Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tillatt dekkstørrelse S-MAX?

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en brukt S-Max (2. generasjon 2015-). Måtte fylle lufttrykk, og slet med å finne ut hvilket trykk som var riktig, siden bilens manual kun omtaler dekk med bredde 235 og 245, mens hjulene som var satt på min bil hos forhandler var 205/50. Har forsøkt å finne ut om disse dekkene er OK, finner noe om en 5% regel som jeg ikke vet om omhandler bredden eller om det gjelder omkretsen. Når jeg ser etter nye dekk på nett får jeg kun forslag om dekkstørrelsene 235/245. Noen som vet hva som gjelder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bahaggafagga skrev (10 minutter siden):

finner noe om en 5% regel som jeg ikke vet om omhandler bredden eller om det gjelder omkretsen

Det gjelder omkretsen.

205/50R17 er mer enn 5% mindre enn 235/55R17, dvs. ulovlig stort avvik.

Er du sikker på at du har sett riktig? (205/60R17 er under 2% mindre omkrets).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Uff. Ser på kalkulatoren om jeg sammenlikner med minste hjulstørrelse i manualen (235/55/R17) at det er 8% avvik. 

Vil jo helst beholde bilen, hentet den i går morges.. Men kanskje jeg kan få dekket å få kjøpt nytt hjulsett/dekk her i nærheten? Så slipper jeg kjøre en ny timestur med ulovlige dekk opp til forhandler. Hva ville dere gjort?

Endret av bahaggafagga
Lenke til kommentar

Om original er 235/50-18 så vil 225/60-17 ha +1.4% omkrets.

Om original er 235/55-17 så vil 225/60-17 ha +1.7% omkrets.

225/60-17 vil vel kanskje gå på de felgene (altså at dekkene ikke er for brede i forhold til felgen).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Her er sommerdekkene i garasjen, de virker OK mtp bilens manual. Går an å bytte til disse i mellomtiden siden vi var tidlig ute med vinterdekk.

Får ikke veldig lyst til å kjøre tur til forhandler på ulovlige dekk, og blir jo litt skeptisk nå til hva annet som kan være galt. Jeg får ringe på mandag og høre om han er villig til å betale en servicesjekk og nye dekk.

20211010_142032.thumb.jpg.0f7bc2bfef96935f4dfda21d23fc8ba1.jpg

Lenke til kommentar

Jeg greier ikke å lese teksten på dekket. Ellers så hadde jeg ikke vært redd å kjøre på dekkene til forhandler så lenge bilen ikke er tungt lastet. Jeg hadde nok spurt selger om å få nye dekk (eller erstatning), det er reklamasjonsgrunn.

Servicesjekk har du vel ikke krav på. Service historikk, og når var bilen inne til sjekk eller eu-kontroll er ting som gir en viss trygghet om bilens tilstand. I tillegg om det ble gjort en sjekk i forbindelse med kjøp.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

En mulighet er å test bilen eller ta service på enten NAF eller et annet verksted, og på den måten kunne avdekke om det er noe galt med bilen. Spesielt om det er en stund siden siste service er utført, eller om du har kjøpt bilen med brukt garanti.

Ja, har 3 mnd bruktbilgaranti og fem års reklamasjonsrett, så kan jo vurdere å kjøre en test. 

Svein M skrev (44 minutter siden):

Kom over denne: FELGBREDDER - STØRSTE OG MINSTE TILLATTE MÅL FOR DEKKDIMENSJONER | Megahjul

Ser ut til at der er litt å gå på når det gjelder felgbredde. Om du har f.eks 7" bredde på felgen så passer det fint med 225 og 235 bredde på dekk. Om det er 6.5" bredde så kanskje best med 225 dekk.

Takk for info! Tenker jeg kjører ned på Dekk1 som ikke er så langt unna og får dem til å ta en titt/anbefale noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...