Gå til innhold

GMs nye senter skal gi billige batterier med lang rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare til info. Det er ikke tilfeidig at de klarer å både øke energitettheten og redusere prisen. Disse tingene går gjerne hånd i hånd. F.eks: Tar man utgangspunkt i 1 kg batteri og klarer å tyne kapasiteten opp til det dobbelte uten å øke vekta, så har man fått dobbelt så mye energi på samme vekt, altså dobbel energitetthet. Denne kiloen med batteri har altså samme vekt av ingredienser som før og kan dermed ha samme pris. Altså dobbelt så mye kapasitet for samme pris. Siden batteriprisene måles pr kWh så blir altså prisen pr kWh batteri halvert.

______

Nå bør jeg kjapt nyansere litt fordi ingredienslista er ikke nødvendigvis den samme. Erstatter man dyre ingredienser som kobolt med f.eks silisium så kan prisen pr kg batteri minke. En annen ting er at produksjonsprosessen kan bli dyrere både som følge av mer utstyr, flere arbeidstrinn og yield. Eller billigere. Også må jo R&D ha betalt for jobben de gjør. Summa summarum blir det neppe en så omvent proporsjonal sammenheng mellom tetthet og pris som nevnt i første avsnitt, siden det er flere faktorer i regnestykket.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det største problemet er i følge Musk kapasiteten. Noe som er grunnlaget for deres Speed Runner project som involverer 4650 cellene de har utviklet. De sa i sin battery day at om de skulle produsere nok batteri celler til verdens elbilbehov i 2030 på samme "gamle" metode som deres Gigafactory i Nevada (Som forøvrig doblet verdens litium celle kapasitet) så må det bygges 135 Nevada gigafactories for å oppnå 20TWh årlig batteriproduksjon.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men blir eldre biler oppgradert med nye batterier når de blir utbrukt eller er det dårlig invitering for elbil folket? Nissan leaf spessielt bytter med brukte batteriet ofte om det er mulig eller med annen bil da det ofte ikke lønner seg.

Noen oppgraderer batteri, men det er til dags dato ikke noen produsenter som tilbyr det som en slags midtlivsoppgradering. Kun noen få verksteder som har spesialisert seg på det, eller entusiaster som legger mye tid og energi ned i å finne ut av det. Jeg tror det kunne vært en god idé at produsentene selv tilbyr en oppgradering når de kan tilby mer energitette batterier. Hadde f.eks Nissan tilbudt et originalt ~50 kWh batteri på 10-års servicen, til en fornuftig penge så tror jeg mange hadde slått til på det. Nissan har avtale med Eaton om gjenbruk av gamle batterier i blant annet UPSer. Akkurat Leaf kunne nok trengt nytt navigasjonssystem og nye setetrekk i samme oppussing.

Det er litt vanskelig å finne analogier i andre bransjer, men boliger er det nærmeste jeg kommer på. En bolig bygges, brukes et antall år, før man bruker store penger på å pusse opp deler av boligen, og sånn går det noen runder før huset er helt utdatert og oppbrukt. Hus står gjerne ~100 år og pusser nok opp rommene rullerende i ~20 års sykluser. Dvs. 4 stk "midtlivsoppdateringer". Jeg tror mange biler kunne hatt godt av 1 stk midtlivsoppdatering med originale deler i et offisielt opplegg etter ~10 år. Det gir økt bærekraft å forlenge bilenes liv på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Noen oppgraderer batteri, men det er til dags dato ikke noen produsenter som tilbyr det som en slags midtlivsoppgradering. Kun noen få verksteder som har spesialisert seg på det, eller entusiaster som legger mye tid og energi ned i å finne ut av det. Jeg tror det kunne vært en god idé at produsentene selv tilbyr en oppgradering når de kan tilby mer energitette batterier. Hadde f.eks Nissan tilbudt et originalt ~50 kWh batteri på 10-års servicen, til en fornuftig penge så tror jeg mange hadde slått til på det. Nissan har avtale med Eaton om gjenbruk av gamle batterier i blant annet UPSer. Akkurat Leaf kunne nok trengt nytt navigasjonssystem og nye setetrekk i samme oppussing.

Ja det er synd bør være lovpålagt samme med eldre biler, hva er vitsen å verneverdi gamle biler som gjør bilene forurenser mere en det de trenger? for syns det å øke disel\bensin prisen og forby blytilskudd Greit nok med veteranbiler men burde tilpasser for vedlikehold og redusert utslipp.

Det med adblue og ligdene er det ingen som krever. Heller ikke vedlikehold man får ikke billigere forsikring eller veiavgift.

Vel å bra https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Problemet det kan være falske batterier eller man har ingen garanti for prisen. Da det kan økes hvis det blir mangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...