Gå til innhold

Kongsberg: Flere skadet og drept etter at mann angrep med pil og bue

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

The Very End skrev (2 minutter siden):

Men for pokker da, det er kun EN som er ansvarlig for denne hendelsen, og det er gjerningsmannen. At du er en verdensmester fra ditt trygge tastur er en ting, men virkelgheten er ikke feilfri. Jeg er helt enig i at vi skal granske og lære, men å si noe så dumt som at politiet har skyld i tragedien faller på sin egen urimelighet. 

Feil. Politibetjentene som feighet ut må ta på seg en god del av skylden her. Vi kan ikke ha slike politifolk i tjeneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, FiveInline said:

Feil. Politibetjentene som feighet ut må ta på seg en god del av skylden her. Vi kan ikke ha slike politifolk i tjeneste.

Lykke til med å ha et politi i Norge i det hele tatt om vi betaler dem middles-dårlig lønn og forventer topptrente spesialsoldater. 

Endret av The Very End
Korrigerte setning
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, FiveInline said:

Vi så det 22 juli, og vi så det nå. Dette er fakta og ikke noe "tøff bak tastaturet" prat.

Hvis du tror at enhver krok i norge skal ha styrker som holder spesialstyrke-nivå så vet jeg ikke engang hvor jeg skal begynne. Vi kan ikke forvente at ethvert lite politikorps / lennsmannkontor har innvød terror-prossedyrer i fingertuppene.
Vi kan da i det minste starte med å doble lønnen til politifolket - over skaddeseddelen. Er du villig til å betale for dette? 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke lett å være politi i disse dager gitt. Når man skyter en psykisk ustabil person som går rundt og veiver og truer folk med kniv blir man beskyldt for å være rasist og blir etterforsket av spesialenheten og venter man for lenger er man inkompetent. Litt damned if you do and damned if you don't. Lett å være etterpåklok.

• Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (18 timer siden):

Hvis du tror at enhver krok i norge skal ha styrker som holder spesialstyrke-nivå så vet jeg ikke engang hvor jeg skal begynne. Vi kan ikke forvente at ethvert lite politikorps / lennsmannkontor har innvød terror-prossedyrer i fingertuppene.
Vi kan da i det minste starte med å doble lønnen til politifolket - over skaddeseddelen. Er du villig til å betale for dette? 

Må man ha spesialstyrke nivå for å ta ut en med pil og bue når man selv er bevæpnet med pistol og mp5? Og bruke over en halvtime på å få tak i han mens han klare å drepe 5 fra første kontakt? 

Svaret på det er selvsagt nei.

Endret av FiveInline
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, FiveInline said:

Må man ha spesialstyrke nivå for å ta ut en med bil og bue når man selv er bevæpnet med pistol og mp5? Og bruke over en halvtime på å få tak i han mens han klare å drepe 5 fra første kontakt? 

Og du sitter så klart med oversikten minutt for minutt og enhver detalj ikke sant? Det er enkelt å sitte og tro at alt er "bare-bare", men som vi var inne på tidligere, politiet er hverken trent eller opplært tilstrekkelig til at vi skal forvente prefekt fra dem. Feilen ligger like mye i oss selv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg er ingen politimann, men det er når det blir kaotisk, farlig og uoversiktlig vi trenger de mest.

Enig.

Sitat

Det jeg kritiserer er valget om å trekke unna pga sikkerheten.

Jeg synes det er vanskelig å kritisere et valg jeg ikke vet noe om bakgrunnen for hvorfor ble tatt.

Sitat

Politiet er ansvarlig for denne hendelsen. Når saken rulles opp vil flere og flere fatte den slutningen. 

Nå er det vel først og fremst gjerningsmannen som er ansvarlig. Og hva man vil lande på, vet vi når det landes, ikke nå.

• Liker 6
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (12 minutter siden):

Må man ha spesialstyrke nivå for å ta ut en med bil og bue når man selv er bevæpnet med pistol og mp5? Og bruke over en halvtime på å få tak i han mens han klare å drepe 5 fra første kontakt? 

Ja.

Det må man.

Alternativet er å ansette politifolk som er mer villige til å bruke vold fra naturen sin side -- og da får man politifolk som dreper flere uskyldige enn man tjener på at de faktisk klarer å stoppe voldelige drapsmenn før de dreper.

Derfor trenger vi en gruppe som kun brukes når det faktisk handler om å stoppe voldelige farlige kriminelle -- som faktisk trener på det å handle i slike situasjoner, noe vi ikke kan kreve av vanlige politifolk.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (21 minutter siden):

Og du sitter så klart med oversikten minutt for minutt og enhver detalj ikke sant? Det er enkelt å sitte og tro at alt er "bare-bare", men som vi var inne på tidligere, politiet er hverken trent eller opplært tilstrekkelig til at vi skal forvente prefekt fra dem. Feilen ligger like mye i oss selv. 

Men de fikk massiv kritikk for hvordan de handlet på utøya, og historien ser ut til å gjenta seg. Det er ikke Securitas det er snakk om her, men bevæpnet politi som skal beskytte oss borgere. Vi får bare være uenig.

Lenke til kommentar

Det blir for dumt å kritisere politiet, spesielt når de bare er mennesker. Jeg garanterer at de fleste her inne hadde blitt fullstendig handlingslammet i en kaotisk situasjon der ens eget liv er utsatt.

Dette viser oss først og fremst at politiet trenger mer trening for slike situasjoner som dette. Ikke at de er feiginger eller inkompetente.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (37 minutter siden):

Ja.

Det må man.

Alternativet er å ansette politifolk som er mer villige til å bruke vold fra naturen sin side -- og da får man politifolk som dreper flere uskyldige enn man tjener på at de faktisk klarer å stoppe voldelige drapsmenn før de dreper.

Derfor trenger vi en gruppe som kun brukes når det faktisk handler om å stoppe voldelige farlige kriminelle -- som faktisk trener på det å handle i slike situasjoner, noe vi ikke kan kreve av vanlige politifolk.

Dette var i utgangspunktet en helt enkel trusselsituasjon som ikke krevde spesialpoliti. 

De siste 10 år har vi mistet 60-70 mennesker pga inkompetente politifolk. Skal vi bare gjemme oss alle sammen når disse hvite, sinte mennene klikker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet om Kongsberg-siktede: − Hypotesen om konvertering er svekket
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oW98AK/politiet-om-kongsberg-siktede-hypotesen-om-konvertering-er-svekket

Sitat

– Det har vært kjent i det offentlige at han selv har sagt at han har konvertert. Det har vært en hypotese i etterforskningen, men også en hypotese om at han ikke har gjort det. Etterforskningen så langt styrker hypotesen om at han kanskje ikke har gjort dette veldig seriøst. Med det så mener vi at han ikke har fulgt opp eller brukt de tradisjonene som er vanlige i den kulturen og religionen. Så hypotesen om at han har konvertert til islam er svekket.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (26 minutter siden):

Det blir for dumt å kritisere politiet, spesielt når de bare er mennesker. Jeg garanterer at de fleste her inne hadde blitt fullstendig handlingslammet i en kaotisk situasjon der ens eget liv er utsatt.

Dette viser oss først og fremst at politiet trenger mer trening for slike situasjoner som dette. Ikke at de er feiginger eller inkompetente.

Det hadde jeg nok, akkurat som jeg er redd brann/ulykker og vold generelt. Men er jeg en politimann på jobb da? Nei. 

Kjempegodt argument. Du har ingenting å gjøre som politi om du ikke takler situasjonen, så jeg er enig med deg, det gjorde de ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Kjempegodt argument. Du har ingenting å gjøre som politi om du ikke takler situasjonen

Det blir å holde noen for en unaturlig høy standard og så kjeppjage dem når de omsider ikke er i stand til å prestere.

Dessuten vil trening kunne gi mental styrke til politiet, og vil kunne gjøre dem jevnt over mer egnet til å takle kaotiske situasjoner, så å slå dem med kjeppen er ikke bare urettferdig, men det er også en fallitterklæring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Politifolk trenger mer trening og vi trenger flere politifolk. Men det krever mer penger, og kommer ikke til å skje. Jeg garanterer deg at politibudsjettet vil fortsette å være like stramt, samtidig som titall med bistandsmilliarder fordufter ut fra statskassa. Neste gang en tragedie som dette skjer kommer vi igjen til å si at politiet trenger mer trening. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (1 time siden):

Vanskelige forhold på vestsiden i Kongsberg. veldig mange veier å løpe, mange gater, mange bakgårder. Det er på ingen måte en enkel oppgave for polititet å finne han når han blir først kommer ut av syne. 

Ettersom han bruker Bue og kniv, så lager han også vesentlig lavere lyd enn noen som hadde brukt skytevåpen. Tragisk hvordan det endte, men jeg finner det vanskelig å klandre polititet for mye uten å ha mer informasjon. 

Sprøtt å tenke på at jeg i 1. års tid må ha vært nabo med gjærningsmannen. Kan egentlig aldri huske å ha sett han. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...