Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve korrigert faktura


Gjest a5c9d...450

Anbefalte innlegg

Gjest a5c9d...450

Hei,

jeg har mottatt en faktura for september fra Fjordkraft der de har skrudd opp måndesprisen fra 19kr til 59 kr uten varsel og satt strømprisen pr. kwh. til 107.99 fra 1 september. 

Pris pr. kwh. først gjelde fra 9 september ifølge sms mottatt 25 august da prisendringer varsles 14 dager før endringen trer i kraft.

Hvordan er varslingen for endring av månedspris, skal dette også varsles?

 Kan jeg kreve å få en oppdatert faktura eller kan Fjordkraft kreve at jeg betaler denne og så få det kreditert på oktober fakturaen?

 Dette er andre gang dette skjer så man må tydeligvis følge med for å ikke betale for mye. 

 

Anonymous poster hash: a5c9d...450

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for info... fikk meg til å oppdage at jeg har fått en ny Fjordkraft avtale ifbm flytting.

Tidligere: Spot Web med 0,- i månedlig fastpris og 2,99 øre i påslag på spotprisen   (ganske gunstig har jeg fått høre)

Nå: Fjordkraft spotpris med 39,- i månedlig fastpris og 6,49 øre i påslag på spotprisen (!)

Til historien hører at Spot Web ikke er å finne blant produktene Fjordkraft har nå... men sendte de nå en mail fordi jeg ba spesifikt om at gml avtale ble flyttet med.

Fant nå en tilbyder som ser ut til å gi bedre pris enn min gml avtale

https://rauma-energi.no/kraft/bestill-kraft/spot-web/

Sendt mail til Fjordkraft om de matcher.

Det er vel kanskje en idé uansett avtale - finn bedre tilbud (som ikke er kampanje eller bindingstid) og hør om Fjordkraft matcher på pris. Hvis ikke flytt.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Kva slags avtale har du? Det er vanleg praksis med lokkeavtalar som går over 6 mnd (spesielt hos dei litt agressive tiilbydarane, som Fjordkraft og Norgesenergi). Etter 6 mnd. er det fritt fram for tilbydaren å flytta kunden over på ein annan avtale som dei veljer sjølv. Ofte ikkje den gunstigste avtalen i porteføljen.

Den enklaste måten å få billeg strøm er nok å velja ein billeg avtale utan asteriskar og fjas. Sjølv er eg ganske nøgd med avtalen som er linka i posten over. Er ein villeg til å driva micromanagement kan ein bytta til nye lokketilbud kvar 6. månad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
MKap skrev (21 timer siden):

Etter 6 mnd. er det fritt fram for tilbydaren å flytta kunden over på ein annan avtale som dei veljer sjølv. Ofte ikkje den gunstigste avtalen i porteføljen.

Uten å varsle kunden på forhånd om det?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
1 hour ago, aomt said:

Der er vel 30-50kr/månad for Tibber og 0 for Aqua eller kva det heter?

Tenker du på Agva?

De fleste har jo en fast sum. Er vel 32kr eller noe hos tibber (for oss i nord som slipper moms) og det var vel 49kr hos NorgesEnergi som jeg hadde før.

Men fordelen med tibber er jo den geniale appen, som gjør det enkelt å spare strøm/bruke den når den er billigst.

Har man elbil så vil jo tibber sin smartlading passe på at bilen lades når strømmen er billigst.

Screenshot_20211016-143805.png

 

Screenshot_20211016-144446.png

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 timer siden):

Tenker du på Agva?

De fleste har jo en fast sum. Er vel 32kr eller noe hos tibber (for oss i nord som slipper moms) og det var vel 49kr hos NorgesEnergi som jeg hadde før.

Men fordelen med tibber er jo den geniale appen, som gjør det enkelt å spare strøm/bruke den når den er billigst.

Har man elbil så vil jo tibber sin smartlading passe på at bilen lades når strømmen er billigst.

Screenshot_20211016-143805.png

 

Screenshot_20211016-144446.png

Agva er den eg tenkte på, ja.

 

Tjener du noe virkelig på Tibber da? Greit nok at du kan få varsel om høyre strømpriser, men det er noe du kan sjekke selv på nett. Samtidig, så er forbruket mitt nokså konstant. Eg kommer ikkje til å droppe å lage frokost/kaffe pga høyre strømpris. Eg kommer ikkje til å droppe dusjen, om eg må dusje. 

Det eneste som KAN lønne seg er elbilen. Broren bruker i snitt rundt 40-50kr/månad på å ladde den hjemme. Altså, ein må ladde den nokså mye for å kunne spare de 32kr ein betaler til tibber. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, aomt said:

Agva er den eg tenkte på, ja.

 

Tjener du noe virkelig på Tibber da? Greit nok at du kan få varsel om høyre strømpriser, men det er noe du kan sjekke selv på nett. Samtidig, så er forbruket mitt nokså konstant. Eg kommer ikkje til å droppe å lage frokost/kaffe pga høyre strømpris. Eg kommer ikkje til å droppe dusjen, om eg må dusje. 

Det eneste som KAN lønne seg er elbilen. Broren bruker i snitt rundt 40-50kr/månad på å ladde den hjemme. Altså, ein må ladde den nokså mye for å kunne spare de 32kr ein betaler til tibber. 

Tja, man kan alltids ordne seg gode avtaler hos andre leverandører men det krever gjerne bindingstid og diverse andre godtagelser.

Tibber har kun en avtale som gjør det enkelt og den er temmelig billig. Også er det kjekt med utstyr som Tibber Pulse osv som gir deg live forbruk rett i appen (modul man plugger i strømmåleren)

Sikkert mange som ikke bryr seg om slikt men jeg liker det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest a5c9d...450
On 10/15/2021 at 2:19 PM, MKap said:

Kva slags avtale har du? Det er vanleg praksis med lokkeavtalar som går over 6 mnd (spesielt hos dei litt agressive tiilbydarane, som Fjordkraft og Norgesenergi). Etter 6 mnd. er det fritt fram for tilbydaren å flytta kunden over på ein annan avtale som dei veljer sjølv. Ofte ikkje den gunstigste avtalen i porteføljen.

Den enklaste måten å få billeg strøm er nok å velja ein billeg avtale utan asteriskar og fjas. Sjølv er eg ganske nøgd med avtalen som er linka i posten over. Er ein villeg til å driva micromanagement kan ein bytta til nye lokketilbud kvar 6. månad.

Jeg har en avtale som heter "Garantert Fornøyd"

Har den samme avtalen enda. Da jeg snakket med kundeservice så sa de den skulle gått opp til 39kr etter 6 mnd. men det skjedde ikke. Nå etter 14mnd. gikk de til 59kr uten noe info.

Spørsmålet er om jeg kan kreve en korrigert faktura, ønsker ikke være kreditt for Fjordkraft når de bruker feil pris på strømmen.

Anonymous poster hash: a5c9d...450

Lenke til kommentar
Gjest a5c9d...450 skrev (2 timer siden):

Jeg har en avtale som heter "Garantert Fornøyd"

Har den samme avtalen enda. Da jeg snakket med kundeservice så sa de den skulle gått opp til 39kr etter 6 mnd. men det skjedde ikke. Nå etter 14mnd. gikk de til 59kr uten noe info.

Spørsmålet er om jeg kan kreve en korrigert faktura, ønsker ikke være kreditt for Fjordkraft når de bruker feil pris på strømmen.

Anonymous poster hash: a5c9d...450

Den avtalen er ikkje tilgjengeleg via navigering på nettsida, men trur eg har funne vilkåra, deriblant:

Sitat

Fjordkraft kan etter denne avtale endre priselementene og avtalevilkårene med 14 dagers varsel, enten ved direkte skriv i kundens innboks i Min side og med varsel til kundens registrerte e-postadresse, eller på annen egnet måte. Dersom endringen er vesentlig, kan avtalen heves med umiddelbar virkning dersom kunden ikke aksepterer endringen. Priselementene kan justeres årlig i henhold til endring i konsumprisindeksen, siste 12 måneder, uten nærmere varsel.

Dette samsvarer òg med standardkontrakt. Eg kan ikkje forstå dette på annan måte enn at endring i fastsummen skal ha 14 dagar varsel, på lik linje med andre prisendringar.

Lenke til kommentar
Gjest a5c9d...450

Fikk mailen under fra Fjordkraft. Som en annen her nevnte så står de fritt etter 6mnd til å gjøre hva de vil uten å gi beksjed. Nestegang så må det varsles med 14 dager.

Når det gjelder feil på faktura så retter de ikke denne. Så hvis du er ueheldig å bruke mye mer strøm enn det jeg gjør og har fått høyere strømpris enn du er lovet så må du betale dette og være kreditt til selskapet.

Er ikke kunde hos Fjordkraft lenger.

 

Quote

Når det gjelder fastbeløpet, så er det under bestemmelsen i 4b:

Fjordkraft kan etter denne avtale endre priselementene og avtalevilkårene med 14 dagers varsel, enten ved direkte skriv i kundens innboks i Min side og med varsel til kundens registrerte e-postadresse, eller på annen egnet måte.
Konkurrentgarantien og kampanje fastbeløp utløper etter 6 mnd, etter dette må kunden aktivere ny garanti.

Da er det den siste linjen her som definerer fastbeløpet og når dette endres, det trengs ikke varsles om, da det er bestemt at den utløper 6- måneder etter inngått avtale.

Når det gjelder feil på faktura iht. varsel, så har jeg lagt inn 66,49,- kroner i rabatt. Vi tar altså hele den perioden på vår kappe som et plaster på såret for feilen som har skjedd med faktura.
 

 

Anonymous poster hash: a5c9d...450

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...