lada1 Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 (endret) Tror dere at AP-/SP-regjeringen vil klare å fjerne praksisen med innleie av arbeidskraft? (ref: https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/innleie-av-arbeidskraft/ ) Og hva vil kostnadene være dersom de klarer det? Det virker litt rart at SP aktivt vil motarbeide innleie av arbeidskraft. Bønder har vel gjort seg avhengige av det. Det er ikke "gratis" å redusere praksisen med innleie av arbeidskraft. For mange vil det uansett være eneste mulighet for å komme inn i arbeidslivet. Jeg tenker meg også at svært mange unge i dag (uansett AP-løfter) aldri vil oppleve at de har en fast/sikker jobb å gå til. Forbud mot bemannings-byråer vil da kunne gjøre situasjonen værre for disse. På tide å stikke fingeren i jorda? Endret 11. oktober 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 De kan umulig snakke om produktutvikling i hvert fall, der on-demand skalering er superviktig for å kunne være konkurransedyktig og lean. Det er ikke mulig å kunne påta seg store prosjekter om det innebærer fast ansettelse av ressurser som kanskje ikke har sin nytte etter prosjektet. Det vil enten bety oppsigelser eller så vil det bety massiv overhead med dyre ingeniører som tvinner tommeltotter. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Eg trur nok det skal ein del til for at AP får gjennomslag for forslaget slik som det står, men det er godt mulig at det blir endringar. Skal eg lese litt mellom linjene så er hovudproblemet som AP tek for seg at ustabile arbeidsforhold gjennom kortsiktig arbeidsoppdrag er ugunstig for arbeidstakarane, samt at utbreidd bruk av innleige av utanlandsk arbeidskraft gir mindre slike jobbar til arbeidstakarar som bur fast i Norge samt at mangelen på faste fagarbeidarstillingar svekker Norges muligheit til å tilby lærlingplassar og dermed utdanne eigne fagfolk. Slik som eg ser det så er ikkje hovudproblemet innleigd midlertidig arbeidskraft som er problemet, problemet er at dei som er innleigde i kortsiktige arbeidsforhold har begrensa muligheit til å skaffe seg forutsigbar økonomi og dermed bustadlån og liknande, samt at dei ikkje er i posisjon til å kunne opparbeide seg ei fornuftig lønn. Ein måte å kunne rette opp i dette utan å forby muligheita for midlertidig tilsetting i sesongarbeid eller som fleksibelt arbeid for dei som ikkje kan eller vil jobbe 100% vil være å styrke rettigheitene eller lønna til midlertidig tilsette. Å lovfeste lønnsrettigheiter trur eg ikkje er vegen å gå då lønn bør være fritt etter avtale. Dei allmenngjorte tariffavtalane i blant anna byggenæringa er meir eit nødvendigheitstiltak fordi det i den bransjen var eit problem med at ein nytta tilsette som ikkje hadde leveverdig lønn. Det ein derimot kunne gjort var å gjere lovendringar som endrar stillingsvernet til midlertidig tilsette, f.eks. ved å gi fortrinnsrett til nye oppdrag. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 trengs kanskje en opprydning for det er jo en del misbruk i forhold til "slik det ideelt skal fungere". Dvs. der man konsekvent unnlater å ansette egne folk, evt. holder de i små stillingsbrøker, mens samtidig har "vikarer"/innleide som går i årevis i jobber som burde vært ansatte av bedriften selv.. Og offentlige og halvstatlige virksomheter er nesten like ille som private. (eller var det i alle fall for en del år siden) Men samtidig må ikke evt. nye regler være så firkantet at det går altfor langt motsatt vei og tar vekk all fleksibilitet. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Mr.M skrev (10 minutter siden): Men samtidig må ikke evt. nye regler være så firkantet at det går altfor langt motsatt vei og tar vekk all fleksibilitet. Arbeiderpartiet fremstår som inkompetente i denne saken, da det i praksis ikke er noen forskjell på en moderne lean bedrift som skalerer sin arbeidskraft etter behov, og den samme bedriften som i tillegg prøver å sky unna verdige arbeidsforhold. Løsningen er å styrke rettighetene til midlertidig ansatte hos bemanningsbyråer, ikke å forby lean business-modeller og svekke norske selskaper sin evne til å konkurrere internasjonalt ved å gjøre Norge til det eneste landet som tvinger bedrifter til å bære en tung bagasje med ansatte de ikke kan sysselsette hele tiden. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Gavekort skrev (12 minutter siden): ved å gjøre Norge til det eneste landet som tvinger bedrifter til å bære en tung bagasje med ansatte de ikke kan sysselsette hele tiden. det finnes en haug muligheter for midlertidig ansettelse av egne ansatte, hvis etterspørsel/produksjon svinger opp og ned. Man kan midlertidig ansette i opptil 12 måneder. I tillegg kan man ansette ekstra/tilkallingshjelper. Misbruket som AP og Fagbevegelsen vil til livs, er jo de tilfellene (virksomhet) der det helt åpenbart eksisterer et permanent behov for viss mengde arbeidstakere, men som konsekvent blir erstattet med innleide. Hvorfor skal slike cowboy-bedrifter få herje fritt? 4 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Nei, AP er jo selveste hjernen bak snik innmeldingen i EU forkledd som en handelsavtale(EØS), den setter føringer på hva man kan gjøre vedr vilkårene til vikarbyråer med mer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Mr.M skrev (1 time siden): helt åpenbart eksisterer et permanent behov Hvordan ser du for deg at dette defineres? Er det permanent behov på store byggeprosjekter som varer i en håndfull måneder? Hva skal disse nyansatte finne på når prosjektet tar slutt? Hvorfor er det ikke en bedre løsning å heller kreve at bemanningsbyråene sikrer stabilitet, lønn og goder? Fremfor å sende norsk næringsliv tilbake til den tiden der man inviterte sjefen i bryllupet og fikk gullklokke i gave. Jobb for livet er et ideal fra forrige århundre. Hvis norsk næringsliv skal kunne holde seg internasjonalt konkurransedyktig så må selskaper være i stand til å skalere sin bemanning etter behov, ikke etter den øvre prosentil av prosjekter. Hvis entreprenører og produktutviklere måtte fast ansette en hver person etter de største prosjektene så kan jeg garantere at det hadde hatt alvorlige konsekvenser for norsk industri, enten i form av utflagging, mindre produktivitet eller tapte arbeidsplasser. Sitat Hvorfor skal slike cowboy-bedrifter få herje fritt? Jeg påstår ikke det. Vi er nok alle enige i hva sluttresultatet må være. Det er bare AP sin tåkeprat og fantasi som preller av meg. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) 7 hours ago, Gavekort said: Løsningen er å styrke rettighetene til midlertidig ansatte hos bemanningsbyråer, ikke å forby lean business-modeller og svekke norske selskaper sin evne til å konkurrere internasjonalt ved å gjøre Norge til det eneste landet som tvinger bedrifter til å bære en tung bagasje med ansatte de ikke kan sysselsette hele tiden. Men hvilke rettigheter kunne det være for ansatte hos bemanningsbyråer? Jeg trodde at bemanningsbyråer nærmest bare var formidlere av arbeidskraft - litt i konkurranse med NAV som også (i hvert fall) prøver å formidle arbeidskraft? Apropos NAV: hva med å styrke rettighetene til frilansere eller noe slikt? Ville dette være politisk salgbart? Jeg forstår at å løfte fram begreper som "universielt inntektsgulv/borgerlønn" er politisk tungsolgt for tiden, men de som f.eks. jobber fleksibelt burde vel kunne ha litt ryggdekning innen NAV? Endret 12. oktober 2021 av lada1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Ellers kunne en introdusere mer/bedre teknologi for time-registrering på f.eks. byggeplasser. Kanskje kan en lære noe fra Uber, Nabobil etc i denne sammenheng? En ide for grundere å lage slikt? En kan sikkert også få ideer fra parkerings-apper. Når en har registrert timer så gir det muligheter for kontroll og klage-adgang (juridisk beskyttelse). Er man ikke registrert "inne" på appen når en er på jobb, så kan det deles ut bøter etc etc. Det burde være en "easypiece" å få kontrollert at arbeidstakere-/-givere følger reglene når en bruker slik teknologi? Jeg for min del ville ikke kune følge et time-registrerings system da jeg jobber mer som en forfatter eller kunstner og jobb er bare lek, men for mange arbeidsplasser kunne det sikkert passe. Endret 12. oktober 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå