Gå til innhold

Kongsberg: Flere skadet og drept etter at mann angrep med pil og bue

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

FiveInline skrev (5 timer siden):

Jeg har sagt mitt og linket til deg flere ganger nå. Du får bare fortsette å leve i din egen verden.

/out

Oddvardm skrev (4 timer siden):

En person holder kontakt med vedkommende, mens en henter våpen. Samband mellom dem hele tiden. Best hvis bevæpning skjer så snart hendelsen er klassifisert som farlig med våpen involvert. Hekomo. 22 Juli var ikke bare noe som var en skamplett på politi og beredskaps miljøet, men gjorde over 70 familier til sørgende over kjære. Å høre på deg gjør meg opprørt og forbannet. Igjen ser vi militaristene innen politiet hevde sin uskyld når det gjelder som mest. Ikke bare dem, men politikerne som vektlegger dem som de gjør. Komplett udugelig og var jeg deg, så hadde jeg tatt en helt annen tone og lagt meg flat. Ikke rope på mer våpen som igjen er en fornærmelse til alle tenkelige personer med en vel fungerende hjerne. En prototype på et Politi vi ikke vil ha.

@hekomo er jo et godt eksempel på hvordan politiet generelt tenker og handler..De tar aldri feil, alt de gjør er korrekt..

Man se jo flausen rundt 22juli, flausen rundt NNPF og at politiet/NNPF jobber såpass med å holde forbudslinjen selv om utallige mennesker dør av overdoser..Siste årene flere enn noen gang..

Som jeg skrev tidligere i tråden dem innrømmer ikke feil eller mangler ved hva de gjør før de settes såpass hardt inn i et hjørne at de bare må innrømme det.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (7 timer siden):

At få politifolk blir drept i tjenesten har med trening, utstyr, taktikk, osv. å gjøre. Det er en livsfarlig jobb, men det er et stort fokus på sikkerhet.

Vi trenger ikke et bevæpnet politi? Så hvordan tenkte du de skulle pågrepet ABB? Eller bueskytteren?

Livsfarlig jobb, farligere drive med trefelling.Så alt er relativt.

De har da våpen når de får beskjed at noe er pågående, så ja da bruker man våpen, ikke så vanskelig det ?

Tydeligvis så hjelper det ikke med våpen da politiet ikke klarte stoppe noen av de du nevner, ABB ga opp selv etter han ble lei av å skyte ihjel unge mennesker i påvente av delta i Donald Duck båten sin.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Bare spørsmål om tid før norsk politi kommer til å bli fast bevæpnet, vi lever ikke på 90 tallet lengre. Norge har forandret seg.

I Kongsberg så er det åpenbart at politiet satte sin egen sikkerhet foran befolkningen, noe de er trent opp til å gjøre så fremst det ikke gjelder nasjon fiendtlige inkompetente tullingene på Stortinget.

Det meste absurde var at det var pil og bue kontra pistol....

• Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (1 minutt siden):

Bare spørsmål om tid før norsk politi kommer til å bli fast bevæpnet, vi lever ikke på 90 tallet lengre. Norge har forandret seg.

I Kongsberg så er det åpenbart at politiet satte sin egen sikkerhet foran befolkningen, noe de er trent opp til å gjøre så fremst det ikke gjelder nasjon fiendtlige inkompetente tullingene på Stortinget.

Det meste absurde var at det var pil og bue kontra pistol....

Norge er fortsatt et land i bobleplast og ekstremt trygt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 15.10.2021 den 15.50):

Det virker som at på det tidspunktet hadde det ikke vært noe blodbad. En person hadde fått en pil i ryggen, men det var ikke verre enn at han kunne gå selv.

Om de hadde skutt gjerningsmannen på dette tidspunktet så kunne overskriftene dagen etter vært mer ala "Psykisk syk mann angrep butikk med pil og bue. En person ble lettere skadd før politiet skjøt og drepte mannen."

Hadde politiet da fått kritikk for å ha reagert med for mye makt? Det ville ikke overraske meg.

Dette er eit godt poeng. Politiet må ta vanskelege avgjerder i ein stressa situasjon, og vil i ettertid ofte få kritikk uansett utfall. Ofte får politiet kritikk for å eskalere situasjonar, og det er f.eks. ikkje så lenge sidan politiet drap ein psykisk sjuk person i Bergen. Kunne dette ha vore unngått?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 15.10.2021 den 16.35):

Den gjengen der har vel aldri vore noko anna enn ein oppmerksomheitssøkjande gjeng som elskar å provosere. Det er umogeleg å ta desse folka seriøst.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier skrev (På 15.10.2021 den 17.11):

Det hadde vært noe, om disse fire som demonstrerte mot en voldsforherligende grusom ideologi som er verre enn nazismen skulle straffes for å ytre seg, samtidig som en representant for den ideologien frifinnes, for å drepe fem uskyldige mennesker.

Jeg regner ikke med at du f.eks ønsket å straffe BLM eller Antifa, når de dukket opp for å demonstrere? Det var tross alt lokalsamfunn i sorg og krise som var uskyldige og utenforstående.

Det er besynderlig at bare man bytter merkelapper på ting så glemmer enkelte her i verden alt som heter prinsipper og likhet for loven.

Men dei valde i så fall feil stad å demonstrere. Eit trussamfunn representerer ikkje ein ideologi. Det skulle ta seg ut om folk byrja å måle hakekors på kyrkjeveggane fordi nazistar eller nynazistar var/eller er kristne eller dersom folk protesterte utanfor ein synagoge fordi dei var ueinige i Israel sin politikk ovanfor palestinarane.

Det har også komme fram at gjerningsmannen vart avvist av moskeen fordi han vart oppfatta som sjuk, og at dei ikkje kunne hjelpe han med det han ville.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 timer siden):

Det skal ikke være svært vanskelig og tidkrevende å få en pistol ut av hylsteret. Det skal være raskt. Moderne pistoler har veldig gode sikkerhetsmekanismer, det der er et ikke-tema. 

Feil at moderne pistoler har veldig gode sikkerhetsmekanismer - det er kun marketing.

På Glock sin "safe action" er sikringen integrert i avtrekkeren. Så snart man legger fingeren på avtrekkeren er sikringen av og man trenger bare bruke litt kraft ettersom det er (80%-90% ?) spent allerede. https://us.glock.com/en/learn/glock-pistols/safe-action-system

Avtrekkeren på et våpen er en "finger-magnet" av dimensjoner - alle våpens design er optimalisert for å legge finger på avtrekkeren.

Å sette likhetstrekk mellom hylster og sikring blir også feil - det er selvfølgelig raskt å ta pistolen ut av hylster og da er det kun pistolens sikring som gjelder.  Denne er deaktivert i det øyeblikk en finger legges på avtrekkeren.  Beskytter f.eks. ikke mot at betjenten trener foran et speil som ett av omtalte vådeskudd nedenfor. Kanskje hun var vant til MP5 sikringen (vippebryter på siden).

https://www.nrk.no/osloogviken/minst-62-vadeskudd-i-politiet-de-siste-fem-arene-1.14676755

• Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (25 minutter siden):

Nei, sikringen er selvfølgelig ikke av med en finger på avtrekkeren. Glock har flere sikringer. Se om du klarer å finne ut hvilke sikringer de bruker. 

Ja, som tidligere nevnt er eneste brukbare sikringen den mot at det avfyres skudd om den faller i bakken.

Firing safety:  Finger må være på avtrekkeren og den deaktiverer da sikringen mot at avtrekkeren kan bevege seg.  Eneste situasjon jeg kan tenke meg er  om det brukes en kvist istedenfor en finger fordi den integrerte vippebryteren er på ytre del av avtrekkeren da ikke aktiveres - men da snakker vi litt oppkonstruert tilfelle.

Firing pin safety: Deaktiveres av at avtrekkeren beveger seg bakover.  Ren markedsføring å kalle dette sikring.

Drop safety: Ja, enig, grei sikring mot å avfyres om våpenet (evt sammen med eier) faller på gulvet/bakken.

At det må brukes en jevn kraft som trekker avtrekkeren bakover - vel det klarer selv et barn hjemme hos betjenten f.eks.

Firing Sequence / Trigger Reset: At man ikke trenger å ta avtrekkeren helt ut (dvs at det ikke kreves full trigger safety bevegelse) det er ikke sikring, men for å fyre av neste skudd raskt.  At "Firing safety" er aktiv igjen når avtrekkeren tas helt ut blir flisespikking så lenge en finger på avtrekkeren er alt som skal til.  Men det ser bra ut i markedsføringen.

Endret av Rune_says
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange har prøvd å lansere og selge våpen med en hanske eller armlenke med en kodebrikke i så våpen ikke kan avfyres uten denne hansken på. Pluss mange ulke ideer. De er alle i veien for bruken på en eller annen måte. Grepssikring er også i veien. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg lurte på hvorfor det var så stille om hva monsteret gjorde etter at han angivelig kastet fra seg buen og pilene, og opplevde nå at monsteret etterpå trengte seg inn i hus og drepte med kniv. Det skremmende med dette er at monsteret ikke lenger kan kjennes på buen og pilene, slik at det kan være hvem som helst av menn på gata. Dette gjør situasjonen farlig for alle som er menn på gata og kanskje bare skal hjem til der de bor. Politiet kan skyte dem ved en feil og de kan bli knivstukket av monsteret, eller bli skutt av sivile som tror de har monsteret på kornet. Da gjelder det å ikke se skummel ut eller bli hjemme.

Lenke til kommentar
Dart skrev (11 minutter siden):

Jeg lurte på hvorfor det var så stille om hva monsteret gjorde etter at han angivelig kastet fra seg buen og pilene, og opplevde nå at monsteret etterpå trengte seg inn i hus og drepte med kniv.

Politiet har sagt at de vil vente med å gå ut med detaljer om dette til de har fått full oversikt på vitner og forklaringer, slik at man unngår påvirkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Politiet har sagt at de vil vente med å gå ut med detaljer om dette til de har fått full oversikt på vitner og forklaringer, slik at man unngår påvirkning.

Det er forklaring som de må bruke. Jeg bruker en annen som jeg mener er like god.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Document.no skriver:

Politikerne sier stadig at terror er meningsløs. Men det kan vi ikke slå oss til tåls med. Da er det ikke noe svar. Det er den retningen Kongsberg-politiet staker ut: Han var ikke noen ordentlig konvertitt, og ingen ordentlig muslim.

Samtidig omtaler mediene ham nå som «gjerningsperson» og ikke som Espen Andersen Bråthen.

Bildene av de drepte roper på svar: Vi vil vite hvordan de døde, og vi vil vite hvorfor. Når vi får mange nok brikker, danner de et mønster. Dette mønsteret kalles sannhet. Sannheten gir mening. Det er slik vi mennesker er skrudd sammen. Hvis vi kjenner sannheten, er det utrolig hva menneskene kan bære. Da skjøter vi våre liv sammen igjen.

Terroren på Kongsberg gikk inn på folk.

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...