Gå til innhold

En av 10 unge er blitt lurt til nettkjøp: - Behov for bedre digital dømmekraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løsningen er ikke å gjør det verre for alle aktører å eksistere. Løsningen er å gjør alle mye mer kritisk til det som blir presantert uansett hva det er, hvor det er eller hvem som sier det. Folk bør være like skeptiske til det en statsminisiter sier som når en indisk teknikker ringer deg og skal hjelpe deg med PCen.

Lenke til kommentar

"Medietilsynet mener norsk ungdom trenger bedre digital dømmekraft"

Helt enig.

Jobber på IT-avdelingen på en videregående skole, og opplever at elevenes kompetansenivå er på et minimum når det gjelder datakunnskap. Grunnen? Vel, det at elevene får iPAD utdelt i ungdomsskolen gjør ihvertfall ikke saken bedre, for å si det slik.

En elev pekte på skjermen på sin skolePC og spurte "hva er dette?". Jeg måtte fortelle henne at det var da operativsystemet på PCen. En god del elever har også en del hull i grunnleggende bruk av mus og tastatur, samt hvordan maskinen fungerer i enkle trekk. Selv min mor på 90 har faktisk bedre datakompetanse enn mange av elevene.

Men det er ikke skylden deres. Det er kommunene selv som er syndebukken i dette tilfellet.

Her er et utdrag fra svaret jeg fikk fra Kunnskapsdepartementet da jeg forhørte meg med de om saken:

"(...) Kunnskapsdepartementet har ikke innført iPad i grunnskolen. Det er kommunene som eier skolene, og som beslutter hva slags utstyr som skal tas i bruk. Valg av utstyr og læremidler tas blant annet på grunnlag av hva kommunen/skolen/lærerne anser som best egnet til å nå læreplanmålene. Det er store forskjeller mellom kommunene om hvilken type utstyr de benytter. Det er heller ikke uvanlig at kommunene velger nettbrett/iPad i barneskolen og PC på ungdomsskolen. En undersøkelse gjennomført av UiO blant de 100 største kommunene viser at både chromebooks, bærbare PCer og iPad er i bruk. I 45 av de 100 kommunene er det bare én type digital enhet som er i bruk. 21 kommuner bruker bare iPad. I de resterende 54 av de 100 kommunene bruker de en kombinasjon av typer enheter. 40 kommuner kombinerer iPad og bærbare PCer. 2 kommuner kombinerer chromebook og iPad. (les mer her: https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen/digital-

dekning-i-norges-100-storste-kommuner/)"

Det er også en del mangler på nettvett og kunnskap om å f.eks. kunne avsløre falske nyheter, avsløre falske identiteter på nett osv. Det blir jo bare mer og mer IT i samfunnet så det å gi elever iPad'er i den tro at de skal lære seg data er rett og slett bare tåpelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...