Gå til innhold

Førerassistenten har elendige arbeidsforhold: Her er fem forbedringspunkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er å kjempe mot vindmøller. I lang tid fremover vil autonome biler måtte håndtere kjøring bedre enn mennesker, _uansett_ hva man møter på veien. Hvis problemet er å lese skilt kan man glemme autonome biler med det samme. Jeg tror ikke det er problemet dog. Skal jeg tippe er problemet at noen ganger må bilen tenke utfra store mengder bakgrunnsinformasjon. Dette krever at bilen er mye smartere enn bare å finne veibanen og skiltene

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De fleste som har brukt forskjellige førerstøttesystemer i moderne biler forstår hvor viktig utformingen og merkingen av veien er for at disse systemene skal virke. Denne doktorgradsavhandlingen tar for dette på en svært overbevisende måte. Hadde vært fint om fex veimerkingen hadde vært lik i hele Europa. Det er den ikke i dag. At EU valgte bort muligheten til å skille motgående trafikk fra medgående trafikk (gul veimerking) for å spare litt penger er synd. Heldigvis hadde vi en samferdselsminister som nektet. Samme gjelder EUs beslutning om å ikke kreve tente baklys sammen med kjørelysene foran for å spare energi. Skjedde vel omtrent samtidig som alle bilprodusenter gikk over til LED i baklysene! Så mye for å tenke på trafikksikkerhet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skilt som forteller om farer, fart og fotgjengerovergang, men litt mindre nøyaktighet, kan man vel også få fra GPS lokasjon + offentlige kart? Mange land har mye mer info i vegmaling i kjørefelt (da de ikke har snø), kan være mer plagsomt å lese tidsnok enn skilt.

Bør dog også takle vegarbeid, bilstopp, trafikkulykker, nedfalne stein/tre etc. (Noe av det kan sees på trafikkinfo fra andre biler.)

Merking av vegkant, filskille, fortaukant og bryggekant er mer nøyaktig informasjon. Kan blinde med sensor og biler ha litt likt behov for markering? Noe man kan blande inn i vegmaling?

Hva  med en ny type refleks for å bli sett av nær selvkjørende biler, eller er de gamle gode nok?

Kan infrarøde kamera være nyttig i kaldt klima? (Passive nattkikkerter er veldig dyre, men de er vel laget spesielt for å ikke bli sett av andre.)

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stakkars disse autonomi-menneskene som sliter med å lage kode som klarer å overgå 4 millliarder år med evolusjon spisset inn på å prosessere omgvielsene, reagere på fare og gjøre raske vurderinger. 

Så ikke rart de nå gir opp og krever at verden skal tilpasse seg dem og ikke omvendt.

Jeg har et godt forslag til hvordan man skal få det til. Først så bør disse kjøretøyene gå i egne traseer slik at man slipper å ta hensyn til disse irriterende folka som sykler og går. Og for å slippe misforståelser om hva som er innenfor og utenfor denne "veien" så kan man anlegge noen føringer, i mangel av et bedre uttrykk så kan man kalle disse føringene for "skinner".  For å øke effektiviten så bør man ha biler med veldig mange sitteplasser inni. Og for å bedre økonomien i det så er det liten vits i at hver av disse bilene har sin egen motor og styresystemer så et mulig forslag kan da være å ha en spesialbil først med alt dette dyre utstyret og så kan man bak denne spesialbilen trekke etter seg en rekke enklere og billigere biler.

Hadde vært spennnende om noen satte ideen ut i praksis.

Endret av uname -i
  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Stakkars disse autonomi-menneskene som sliter med å lage kode som klarer å overgå 4 millliarder år med evolusjon spisset inn på å prosessere omgvielsene, reagere på fare og gjøre raske vurderinger. 

Så ikke rart de nå gir opp og krever at verden skal tilpasse seg dem og ikke omvendt.

Jeg har et godt forslag til hvordan man skal få det til. Først så bør disse kjøretøyene gå i egne traseer slik at man slipper å ta hensyn til disse irriterende folka som sykler og går. Og for å slippe misforståelser om hva som er innenfor og utenfor denne "veien" så kan man anlegge noen føringer, i mangel av et bedre uttrykk så kan man kalle disse føringene for "skinner".  For å øke effektiviten så bør man ha biler med veldig mange sitteplasser inni. Og for å bedre økonomien i det så er det liten vits i at hver av disse bilene har sin egen motor og styresystemer så et mulig forslag kan da være å ha en spesialbil først med alt dette dyre utstyret som og så kan man bak denne spesialbilen trekke etter seg en rekke enklere og billigere biler.

Hadde vært spennnende om noen satte ideen ut i praksis.

Jeg driver med dette i praksis på jobb hver dag. Det heter tog.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heter det luksusproblem, nå verden ikke er innrettet slik man selv ønsker? Må bare innrømme at å kjøre bil selv betinger at man har førerkort, så man må kanskje begynne med lover og regler samt ferdighetsprover for disse førerassistentene og? Merkelige greier at ikke krav og regelverk kommer før man eksperimenterer med slikt i trafikken uten kunnskap om hva det innebærer.

Et eksempel er innføringen av el-sparkesykler i Oslo/Norge, uten annet regelverk enn at det er en sykkel. Det toppet seg sist sommer, men man kunne startet med flere år gammel kunnskap/erfaringer fra Jakarta, der 2 dødelige ulykker førte til fartsbegrensning på 6 km/t og restriksjoner.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 timer siden):

Hjelper ikke mye å sette ut reflekser uansett hvor dyre og avanserte disse måtte være, så lenge det saltes over en lav sko, da dette medfører en klissete grå substans som legger seg over alt som heter vinduer, lykteglass og øvrige lyskilder nær vegbanen.

For ikke å nevne de store variasjonen i veiskiltingen som brer om seg!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Det bilene trenger i tillegg til et presist kart og sensorer for alt av bevegelige hindringer er gode referansepunkter som gjør at bilens posisjon, retning og hastighet kan bestemmes med mye høyere presisjon enn det man får med satelittnavigasjon. Disse referansepunktene må fungere under alle værforhold, være robuste og ikke avvike fra sin posisjon. Jeg mener reflekser er en utrolig billig og god måte å gjøre det på. Reflekser kan monteres på faste punkter som bygninger, lysstolper, berg der det er skjæringer osv. Refleksene kan også ha "tak" for å unngå at de snør ned. Hvis bilen kan se minst 5-6 stk fra en hver posisjon så kan kamera og kart triangulere bilen og få nøyaktig posisjon, samtidig som systemet tåler at noen reflekser har nedetid (snø, ising, eller andre hindringer). Bilene kan automatisk rapportere dersom en forventet refleks ikke oppdages eller har endret posisjon. Dermed kan SVV hele tiden få vite status på refleksene og deaktivere defekte eksemplarer fra kartet. Akkurat som med veistikker kan nye reflekser monteres med jevne mellomrom.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Burde det ikke være rimelig enkelt å frese ned signnalkabler(lignende de som robotklippere bruker), med ulike signaler for høyrekant, midtlinje osv. Der det er flere km/mil uten f. eks veilys eller annen strømtilførsel kunne man hatt et enkelt solcelleanlegg(med batterier) for hver x km. Evt, eller kombinert med at gps-data fra alle biler som har gps, brukes til å tegne opp nøyaktig hvor veier, kanter, kryss osv er lokalisert. Jo mer data, jo mer nøyaktig blir det. Dette vil jo kreve at de mest nøyaktige gps-systemene åpnes for allmennheten

Lenke til kommentar

Frese 3 spor med kabler på hele 100 000 km vei og så skal i tillegg dette fungere uansett årstid, telehiv, stedvise gravearbeider, på strekninger uten asfalt osv.? Det høres definitivt ikke like enkelt ut som det å montere en enkel refleks f.eks hver 10 meter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, du vil kunne få nøyaktige data om bilens posisjon og fart med slike holdepunkter. Men hva skal hindre bilen i å kjøre av veien? Du har bare data om at bilen er på vei ut i grøfta i en viss hastighet... Du er nødt til å sammenligne denne informasjonen med noe som også forteller hvor veien er, f. eks kartdata. Men er veier tegnet cm-presist inn på kartet? Neppe. Eller tenker du at punktene/refleksene skal ha unike identiteter med nøyaktig posisjon? Da er vi i tilfelle tilbake til gps-systemet... (noe jeg mener kan utnyttes bedre, f.eks sammen med basestasjonsdata, slik GLONASS gjør for mobil)

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (11 timer siden):

Skilt som forteller om farer, fart og fotgjengerovergang, men litt mindre nøyaktighet, kan man vel også få fra GPS lokasjon + offentlige kart? Mange land har mye mer info i vegmaling i kjørefelt (da de ikke har snø), kan være mer plagsomt å lese tidsnok enn skilt.

 

 

 

 

Tesla kjører hardt på komboen offentlige kart og gps-posisjon. Det funker ikke veldig bra.

  

Lenke til kommentar

Hvis alle veiene skal være tilpasset for autonom kjøring, vil det bli veldig dyrt. Jeg tviler på at det er noen realisme i dette på majoriteten av norske veier. I tillegg kommer problemet med vinter. Så det er dessverre teknologien som må tilpasse seg virkeligheten og ikke motsatt. Dette kan nok fungere på de største veiene, men ellers: Glem det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (22 timer siden):

Hvis alle veiene skal være tilpasset for autonom kjøring, vil det bli veldig dyrt. Jeg tviler på at det er noen realisme i dette på majoriteten av norske veier. I tillegg kommer problemet med vinter. Så det er dessverre teknologien som må tilpasse seg virkeligheten og ikke motsatt. Dette kan nok fungere på de største veiene, men ellers: Glem det.

Med utgangspunktet at det blir veldig dyrt så skjønner jeg den kjappe konklusjonen om at det er lite realistisk. Men hva om det er skikkelig billig? Kanskje til og med billigere enn å vedlikeholde noen millioner skilt ment for menneskelige øyne?

Veinettet kan trianguleres via billige reflekser, den typen som dingler fra jakkelomma, bare fastmontert langs veien. Resten av veinettets detaljer kan ligge i digitale kart, som kan oppdateres på øyeblikket, uten å måtte fysisk skilte om veien. Det åpner for eksempel for å justere fartsgrensa etter vær og føre, omdirigere uten å sende ut mannskaper, osv. Bilenes sensorer logger konstant veiforholdene i databasen, så de er alltid oppdatert. Man kan til og med få automatisk varsel om det er elg i området.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gunstein skrev (På 9.10.2021 den 20.55):

Ja, du vil kunne få nøyaktige data om bilens posisjon og fart med slike holdepunkter. Men hva skal hindre bilen i å kjøre av veien? Du har bare data om at bilen er på vei ut i grøfta i en viss hastighet... Du er nødt til å sammenligne denne informasjonen med noe som også forteller hvor veien er, f. eks kartdata. Men er veier tegnet cm-presist inn på kartet? Neppe. Eller tenker du at punktene/refleksene skal ha unike identiteter med nøyaktig posisjon? Da er vi i tilfelle tilbake til gps-systemet... (noe jeg mener kan utnyttes bedre, f.eks sammen med basestasjonsdata, slik GLONASS gjør for mobil)

Refleksene registreres med nøyaktig posisjon i kartet slik at kart og terreng kan sammenlignes. GNSS gir meterpresisjon, refleksene gir cm-presisjon. Det må hele tiden være flere samtidig synlige reflekser sånn at flyttede/ødelagte reflekser kan detekteres og rapporteres opp til kartet. Flyttede/defekte reflekser kan ha mange årsaker så her må bilenes sensorer være detektiver og rapportere om eventuelle endringer i terrenget. Har f.eks veien seget pga telehiv så vil det rapporteres for hver bil som kjører forbi stedet og kamerabilder analyseres for å se etter eventuelle farer. G-sensorer detekterer huller i veiene og kan automatisk sette ned fartsgrensa dersom det er noe fare på gang. SVV får melding om hullets posisjon og bilder av stedet så de kan vurdere hvor raskt det bør utbedres. I dag bruker kommunene mye tid på å sjekke veiene selv og håndere skriftlige varsel om problemer, kanskje dager eller uker etter at problemet oppsto. Her detekteres det med første bil som passerer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Plassering i veibanen er det noe av det mere trivielle med autonom kjøring. Hvis systemet trenger eksterne referansepunkter for å fungere så vil det aldri bli helt autonomt. Det vil ta mange tiår å plassere ut referansepunktene og å holde dem oppdatert, nøyaktig og vil bli kostbart selv om innkjøpskosten per referansepunkt er lav.

Det som er utfordringen for selvkjøringssystemer er å tolke alle de bevegelige objektene i trafikken, alt fra andre biler, syklister, gående, fotgjengere, dyr, osv. som ikke vil ha referansepunkter på seg. Så hvis man legger opp til en system som trenger referansepunkter for å holde seg på veien så bør det skrinlegges før man starter siden konseptet er dømt til å feile.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...