Gå til innhold

ANNONSE: Jovisst kan du skru rett i EPS!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (På 11.10.2021 den 13.15):

Det har foregått en betydelig introduksjon av plast som byggemateriale i noen tiår, og det ser ut til å ha økt betydelig de seneste årene. Spørsmålet er om det er ønskelig med hensyn til bærekraft osv.? https://epe.global/2019/10/18/measuring-pollution-from-the-eps-manufacturing-process/

Artikkelen starter med å anklage produktet for at noen mennesker kaster søppel i naturen. :roll:

Så fortsetter de med å fortelle at råstoffene benzen og styren er giftige, altså ikke EPS i seg selv. Igjen er ikke EPS problemet, men at noen fabrikker har lite kontroll på råstoffene. At produktet polystyren ikke er giftig nevnes ikke.

Så nevner de ozon-ødeleggende CFC, via kjølemediet R-123a i produksjonsprosessen. R-123a brukes i blant annet eldre kjøleskap og frysere og har vært forbudt i ca 30 år nå. I den grad folk og bedrifter fortsatt har sånt utstyr i drift så bør det leveres inn til forsvarlig destruksjon. Jeg vil regne med de aller aller fleste bedrifter og folk har byttet ut R-123a nå. Tviler på det er noe systematisk verre blant EPS-produsentene enn blant alle andre produsenter. Påstandene bærer preg av desperat svartmaling. Synd, for jeg trodde en stund at den nettsida skulle lære meg noe interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...