Gå til innhold

Skoda setter på bremsene


Anbefalte innlegg

arne22 skrev (58 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det daglige transportbehovet derimot bør være elbiler, med så lite service-behov som mulig.

Noen av de første veteranbilene var elbiler.

https://elbil.no/bestemor-duck-kan-fa-ny-elbil/

Som sagt: Det som er "moderne og tidsmessig" endrer seg med tiden.

Du har helt rett i det. Uten at jeg helt kan se relevansen i det, utover at det er historisk interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/9/2021 at 1:56 PM, arne22 said:

...Så kan man sammenligne med en av de de for tiden best selgende elbilen, Tesla 3:..

...Er dette en optimal løsning for å nå de overordnede politiske målene, eller er det noe her som på et vis har sporet av og ikke stemmer helt...

Tesla Model 3 er faktisk en ganske enkel bil. Firehjulsdrift er kanskje unødvendig for mange, men den leveres også med bare bakhjuldrift. Det har vært endel verkstedbesøk på grunn av kvalitetsproblemer, ja, men det er ingen krav til serviceintervaller. Det eneste er smøring av bremser, og det kan man enkelt gjøre selv.

Batteriet må nesten være såpass stort som i SR+ for langkjøring. Og om man bygger elmotorer på 50kW eller 250 kW gjør ikke så stor forskjell i kostnader. Bilen er lav, så man kaster ikke bort energi for å slippe å bøye seg ned når man skal inn i bilen. Det er ikke brukt penger på unødvendige designdetaljer som "tversoverlys" og grill.

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/11/2021 at 11:25 AM, J-Å said:

Tesla Model 3 er faktisk en ganske enkel bil.

Tesla sine biler er nok noen av de mest avanserte bilene som har vært laget med hensyn til bruk av elektroniske styresystemer og IoT.

De veier 2 tonn og energiforbruk vil være tilnærmet proporsjonal med vekten. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, arne22 said:

Tesla sine biler er nok noen av de mest avanserte bilene som har vært laget med hensyn til bruk av elektroniske styresystemer og IoT.

De veier 2 tonn og energiforbruk vil være tilnærmet proporsjonal med vekten. 

Som gjør det til en ganske enkel bil. Lite ledninger, ingen sikringer osv.

1600kg for de gamle Model 3 SR+ forøvrig. 1800kg på Long Range.

Lenke til kommentar

Og siden vi er inne på alder. Var med og hentet ut en elektrisk bil fra service nå i dag. Fabrikat Mercedes Benz. Alder 5,5 år. Garantien har akkurat gått ut. Den ble levert inn til service/reparasjon på grunn av en alarmlampe som lyste og sa "oppsøk verksted".

Beskjed fra verksted: Defekt "Power Pack". Nødvendig reparasjon kr 167.000,-

Servicemedarbeider forklarte at dette kanskje ville overstige bilens verdi, slik at den litt over 5 år gamle bilen nå kanskje var klar for kondemnering.

Hvorfor ønsker folk biler som er bygd på denne måten?

Rent teknisk så er det mulig å bygge elektriske biler som, som er svært enkelt bygd, som krever minimalt vedlikehold og som varer i 50 år. Hvorfor er det ingen som ønsker seg og etterspør det?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 13.10.2021 den 20.59):

Og siden vi er inne på alder. Var med og hentet ut en elektrisk bil fra service nå i dag. Fabrikat Mercedes Benz. Alder 5,5 år. Garantien har akkurat gått ut. Den ble levert inn til service/reparasjon på grunn av en alarmlampe som lyste og sa "oppsøk verksted".

Beskjed fra verksted: Defekt "Power Pack". Nødvendig reparasjon kr 167.000,-

Servicemedarbeider forklarte at dette kanskje ville overstige bilens verdi, slik at den litt over 5 år gamle bilen nå kanskje var klar for kondemnering.

Hvorfor ønsker folk biler som er bygd på denne måten?

Rent teknisk så er det mulig å bygge elektriske biler som, som er svært enkelt bygd, som krever minimalt vedlikehold og som varer i 50 år. Hvorfor er det ingen som ønsker seg og etterspør det?

Hva har Defekt "Power Pack" med kompleks eller enkel oppbygging å gjøre?

Elbiler er jo uendelig mye enklere mekanisk oppbygd enn ICE-biler. Vedlikeholdskostnadene er jo kun en liten brøkdel av ICE-bilenes vedlikeholdskostnader.

At batteripakken på en Mercedes kan gå fløyten er uheldig for eieren, men på ingen måte statistisk signifikant. Det skjer minst like ofte, om ikke oftere, at ICE-biler får så alvorlige feil at de blir kondemnert.

Du fremstår som en kunnskapsløs elbilmotstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

Hva har Defekt "Power Pack" med kompleks eller enkel oppbygging å gjøre?

Power pack er ikke "batteripakken" men "motoren".

En tradisjonell motor kan repareres mens i dette tilfellet så er et varsellys ved oppstart så må hele "power pack" eller "motorenehet med drivelektronikk" til en pris til 167.000,- erstattes med en ny enhet.

3 hours ago, Hanhijnn said:

Du fremstår som en kunnskapsløs elbilmotstander.

Min bakgrunn er ellers ikke fra bil men fra luftfartsindustrien, der jeg blant annet har arbeidet med vedlikeholdssystemer og beregning av levetid og vedlikeholdsbehov for utstyr og komponenter. Jeg mener at de prinsippene vi brukte til å beregne vedlikelholdssbehov og levetid for fly og helikoptere, med tilhørende komponenter også er overførtbart til "bil". (Mange av de tekniske komponentene som er i en elektrisk bil er jo også i et luftfartøy.)

Jeg er ikke "elbilmotstander", men jeg er nok en motstander av at biler og ennet teknisk utstyr skal være designet slik at de i liten grad er egnet for feilretting og vedlikehold, slik at produktene får en unødvendig kort levetid. 

Rent teknisk så bør det være problemfritt å designe en elektrisk bil for en levetid på 50 år eller mer og for et ganske enkelt vedlikehold.

Det eneste som behøves det er jo egentlig bare at forbrukerne etterspør "enkelt vedlikehold og lang levetid" eller at myndighetene pålegger "lang levetid og enkelt vedlikehold" gjennom regelverket.

En elbil kan jo være en svært enkel innretning (når man har tilgang til gode nok batterier), slik at det ikke bør være noe problem å produsere det.

Så lenge forbrukerne etterspør produkter som har karakter av "bruk og kast", så er det jo det som produseres og selges. Skal man få nysalg så vil det også være viktig for produsentene å produsere for "kostbart vedlikehold og kort levetid".

For den aktuelle bilen av fabrikat Mercedes så hadde man klart å bygge en så komplisert og kostbar motorenhet, at noen måneder etter at garantien har gått ut, så kommer det opp en varellampe, og verkstedet sier så et nå er bilen 5 og et halvt år, nå er det på tide å kassere denne bilen og kjøpe en ny. Dette skyldes jo at "power unit" eller motorenhet er produsert som "bruk og kast", dvs en "integrert komponent" som ikke kan vedlikeholdes eller repareres. Den må eventuelt skiftes ut med en ny enhet til kroner 167.000,- 

Hvorfor ikke heller produsere en "powe unit" som har få feilkilder, et enkelt vedlikehold og som typisk kan repareres for kr 2.000,- ?

Stort sett så er det vel vanligvis de som kommer med "bastante utsagn" som har en forholdsvis svak fagbakgrunn.

Hvor har Hanhijnn hentet sine teknologikunnskaper fra?
 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, arne22 said:

Power pack er ikke "batteripakken" men motoren.

En tradisjonell motor kan repareres mens i dette tilfellet så er et varsellys ved oppstart så må hele "power pack" eller "motorenehet med drivelektronikk" til en pris til 167.000,- erstattes med en ny enhet.

Min bakgrunn er ellers ikke fra bil men fra luftfartsbransjen, der jeg blant annet har arbeidet med vedlikeholdssystemer og beregning av levetid og vedlikeholdsbehov for utstyr og komponenter. Jeg mener at de prinsippene vi brukte til å beregne vedlikelholdssbehov og levetid for fly og helikoptere, med tilhørende komponenter også er overførtbart til "bil".

Jeg er ikke "elbilmotstander", men jeg er nok en motstander av at biler og ennet teknisk utstyr skal være designet slik at de i liten grad er egnet for feilretting og vedlikehold, slik at produktene får en unødvendig kort levetid. 

Rent teknisk så bør det være problemfritt å designe en elektrisk bil for en levetid på 50 år eller mer og for et ganske enkelt vedlikehold.

Det eneste som behøves det er jo egentlig bare at forbrukerne etterspør "enkelt vedlikehold og lang levetid" eller at myndighetene pålegger "lang levetid og enkelt vedlikehold" gjennom regelverket.

En elbil kan jo være en svært enkel innretning (når man har tilgang til gode nok batterier), slik at det ikke bør være noe problem å produsere det.

Så lenge forbrukerne etterspør produkter som har karakter av "bruk og kast", så er det jo det som produseres og selges. Skal man få nysalg så vil det også være viktig for produsentene å produsere for "kostbart vedlikehold og kort levetid".

For den aktuelle bilen av fabrikat Mercedes så hadde man klart å bygge en så komplisert og kostbar motorenhet, at noen måneder etter at garantien har gått ut, så kommer det opp en varellampe, og verkstedet sier så et nå er bilen 5 og et halvt år, nå er det på tide å kassere denne bilen og kjøpe en ny. Dette skyldes jo at "power unit" eller motorenhet er produsert som "bruk og kast", dvs en "integrert komponent" som ikke kan vedlikeholdes eller repareres. Den må eventuelt skiftes ut med en ny enhet til kroner 167.000,- 

Hvorfor ikke heller produsere en "powe unit" som har få feilkilder, et enkelt vedlikehold og som typisk kan repareres for kr 2.000,- ?

Stort sett så er det vel vanligvis de som kommer med "bastante utsagn" som har en forholdsvis svak fagbakgrunn.

Hvor har Hanhijnn hentet sine teknologikunnskaper fra?
 

Er det en Mercedes B-electric?

Ser man får brukt motor til dem for 25 tusen

https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=354705&dk=0137

Tesla leverte motorer til disse i sin tid, men Tesla har sluttet å produsere dem så Mercedes måtte begynne å lage dem selv. Dette koster sikkert skjorta.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Er det en Mercedes B-electric?

Ser man får brukt motor til dem for 25 tusen

https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=354705&dk=0137

Tesla leverte motorer til disse i sin tid, men Tesla har sluttet å produsere dem så Mercedes måtte begynne å lage dem selv. Dette koster sikkert skjorta.

Ikke overrasket over at "stjernebil" også kan være "himmelsk" dyrt i vedlikeholdskostnader og delekostnader. Her er det nok god grunn til å lete opp brukte deler eller en delebil uten samme feilen, men med intakt "power pack". Fremdeles ikke billig, men langt billigere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Complexity said:

Er det en Mercedes B-electric?

Ser man får brukt motor til dem for 25 tusen

Den heter vel "Electric Drive" men jeg tror det er det samme som B-Electric.

https://dinside.dagbladet.no/motor/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive/61071572

Jeg antydet til merkforhandler/verksted at det måtte være mulig å reparere billigere enn 167.000,- ved å få tak i en brukt motor.

Til det så svarte de noe slikt at det fantes en "elektronisk kode" eller noe i den retning som medførte at man ikke kunne overføre "power pack" fra bil til bil. (Min tolkning, det var mange ord og mye uklart.)

Man forklarte også at det var forholdvis vanlig nå i dag at bilene var produsert slik at de i praksis ikke kunne repareres. 

I virkelighetens verden så tror jeg vel ellers at det kanskje både er slik at det kan dreie seg om en "false positive" at teknologien er så komplisert at de ikke klarer å gi rett "diagnose", slik at det ikke er noe større feil. Dessuten så er det sikkert også mulig å gå utenom en eventuell "elektronisk sperre for å skifte power pack fra bil til bil".

De som er "ikke merkeverksted" vet sikkert noe om det, hvis man spør dem.

Jeg spurte merkeforhandler flere ganger hva feilen egentlig besto i. Til det svarte de: "For liten isolasjonsmotstand i powerpack. Kortslutning i motor." (Og det henger jo ikke på greip.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (47 minutter siden):

Power pack er ikke "batteripakken" men "motoren".

En tradisjonell motor kan repareres mens i dette tilfellet så er et varsellys ved oppstart så må hele "power pack" eller "motorenehet med drivelektronikk" til en pris til 167.000,- erstattes med en ny enhet.

Min bakgrunn er ellers ikke fra bil men fra luftfartsindustrien, der jeg blant annet har arbeidet med vedlikeholdssystemer og beregning av levetid og vedlikeholdsbehov for utstyr og komponenter. Jeg mener at de prinsippene vi brukte til å beregne vedlikelholdssbehov og levetid for fly og helikoptere, med tilhørende komponenter også er overførtbart til "bil". (Mange av de tekniske komponentene som er i en elektrisk bil er jo også i et luftfartøy.)

Jeg er ikke "elbilmotstander", men jeg er nok en motstander av at biler og ennet teknisk utstyr skal være designet slik at de i liten grad er egnet for feilretting og vedlikehold, slik at produktene får en unødvendig kort levetid. 

Rent teknisk så bør det være problemfritt å designe en elektrisk bil for en levetid på 50 år eller mer og for et ganske enkelt vedlikehold.

Det eneste som behøves det er jo egentlig bare at forbrukerne etterspør "enkelt vedlikehold og lang levetid" eller at myndighetene pålegger "lang levetid og enkelt vedlikehold" gjennom regelverket.

En elbil kan jo være en svært enkel innretning (når man har tilgang til gode nok batterier), slik at det ikke bør være noe problem å produsere det.

Så lenge forbrukerne etterspør produkter som har karakter av "bruk og kast", så er det jo det som produseres og selges. Skal man få nysalg så vil det også være viktig for produsentene å produsere for "kostbart vedlikehold og kort levetid".

For den aktuelle bilen av fabrikat Mercedes så hadde man klart å bygge en så komplisert og kostbar motorenhet, at noen måneder etter at garantien har gått ut, så kommer det opp en varellampe, og verkstedet sier så et nå er bilen 5 og et halvt år, nå er det på tide å kassere denne bilen og kjøpe en ny. Dette skyldes jo at "power unit" eller motorenhet er produsert som "bruk og kast", dvs en "integrert komponent" som ikke kan vedlikeholdes eller repareres. Den må eventuelt skiftes ut med en ny enhet til kroner 167.000,- 

Hvorfor ikke heller produsere en "powe unit" som har få feilkilder, et enkelt vedlikehold og som typisk kan repareres for kr 2.000,- ?

Stort sett så er det vel vanligvis de som kommer med "bastante utsagn" som har en forholdsvis svak fagbakgrunn.

Hvor har Hanhijnn hentet sine teknologikunnskaper fra?

ALLE biler kan produseres sånn at de varer nesten uendelig, uten at det koster bilprodusentene så veldig mye mer. Men bilprodusenter er såpass kyniske at de bevisst lager bilene sånn at de går i stykker (helst) rett etter at garantitiden er ute. På den måten så maksimerer de inntjeningen sin på ettermarked/verkstedsiden. Sånn har det vært i lang tid, og det blir bare verre.

En elbil ER en svært enkel innretning. Derav de svært lave service- og vedlikeholdskostnadene. DU burde elske elbiler, utfra hva du etterspør og argumenterer for. I stedet for bakstreverske holdninger som "alt var mye bedre før".

Hanhijnn har sine tekniske kunnskaper fra Ingeniørhøyskolen, men det begynner å bli skummelt mange år siden. Det var heller ikke noen bilteknisk linje. Uten at vi skal bli for personlige. Det har ingenting med saken å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, arne22 said:

Den heter vel "Electric Drive" men jeg tror det er det samme som B-Electric.

https://dinside.dagbladet.no/motor/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive/61071572

Jeg antydet til merkforhandler/verksted at det måtte være mulig å reparere billigere enn 167.000,- ved å få tak i en brukt motor.

Til det så svarte de noe slikt at det fantes en "elektronisk kode" eller noe i den retning som medførte at man ikke kunne overføre "power pack" fra bil til bil. (Min tolkning, det var mange ord og mye uklart.)

Man forklarte også at det var forholdvis vanlig nå i dag at bilene var produsert slik at de i praksis ikke kunne repareres. 

I virkelighetens verden så tror jeg vel ellers at det kanskje både er slik at det kan dreie seg om en "false positive" at teknologien er så komplisert at de ikke klarer å gi rett "diagnose", slik at det ikke er noe større feil. Dessuten så er det sikkert også mulig å gå utenom en eventuell "elektronisk sperre for å skifte power pack fra bil til bil".

De som er "ikke merkeverksted" vet sikkert noe om det, hvis man spør dem.

Ja det er samme greia. En bil Mercedes ikke ønsket å lage og ble snekret sammen av noen Tesla deler. Bilen støtter vel ikke hurtiglading engang.

Motorene på disse er vist en kjent svakhet og.

Jeg er ikke overrasket over at Mercedes selv sier at bilen ikke kan fikses. De prøvde kansje å selge en ny bil til eieren i samme slenger?

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (16 minutter siden):

Den heter vel "Electric Drive" men jeg tror det er det samme som B-Electric.

https://dinside.dagbladet.no/motor/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive/61071572

Jeg antydet til merkforhandler/verksted at det måtte være mulig å reparere billigere enn 167.000,- ved å få tak i en brukt motor.

Til det så svarte de noe slikt at det fantes en "elektronisk kode" eller noe i den retning som medførte at man ikke kunne overføre "power pack" fra bil til bil. (Min tolkning, det var mange ord og mye uklart.)

Man forklarte også at det var forholdvis vanlig nå i dag at bilene var produsert slik at de i praksis ikke kunne repareres. 

I virkelighetens verden så tror jeg vel ellers at det kanskje både er slik at det kan dreie seg om en "false positive" at teknologien er så komplisert at de ikke klarer å gi rett "diagnose", slik at det ikke er noe større feil. Dessuten så er det sikkert også mulig å gå utenom en eventuell "elektronisk sperre for å skifte power pack fra bil til bil".

De som er "ikke merkeverksted" vet sikkert noe om det, hvis man spør dem.

Jeg spurte merkeforhandler flere ganger hva feilen egentlig besto i. Til det svarte de: "For liten isolasjonsmotstand i powerpack. Kortslutning i motor." (Og det henger jo ikke på greip.)

Sjekk med elbilmek. De er visstnok  gode, og ikke merkeforhandler, så kan de fortelle bedre om det er "lost case" eller om det er reparerbart med byttemotor. Slike koder burde jo egentlig merkeforhandler kunne matche om. Hva skulle de ellers gjort om en bil fikk samme feil innenfor garanti/reklamasjonstiden?

https://www.elbilmekas.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Jeg er ikke overrasket over at Mercedes selv sier at bilen ikke kan fikses. De prøvde kansje å selge en ny bil til eieren i samme slenger?

Jo, faktisk. Ut i fra en slik kvalitet så kan det faktisk se ut som at de tenker i de baner.

7 minutes ago, Hanhijnn said:

ALLE biler kan produseres sånn at de varer nesten uendelig, uten at det koster bilprodusentene så veldig mye mer. Men bilprodusenter er såpass kyniske at de bevisst lager bilene sånn at de går i stykker (helst) rett etter at garantitiden er ute. På den måten så maksimerer de inntjeningen sin på ettermarked/verkstedsiden. Sånn har det vært i lang tid, og det blir bare verre.

En elbil ER en svært enkel innretning. Derav de svært lave service- og vedlikeholdskostnadene. DU burde elske elbiler, utfra hva du etterspør og argumenterer for. I stedet for bakstreverske holdninger som "alt var mye bedre før".

Se der, nå er vi stort sett enig.

Jeg ville heller sagt at: "En elbil, skulle naturlig ha vært en svært enkel innretning, med mindre man gjørs på å putte inn all mulig teknologisk tull og tøys, som gjør at den blir ikke vedlikeholdbar og får en kort levetid." 

"Alt var mye enklere før", med hensyn til "valg av enklest mulige løsninger" og "tilrettelegging for enkelt vedlikehold". Presidenthelikopteret til "Trumpen" var mer enn 50 år gammelt, og det var denne modellen han foretrakk å farte rundt med. (Men de har også en mye nyere type, som jeg aldri så at han brukte.) 

Det er mulig den 50 år gamle kjerra nå skal skiftes ut:

https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a35462714/navy-ordering-new-marine-one-presidential-helicopters/

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snowleopard said:

Ikke overrasket over at "stjernebil" også kan være "himmelsk" dyrt i vedlikeholdskostnader og delekostnader.

Mange takk for link. Denne ser jo ut til å være den helt riktige:

https://finndel.no/delinfo.aspx?f=760&dnr=289898

5 minutes ago, Snowleopard said:

Sjekk med elbilmek. De er visstnok  gode, og ikke merkeforhandler, så kan de fortelle bedre om det er "lost case" eller om det er reparerbart med byttemotor.

Mange takk. Her var det mange gode tips. Skal videreformidle til bilens eier.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Snowleopard said:

Sjekk med elbilmek. De er visstnok  gode, og ikke merkeforhandler, så kan de fortelle bedre om det er "lost case" eller om det er reparerbart med byttemotor.

Mange takk nok en gang. Jeg har snakket med dem på telefon og de kjente godt til denne problemstillingen. Mye nyttig info. Formidler som sagt dette videre til eier.

Elbilmek bekreftet også at det ikke var mulig bare å "sette over" motoren fra bil til bil, man måtte også "programmere motoren" til å være i den nye bilen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (Akkurat nå):

Mange takk. Jeg har snakket med dem på telefon og de kjente godt til denne problemstillingen. Mye nyttig info. Formidler dette videre til eier.

Godt å høre. Er for galt at en bil som ikke engang er 6 år gammel, må skrotes for en teknisk feil som blir for dyr til å forsvares. Får jo en "ny" b-klasse elektrisk for tilsvarende pris og lavere.

På Finn.no finner jeg 32 treff, og prisene varerer fra 110 K til 169 K. Her er link til siden, sortert fra dyrest til billigst:

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&model=1.785.8111&q=electric&sort=PRICE_DESC

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...