesla.
Tesla selv selger en masse 2019 modeller nå (innbyttebiler fra Model Y kom) og man får en bil med firehjulstrekk og knall rekkevidde fra 370 tusen.

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?arrangeby=plh&zip=9010&range=0

Du finner kansje enda billigere på finn.no, men er jo gjerne litt enklere å kjøpe hos forhandler når det er snakk om litt penger.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser også på utbytte av min EL, jeg har kommet frem til at Tesla Model 3 er et bra valg, det er også Kona grunnet garantien - men da burde du beholde den flere år enn du tenker. 

Polestar kan jeg også se for meg er et OK valg, men de koster en del mer enn en model 3.

Lenke til kommentar

Men så er vel nissan leaf billigere på reprasjon og pris. Så litt vanskelig å si hvordan verditapet blir men skulle det først skje noe er vel tesla dyrt på reprasjon. Nå er vel kun https://www.werksta.no/tjenester/elbiler-og-hybridbiler/tesla-reparasjoner/

uten om tesla selv som reprarer tesla biler.https://mpsbilskade.no/smart-repair-forklart/

https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-tesla-service

Synd det ikke står mye hvilken priser det er om noe etter 5 år men billig blir det ikke.

Lenke til kommentar
5 hours ago, LMH1 said:

Men så er vel nissan leaf billigere på reprasjon og pris. Så litt vanskelig å si hvordan verditapet blir men skulle det først skje noe er vel tesla dyrt på reprasjon. Nå er vel kun https://www.werksta.no/tjenester/elbiler-og-hybridbiler/tesla-reparasjoner/

uten om tesla selv som reprarer tesla biler.https://mpsbilskade.no/smart-repair-forklart/

https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-tesla-service

Synd det ikke står mye hvilken priser det er om noe etter 5 år men billig blir det ikke.

Tesla er rimelig konkurransedyktige på delepriser. Så er vel ikke noe dyrere å holde en Model 3 på veien enn en Leaf eller vw id4.

Eller har du holdepunkter for noe annet?

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, DJViking said:

Jeg prøver å finne et godt bilmerke for elbil. En som lett kan selges videre.

Pris: 4-500K
Rekkevidde: 4-500 Km
Type: Medium SUV

Ingen har kommet med en elbil jeg virkelig vil ha ennå. Dermed tenkte jeg å kjøpe en elbil som jeg kan selge videre etter en kort tid.

Jeg er ikke en som bytter bil hvert 3-5 år. Min nåværende bil er 22 år gammel. Innen neste EU-kontroll må jeg uansett kjøpe meg en ny bil. Så må kjøpe en uansett innen den tid. Så tanken er da å ha den i noen år og så selge videre når jeg kan finne meg en EV SUV jeg kan ha i 10-15 år.

Da har du disse å velge mellom. 
Med budsjettet ditt så har du nok ikke råd til 4 hjulstrekk. Sånn leveransesituasjonen er nå, så er det vel 12-14 mnd. leveringstid på nye biler fra mange av disse

Skoda Enyaq
VW iD4
Audi Q4 e-tron
Hyundai Ioniq 5
Ford Mustang Mach-E

Jeg ville valgt Hyundai av disse muligens, men felles for alle er at de sliter litt med softwaren sin på hver sin måte. Og det er ikke noen garanti for at de holder på den samme SW platformen fra disse 1. gen bilene sine og over på neste når man ser på track rekorden deres.

Så man er litt betatester, og det er veldig vanskelig å spå hva verdifallet blir. 

Hvis du skal se på brukt, så spår jeg at det kommer til å blir veldig mange e-tron tilsalgs så fort den nye som har skikkelig rekkevidde kommer, men når det er, er vel i det blå.

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (13 timer siden):

 

Ingen har kommet med en elbil jeg virkelig vil ha ennå. Dermed tenkte jeg å kjøpe en elbil som jeg kan selge videre etter en kort tid.

 

Å kjøpe en ny elbil du ikke vil ha for å selge videre er dårlig butikk. Det kunne funke for noen år siden da utvalg og tilgang på biler var veldig begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (30 minutter siden):

Tesla er rimelig konkurransedyktige på delepriser. Så er vel ikke noe dyrere å holde en Model 3 på veien enn en Leaf eller vw id4.

Eller har du holdepunkter for noe annet?

Tja er ikke vanskelig å finne:

https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Så prisen per kw eller å få brukte deler er nok nissan bedre, men muligens tesla har større nettverk og lettere å få tak i deler.

Er mere konkuranse på nissan leaf service en tesla.

Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Tja er ikke vanskelig å finne:

https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Så prisen per kw eller å få brukte deler er nok nissan bedre, men muligens tesla har større nettverk og lettere å få tak i deler.

Det er et ekstremt mindretall som må bytte batteri. Prisen på det er ikke relevant for det å eie elbil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men man vet de som eier merkevare vet at de er på øverste liste på priser en ukjente merker, både BMW,Mercedes-Benz, Audi, jaguar etc er vel ekstra dyre på service, folk må gjøre hva de vil når de handler men man bør vel være klar over det.

Man vet fra tidligere er spessielt audi og Mercedes-Ben spessielt skumle å kjøpe brukt på drivstoff.

Så er alltid lurt å sjekke ekstra grundig hvis man kjøper eldre eller ukjent service historikk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
15 hours ago, LMH1 said:

Tja er ikke vanskelig å finne:

https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Så prisen per kw eller å få brukte deler er nok nissan bedre, men muligens tesla har større nettverk og lettere å få tak i deler.

Er mere konkuranse på nissan leaf service en tesla.

Her er hva det koster om man dunker veska borti radioen i en 2013 modell Leaf

8B3397F2-DE94-460A-9CD3-CAE315C20F6D.thumb.jpeg.d42c166baa122094c8be3584fdb4b0c5.jpeg

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mJd5q/sprekk-i-bilradio-84000-for-ny

 

i en 2013 Tesla koster det 21000,- og bytte ut hele enheten, men de som har 2013 har fått dette sterkt rabattert/gratis og blitt oppgradert til 4g enheter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...