Gå til innhold

Datatilsynet vil overta ansvaret for cookie-tilsynet [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man ikke slutte å gå etter informasjonskapsler? Det er ikke de som er problemet, men det de brukes innad i. Det blir som å angripe og gå etter motorsagene og tremaskinene, og gjøre de utilgjengelige for skogshoggere, fordi at en drapsperson brukte det som våpen. 

Joda, la nå ikke nettsidene få lov til å tolke informasjonskapselssamtykke som sporingssamtykke. Det er bra, og handler om å skille disse to tingene fra hverandre, men det er nå fælt til så mye fokus på disse informasjonskapslene. De er bare noe som brukes til sporing. Noe av mye. 

Gå heller etter ulovligheter som Google Analytics. For å ikke spores av GA, må man laste ned en utvidelse til en Chromium-nettleser som kjører lokalt på maskinen… Det er å gå til sengs med den som forfølger deg rundt. Eller å gi nøkkelen til en innbruddstyv så han/hun slipper å bryte seg inn. 🙄

For det første har jeg ikke godtatt at GA sporer meg, det er imot GDPR, jeg har ikke noen Chromium-nettleser, og jeg innstallerer ikke programvare fra Google. Kan jeg vennligst la være å spores av GA når jeg bruker helt vanlige nettsider, blant dem norske?!

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på 99% bare leter etter en knapp som kan fjerne spørsmålet om cookies fra skjermen, og aksepterer standardinnstillingene. Spørsmålet har ingen praktisk betydning for de aller fleste, og er bare et irritasjonsmoment. Det MÅ finnes en bedre måte å løse dette på.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Memento scientiam said:

Gå heller etter ulovligheter som Google Analytics. For å ikke spores av GA, må man laste ned en utvidelse til en Chromium-nettleser som kjører lokalt på maskinen…

Tenker du på annonseblokkering (kan stoppe alt mulig, ikke bare annonser) og mer spesialiserte ting som Ghostery?

1 hour ago, Lamda2 said:

Jeg er sikker på 99% bare leter etter en knapp som kan fjerne spørsmålet om cookies fra skjermen, og aksepterer standardinnstillingene. Spørsmålet har ingen praktisk betydning for de aller fleste, og er bare et irritasjonsmoment. Det MÅ finnes en bedre måte å løse dette på.

Dette er noe som jeg noen ganger legger inn i annonsefilteret. Jeg hater den popupen like mye som alle andre popuper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...