RaymondK Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Har vinduer fra 70 tallet, og det kommer en del kaldluft fra dem. Har lest litt og ser at folk snakker om 3 metoder: -Glava dyttestrimmel -Fugeskum -Bunnlist med fleksibel fugemasse utenpå Hva vil være det beste valget mtp. varmeisolering og støy? En kombinasjon av alle 3 hvis man har plass? Veggene er støpt, om det har noen betydning. Kan det komme inn kulde mellom selve glasset og trerammen rundt, slik at man burde legge en fuge der? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Som student pakket jeg dopapir inn i vinduskarmene. Kan ikke anbefales, men det fungerte. Vanskelig å gi et godt svar uten å vise hvordan vinduene dine ser ut, men jeg hadde nok satsa på dyttestrimler og en list, og evt. gått over med noen pene fuger eller nytt vinduskitt i overgang til glass om det trekker der også. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Hvis vinduene er fra 70-tallet, er det bare å planlegge å bytte dem ut så fort som mulig. Generelt anbefales det å bytte ut vinduer som er eldre en fra 1985. Vinduene (og ytterdør/verandadør) er de stedene på en bolig hvor det er mest varmetap, og jo eldre ytterdører og vinduer er, jo større varmetap. Det vil da oppleves at det er kaldt i nærheten av dem. Men for å svare på spørsmålet, bruk fugeskum rundt hele karmen, gjerne fra begge sider hvis mulig/nødvendig. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 9 hours ago, RaymondK said: Kan det komme inn kulde mellom selve glasset og trerammen rundt, slik at man burde legge en fuge der? Hvis du har så gamle vinduer at det er kittfuge rundt glasset er det nok, som foreslått over, greit å få byttet det. Hadde ikke gjort arbeidet med å demontere og montere på igjen listverk og foringer på så gamle vinduer, er ikke så mye mer som skal til for å bytte de helt da. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Kun fugeskum som er garantert å stoppe kaldluft, om det blir gjort rett. Dyttestrimler er for å isolere der det allerede er tett da de ikke stopper luft. 2 Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 15. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2021 On 10/14/2021 at 3:28 PM, MailMan13 said: Hvis du har så gamle vinduer at det er kittfuge rundt glasset er det nok, som foreslått over, greit å få byttet det. Hadde ikke gjort arbeidet med å demontere og montere på igjen listverk og foringer på så gamle vinduer, er ikke så mye mer som skal til for å bytte de helt da. Nei noen kittfuge er det ikke. Jo, jeg er forsåvidt klar over det. Men vinduene er ikke punktertem, og jeg har ingen mulighet til å finansiere nye vinduer, så må nok forsøke å berges en tid Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Her er en kalkulator som kanskje kan være en motivasjon til å bytte ut gamle vinduer (og dører). https://www.nordan.no/privat/klimakalkulator/ Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 Jeg brukte skum for 2 dager siden. Det ekspanderte crazy. Jeg måtte tette så edderkopper ikke finner veien inn og skremmer elskerinnen. Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 20. november 2021 Forfatter Del Skrevet 20. november 2021 On 10/16/2021 at 1:51 AM, Thunderhead said: Her er en kalkulator som kanskje kan være en motivasjon til å bytte ut gamle vinduer (og dører). https://www.nordan.no/privat/klimakalkulator/ 2600 kr i året med dagens strømpris. Her i Finnmark kommer vi vel til å ha energioverskudd i lang tid fremover ser det ut for Lenke til kommentar
kromnau Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Du kan kjøpe nye vinduer, PVC Vinduer er billig , fast levering med sprosser. Alt du vil ha. Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 5. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2021 On 11/27/2021 at 10:12 PM, kromnau said: Du kan kjøpe nye vinduer, PVC Vinduer er billig , fast levering med sprosser. Alt du vil ha. I alle dager... Veldig billige! Men bare 5 års garanti får meg til å lure på kvaliteten. Så tenker jeg at dem kanskje blir kjempelett oppripet og stygge? 1 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) I utgangspunktet vil jeg anbefale byggskum, men man bør varsom med det hvis det er tegn til fuktig miljø, f.eks. mot en litt "rå" murvegg under terreng. Endret 16. mars 2022 av Verm Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 Har plutselig havnet i litt av samme problemet. Problemet er at glippen til vinduet lekker, og ikke karmen utenfor. Glasset ser upunktert ut. De mindre vinduene kan antageligvis forsegles med Bunnfyllingslist eller akryl. For å så bruke glavarester/dyttestrimler for å tette utsiden, da den glippen er der, eller eventuelt vis dyttestrimlene isolerer nok så kanskje det holder med kun dyttestrimler. Soveromsvinduet har glippa vendt innover, og midlertidig løsning ble avispapir brettet til det ble vanskelig (men ikke umulig) å tette glippen. Men hadde gjerne satt pris på noen innspill. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) 43 minutes ago, del_diablo said: Problemet er at glippen til vinduet lekker Glippen til vinduet er en dårlig forklaring. I et vindu er: glasset festet i en vindusramme vindusramme er hengslet i vinduskarmen vinduskarmen er festet i veggen Hvor lekker det? Mellom vinduskarmen og veggen? Endret 15. januar 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 Mellom vinduet og rammen til vinduet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Mellom glasset og vindusramma? Endret 15. januar 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 Nei, vinduene er ikke punktert. Luftlekkaskje der tettningslistene sitter, og hvor du har en fysisk glippe på motsatt siden av de 2 90º gradene som forsegler vinduet. Har allerede prøvd å bytte tetningslist,, og 1-7mm |o profil var ikke stort nok til å tette. Det som satt der fra før var veldige brede, forankret, ankerformene så limt eller overmalt ut, og ekstremt brede. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Sett en tetningslist på den delen av vinduet som klemmer mot o-profil-tetningslisten? Hvor gamle er vinduene? 31 minutes ago, del_diablo said: Nei, vinduene er ikke punktert. Det jeg siktet til har ingenting med punktering å gjøre. Endret 15. januar 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 Med så gamle vinduer hadde jeg ikke brukt tid på dette. Dekk over sprekkene med duct tape så det ikke trekker, og skift vinduene til sommeren. Alt annet er som å ha lebestift på en død gris, den forblir like død. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 Kanskje det blir M profil mot midten av 2 o-profiler som blir løsningen til våren. Blir ikke nå, limet vil ikke feste seg i denne temperaturen. Årstall blir tidlig 2000 en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå