inside_864319 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 – I flyindustrien fungerer ingenting «sånn cirka». Sikkerhet går foran alt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Tja, mcas fungerte vell 'sånn ca'. Men det er vell glemt allerede.. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Tja, mcas fungerte vell 'sånn ca'. Men det er vell glemt allerede.. Det er "vell" det! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 "Sikkerhet går foran alt", men likevel driver de med sosial dumping i en takt som før eller siden kommer til å gå utover sikkerheten. Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Det er en skam at AVINOR ikke støtter regeringens distrikspolitik. I 15 små tetsteder, fjerner AVINOR sine AFIS folk og flytter dem, med børn og familie, til Bodø. Det er ikke at støtte lokal udvikling, det er at fjerne grundlaget for at distrikerne kan overleve med et ordentlig serviceniveu, skoler, helsetjenester osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 353HCKVA skrev (13 minutter siden): Det er en skam at AVINOR ikke støtter regeringens distrikspolitik. Å erstatte tårnpersonell med kamerabaserte systemer bidrar til lønnsomheten til distriktsflyplasser. I ytterste konsekvens kan alternativet være å legge ned distriktsflyplasser. Verden går fremover. Vi plukker ikke poteter i åkeren fortsatt for å "sysselsette" flest mulig. Vi har avskaffet heisoperatørene og sekretærer. Å sysselsette bare for å holde folk i arbeid er direkte kontraproduktivt. Det er å pisse i buksa for å holde seg varm. 2 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 Hvor store miljøer har de på hver distriksflyplass? Hvor faglig utviklende er det å arbeide på et sted med lite trafikk? Samme som bemanning av små lokale sykehus. Teoretisk kompetanse er den samme, men så var det dette med praktisk erfaring. På den annen side bør man også se på robustheten. Hvilke rutiner har man om nettet faller helt ut (av fysiske årsaker eller systemfeil)? Skal flyplassen kunne håndtere trafikk med lokalt tårn i en krise? Uten sammenligning så vi hva som skjedde da Facebook rotet det til med sine fjernbetjente systemer i forrige uke ved å sage over greina de satt på. De endte opp med å måtte reise inn i serverhallene og fysisk konfigurere enhetene. Logistikken rundt det tok flere timer. De hadde visstnok øvd på dette, sannsynligvis på papiret. 3 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 I flyindustrien så har man faktisk hatt en ganske god tradisjon for å la de første flyene gå i bakken, før man fant ut av et par litt bedre løsninger. Men så gikk det seg til etter hvert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 OPV skrev (8 timer siden): På den annen side bør man også se på robustheten. Hvilke rutiner har man om nettet faller helt ut (av fysiske årsaker eller systemfeil)? Skal flyplassen kunne håndtere trafikk med lokalt tårn i en krise? Jeg regner med det er samme krav til redundans som for bemannede flytårn. Det skal være svært robust og redundant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå