Gjest Baardsen Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) De er veldig flinke til å bygge opp et forråd med nøtter som skal vare gjennom vinteren men er dette fordi de planlegger for fremtiden eller er det bare overlevelsesinstinktet som driver de til å gjøre dette? Endret 12. oktober 2021 av Gjest Baardsen Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Naturen er fascinerende kompleks og rar. Jeg bor på en øy langs kysten av Vestlandet. De siste ukene har fugler samlet seg i store flokker, før de deretter setter kursen sydover kollektivt. Kanskje; fordi samme er de sterkere. Uansett er det helt ekstremt fascinerende å se på. Alle dyr, til og med enkelte blomsterarter og trær - "planlegger" for vinteren. Det vanligste er å fete seg opp, for deretter å gå litt i dvale eller til og med i hi, slik som Bamse Bjørn gjør. De gjør nok dette instinktivt - basert på tusenvis av år med evolusjon. Det er vel evolusjonens magi om ikke annet. Leser man dypere inn på dette emnet, og setter seg inn i biologiens verden er det helt utrolig hvor kompleks, rar og smart naturen vår er. Bare man studerer den litt på nært hold. Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Planlegging av framtiden, i form av matforråd eller valg av ly, er en avansert for for intelligens som bare noen få dyrearter viser. Noen eksempler på sånne arter er ravner, bjørn, aper, elefant. Som oftest er atferd vi oppfatter som planlegging, og som jeg regner det er for ekornet sin del, rent instinktivt og ikke et bevisst valg. Dette gjør at man trenger noen ganske avanserte statistikkmodeller (noe som krever veldig dyktige statistikere i forskningsteamet) eller nøye planlagte eksperimenter, for å skille mellom instinkt og bevist planlegging av framtiden. Ekorn er riktignok kjent for å være et ekstremt smart art, så det er godt mulig at det ikke er instinktivt for ekorn, men jeg har ikke tatt meg tiden til å sjekke forskning rundt ekorn på akkurat det. Men som sagt det er veldig vanskelig å skille mellom instinkt og bevisst planlegging blant ville dyr, med mindre man har et stort datagrunnlag og et riktig type forskerteam. EDIT: Måten du eventuelt kunne ha designet et forskningsprosjekt for å finne ut av det, er om for eksempel valg av lokasjon på matlager endrer seg med bakgrunn av framtidige eksterne faktorer som kan påvirke neste års matlager/trygghet på vinterens matlager, for eksempel varm/kald/våt/tørr høst. Deretter må man innhente data over flere år, før man lager en statistikk modell på det. Endret 12. oktober 2021 av shockorshot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå