NTB - digi Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 CO2-avgiften økes med 28 prosent i budsjettforslaget 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Får håpe den nye regjeringen reverserer dette 4 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Kajac skrev (13 minutter siden): Får håpe den nye regjeringen reverserer dette Får tro at det nye Stortinget stopper den nye mindretallsregjeringen fra å reversere dette. Endret 12. oktober 2021 av Egil Hjelmeland 3 Lenke til kommentar
tstuka Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 SP og Ap har gått til valg på det, så det går nok bra. Dog er det uendelig trist for den oppvoksende generasjon at vi voksne fortsetter å fyre med fossil energi. Det er jo et skikkelig Kodak-moment. 3 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Skatter og avgifter inngår i konsumprisindeksen, og kan brukes som argument ved neste lønnsoppgjør. Send regningen videre, det gjør alle arbeidsgivere også! 3 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Vil tro at SP og Ap vil legge seg på det samme nivået. Men håper selvfølgelig at de kompenserer noe i form av reduksjon i veibruksavgiften. Endret 12. oktober 2021 av Svein M Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Her ligger det nok en liten stinkende gave til den nye regjeringen. Miljøtiltak som må reverseres vil garantert skape god stemning med de 3 klimapartiene på venstrefløyen. 4 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 tstuka skrev (1 time siden): SP og Ap har gått til valg på det, så det går nok bra. Dog er det uendelig trist for den oppvoksende generasjon at vi voksne fortsetter å fyre med fossil energi. Det er jo et skikkelig Kodak-moment. AP har gått til valg på å redusere forskjellene. Det å sette opp bensin- og dieselprisene (i praksis) er vel den mest åpenbare måten man kan øke forskjellene. Det finnes ikke en ting i samfunnet som bedre skiller rik fra fattig, enn å se på hvor gamle biler folk kjører. De rike kjører elbil og driter i hvor mye fossilt drivstoff koster, mens fattige som kjører bruktbiler må øke reisebudsjettet ytterligere. Blir spennende å se hvor lang tid det tar før venstresidens velgere gjennomskuer AP. 4 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Det er omtrent det mest åpenbare i hele verden. Når prisene på helt grunnleggende ting som alle må ha går opp så straffes de med minst uendelig mye mer enn de med mest. Drivstoff, strøm, mat, flate offentlige avgifter. De med nok merker det ikke. De med stramt budsjett går under. Det grønne skiftet og å fjerne ulikheter ser ikke ut til å være mulig med den tilnærmingen det legges opp til. Om i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Ingen som redder miljø og klima med avgifter, det har vært prøvd mange ganger før. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 1 hour ago, leifeinar said: Ingen som redder miljø og klima med avgifter, det har vært prøvd mange ganger før. Det problemet løser man med MER avgifter! 4 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Jeg tror det er lite utslippsreduksjon å innkassere av at det bare blir dyrere for folk å holde seg med nødvendig transport. Det meste er småkjøring, så dette grepet gir ingen mening hvis man ikke samtidig gir avgiftsfritak for hybridbiler. Her er kanskje el-bilforeningen enige, men argumentet for å stimulere hybridløsningen er etterprøvbart. Og i en overgangsfase er hybridløsningen i tillegg et supplement til manglende ladeinnfrastruktur. Endret 12. oktober 2021 av NERVI Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 sedsberg skrev (2 timer siden): Det problemet løser man med MER avgifter! Det er dessverre mantraet til minst ett av de nye regjeringspartiene, selv om det bare flytter forbruk fra noen nødvendighetsvarer, til f.eks. transportbudsjettet til de med minst. Eventuelt bare mere kutt for å klare seg. Dessverre så er noen mere opptatt av å ramme de rike, at de helt glemmer hvem som vil ha best nytte av kutt. De rike tjener uansett alltid på endringene, fordi de har kapital til å endre etter hva som lønner seg. Men nødvendighetsvarer utgjør likevel så liten andel for disse, at det knapt tilsvarer hva de ellers bruker på en helg, enten de tar den på kjøpesenteret, hytta, landstedet, en tur på fjellet eller utenlands, eller rett og slett bare til hyggelig lag hjemme med familie og venner og champagneflaskene. 1 Lenke til kommentar
SuperKrokodille Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Det er vel ikke så veldig mye mer komplisert enn at man sørger for at den økningen i statsinntektene som en slik avgiftsøkning vil innebære, kommer de mindre bemidlede til gode i form av avgiftslettelser på andre områder. Og så vil det jo være fint om man får i stand en miljøskatt på varer importert fra områder der man bryr seg mindre om klima og miljø, så vi ikke ender opp med (i enda større grad) å eksternalisere utslippene - og arbeidsplassene - våre. Endret 12. oktober 2021 av SuperKrokodille 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Regjeringa legger også opp til å pålegge gartneriene CO2-avgift fra neste år, noe som selvfølgelig vil føre til økte priser på grønnsakene: Klimaavgift i budsjettforslaget: – Vil ha store konsekvensar for oss – E24 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 tstuka skrev (5 timer siden): Dog er det uendelig trist for den oppvoksende generasjon at vi voksne fortsetter å fyre med fossil energi. Det er jo et skikkelig Kodak-moment. Synes synd på de som har denne oppfatningen av at det hjelper å slutte med fossil energi Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Når drivstoff, strøm og avgifter går opp, har det direkte innvirkning på alt annet. Vi kan forvente oss en kraftig oppgang i inflasjon og det er ikke sikkert at lønninger og trygder følger med når alt blir dyrere. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 SuperKrokodille skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke så veldig mye mer komplisert enn at man sørger for at den økningen i statsinntektene som en slik avgiftsøkning vil innebære, kommer de mindre bemidlede til gode i form av avgiftslette på andre områder. Og så vil det jo være fint om man får i stand en miljøskatt på varer importert fra områder der man bryr seg mindre om klima og miljø, så vi ikke ender opp med (i enda større grad) å eksternalisere utslippene våre. Der har du allerede rotet deg inn i nettet, for avgiftslette vil jo gjerne gi mer i lette for de godt bemidlede, og det kan vi jo ikke ha noe av, selv om det ville hjulpet de svakere bemidlede og ubemidlede mest. 😉 Som jeg har diskutert endel før, man skulle hatt bruttobeskatning med et solid bunnfradrag, gjerne opp til 1G som må inflasjonsjusteres hvert år. Dvs. all kapitalinntekt utenom arv, skattes på samme måte som inntekt på arbeid. Trygd og andre stønader fra det offentlige holdes utenom og er skattefrie Som sagt, arv blir skattefritt eller med en lav skatt (10 %?) etter et minimumsbeløp (f.eks. 1 million). Ingen skatt på formue, men skatt av gevinst ved salg av formue inngår i inntektsberegningen, og skattes etter dette. Så økes prosentsats på det overskytende etter et trappesystem, der f.eks. beløp mellom 1G-500 K skattes med 25 %, beløp mellom 500 K og 1 Mill skattes med 30 % og beløp over 1 mill skattes med 35 %. Så kan man diskutere om det skal være flere trappetrinn her, og hvor mye man maksimalt må skatte på siste krone. Siden dette er bruttobeskatning, så innrømmes ingen fradrag, verken for gjeld eller annet. Da vil AS Norge få mere inntekter av skatt selv om man stopper på 35 % som øverste trinn. Lenke til kommentar
johvi Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Hvor mange ganger skal man betale avgift på det samme produktet? Først skal gartneriene betale CO2 avgift på energien de kjøper, Deretter skal de betale CO2 avgift en gang til for å bruke den samme energien. Det neste blir vel at vi forbrukere får et CO2 påslag på kassalappen når vi kjøper tomater og agurk i butikken? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 johvi skrev (2 minutter siden): Hvor mange ganger skal man betale avgift på det samme produktet? Først skal gartneriene betale CO2 avgift på energien de kjøper, Deretter skal de betale CO2 avgift en gang til for å bruke den samme energien. Det neste blir vel at vi forbrukere får et CO2 påslag på kassalappen når vi kjøper tomater og agurk i butikken? Blir vel som med inngående og utgående mva, og sluttresultat at det er vi forbrukerne som ender opp med sluttregninga som alltid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå