Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konvertere VW T3 fra 89 til bobil

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel VW T3 Caravelle fra 1989 som er restaurert.
I vinter begynner arbeidet med å innrede bilen som "bobil".
image.png.441f4461ea12c8d16e3806fc503edf74.png

Bilen er allerede nokså tung. Så jeg må fokusere på enkle og lette materialer.

Mine tanker & ønsker
- Lime på vegg til vegg tepper på alle overflater (gulv og tak)
Tenker det skaper et lunt preg, samt litt støyisolasjon.

Jeg har sett mange "hjemmelagde" bobil-løsninger. Mye av det jeg har sett bærer preg av litt enkle og tunge løsninger. Type "klossete" hyller & skap i tung heltre - og gjerne en skummadrass, stor propantank, vask og kjøkken som tar halve plassen + mer til. Derfor ønsker jeg å bruke litt tid på å planlegge materialvalg, løsninger og produkter jeg ønsker å bruke. 

Kokeløsning
Ser for meg en enkel kokebluss. Hva med spritbluss? Eller parafin?

Vaskeløsning
En liten balje av noe slag. Gjerne fastmontert. Ser for meg at jeg har en 10 liter-kanne med vann en smart plass. Kanskje under, med en pumpeslange til baljen over. 

Soveløsning
Siden det er to ulike høyder bak i bilen (da motoren opptar mye av bakdelen). Må jeg finne på noe lurt her.

Oppbevaring
Litt skap og hyller til kjøkkenutstyr, klær og turutstyr som telt, en 65 liters sekk, sko osv.

Hygiene
Jeg har en tarmsykdom som gjør at jeg trenger en primitiv toalettløsning. Ser for meg en krakk med hull på + en bøtte under.

Strøm
Har ikke behov for all verden. Nettbrett + mobil og kanskje en liten radio. En liten powerbank med solcellepanel bør holde. Jeg bruker elektroniske duppeditter og mobil svært lite. Så kanskje det til og med holder med en en powerbank alene. 

Belysning/varme
Tenkte først på noen enkle LED-lys som går på batteri. Stearinlys er nok ikke det smarteste i en slik bil. Men hva med en gammeldags stormlykt som går på lampeolje/parafin? Den avgir kanskje litt varme også. Veldig usikker på om jeg klarer å lage en varmekilde til bilen. Sikkerhet er ekstremt viktig for meg. Så jeg vil nødig gå for noe kompliserte løsninger type gass i trykk osv. - En annen bekymring er at det kommer til å bli veldig varmt i bilen. Store åpne vinduer kombinert med varme soldager i Europa - ikke utenkelig at det kryper opp mot 100 grader i bilen. (?)

Interiør/design 
Ønsker et naturlig preg over det hele. Gjerne litt vågalt og alternativt. Farger er undervurdert. :) Naturmaterialer og gjenbruk er et stort pluss. 

Bilen blir ferdigstilt til neste vår. Blir det noe aktivitet i denne tråden; skal jeg nok klare å poste noen bilder etter hvert. 

Forslag til materialvalg, nettbutikker, produkter - eller erfaringer og tips om hva jeg bør være oppmerksom på?
Takker for alle svar. 😃

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...