Gå til innhold

Skoda setter på bremsene


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

@arne22:
Du er nok i mindretall når det gjelder å ønske mer enkle biler uansett om det er "fossil" eller el.

Det virker jo som om at ingen vil kjøpe en bil eller MC for den saks skyld uten at "alt" av utstyr er med.

Personlig synes jeg det har gått for langt når man "krever" at det skal være alskens luksus samt "hjemmkino/gamingplatform" som "krav" for å kjøpe en gitt bilmodell.

 

På sikt trenger man vel ikke kjøre sjøl så da gir slike "krav" mening.

Men ad-topic, så gir slike "krav" som resultat at en moderne bil er helt avhengig av topp komponenter (elektronikk) som det pt er manko på dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CarstenS skrev (10 timer siden):

bygg nå en bil uten alt dette elektroniske skrott som kan repareres... kjøper gjerne!

Du tenker på mekanisk skrot som går i stykker hele tiden, 70000 i girkasseskifteer, 16000 i regreimbytter eller mer om man ikke tar seg råd, stadig bytte av mindre eller større ting som ryker. 

Mulig du liker å ligge å skru på game motorer, men jeg tenker ikke holde tilbake utviklingen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, arne22 said:

Hvis man nå ser på de politiske målene for bruk av elbil, så ser man ett bilde eller en beskrivelse:

https://ec.europa.eu/transport/themes/mobilitystrategy_en

Så kan man sammenligne med en av de de for tiden best selgende elbilen, Tesla 3:

https://www.tesla.com/no_no/model3

Vekt litt under 2 tonn, topphastighet ca 260, akselerasjon 0-100 ca 3 sekund og motoreffekt nesten 500 Hk.

Er dette en optimal løsning for å nå de overordnede politiske målene, eller er det noe her som på et vis har sporet av og ikke stemmer helt. Hva er "mijøkostnaden" til en Tesla 3 fra produksjon, bruk og til ved destruering?

Kan man tenke seg muligheten av at vi kanskje er i starten av en utvikling og at framtidens elbiler kanskje blir litt lettere, litt enklere og med færre "mijøkostnader" enn det som gjelder i dag?

 

Ja det er veldig mye bedre med en Tesla. Mye lavere miljøkostnad

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Serpentbane said:

Du tenker på mekanisk skrot som går i stykker hele tiden, 70000 i girkasseskifteer, 16000 i regreimbytter eller mer om man ikke tar seg råd, stadig bytte av mindre eller større ting som ryker. 

Mulig du liker å ligge å skru på game motorer, men jeg tenker ikke holde tilbake utviklingen. 

Jeg kjørte mekanisk bil av gammel type i 30 år. I løpet av den tiden så hadde jeg bilen på verksed 1 gang, selv om det egentlig var unødvendig, Ingen gearkasser gikk i stykker. Registerreimer ble skiftet i løpet av noen få timer, for de var lett å komme til. Byttet clutch 2 ganger. Det eneste verkstedbesøket var ifbm clutchbytte no 2. (Hadde flyttet og manglet verksted) Behovet for vedlikehld i forhold til motor og drivverk var så godt som ingen ting og knapt merkbart i forhold til driftsperioden. (Biltype: 1. Volvo 242, 2, Volvo 245 og 3. Volvo 240)

På "skrog" så dreide det seg om støtdempere, bremser og så skiftet jeg frontrute en gang.

Biler som er enkelt bygd og av "klassisk type" behøver faktisk aldri verkstedbesøk, hvis man gidder å skru litt selv og det som behøves av vedlikehold for denne typen "enkel bil" det er faktisk minimalt. Vedlikeholdskostnadene over 30 år var tilnærmet ingen ting, når man ser bort i fra to clutcher og 1 frontrute som kostet noen få tusen til sammen.

Utgiftene til bil var  bensin, årsavgift, forsikring. Utgiftene til vedlikehold var nær null og ingen ting.

Utviklingen er at nå må man sette en bil på verksted for å skifte en lyspære.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Jeg kjørte mekanisk bil av gammel type i 30 år. I løpet av den tiden så hadde jeg bilen på verksed 1 gang, selv om det egentlig var unødvendig, Ingen gearkasser gikk i stykker. Registerreimer ble skiftet i løpet av noen få timer, for de var lett å komme til. Byttet clutch 2 ganger. Det eneste verkstedbesøket var ifbm clutchbytte no 2. (Hadde flyttet og manglet verksted) Behovet for vedlikehld i forhold til motor og drivverk var så godt som ingen ting og knapt merkbart i forhold til driftsperioden. (Biltype: Volvo 240)

På "skrog" så dreide det seg om støtdempere, bremser og så skiftet jeg frontrute en gang.

Biler som er enkelt bygd og av "klassisk type" behøver faktisk aldri verkstedbesøk, hvis man gidder å skru litt selv og det som behøves av vedlikehold for denne typen "enkel bil" det er faktisk minimalt. Vedlikeholdskostnadene over 30 år var tilnærmet ingen ting, når man ser bort i fra to clutcher og 1 frontrute som kostet noen få tusen til sammen.

Utviklingen er at nå må man sette en bil på verksted for å skifte en lyspære.

Jeg satte det naturligvis litt på spissen hvis det ikke var åpenbart. Og det er nok akkurat like åpenbart at 240'ens storhetstid forlengst er forbi. 

Det er ikke lenger mulig å produsere slike biler og fremdeles tilfredsstille tekniske krav for drift, utslipp og sikkerhet, samt folks krav til kjøretøy. 

Poenget er at en elektrisk drivlinje er langt enklere enn selv 240'en du nevner. Du har bare byttet clutch to ganger. Du skrur litt selv. Osv. Med elektrisk så kjører du bare. Det er veldig lite vedlikehold å tenke på. Det er ingen regreim, det er ingen clutch, det er ingen Girkasse, det er ingen oljebytter, det er rett og slett ekstremt mye som ikke lenger er av slike ting. 

Feil kan alltid oppstå, uansett, jeg har sett gamle Volvo med motorhavari, og jeg har sett elmotorer feile, men like vel, i det store og hele vil bilenes varighet knyttes til drivlinje øke betraktelig. 

Og, om du liker å skru, du kan bytte elmotor på en model S på ca 4 timer om du bare har to tommeltotter og aldri har gjort det før. Bare sørg for værneutstyr. 

Elektronikken ellers slipper man ikke unna uansett hva man velger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Serpentbane said:

Det er ikke lenger mulig å produsere slike biler og fremdeles tilfredsstille tekniske krav for drift, utslipp og sikkerhet, samt folks krav til kjøretøy. 

Det er vel ikke til å komme bort i fra at "folks krav til kjøretøy" akkurat nå er slik at Tesla sine modeller er de som selger best.

Når det gjelder problemstillingen omhvorvidt det er teknisk mulig å produsere el-biler som er like enkle som Volvo 240 og som koster en brøkdel av en Tesla, og som har 10% av motoreffekten og halvparten av toppfarten, som oppfyller krav til sikkerhet og som har et mye mindre miljøavtrykk, så er vel det sannsynligvis mulig.

https://dinside.dagbladet.no/motor/provekjort-elbil-til-130-000/74290808

Vet ikke hvordan det står til med den tekniske kvaliteten til Dacia Spring, men blir designet enkelt nok, slik at vedlikeholdet blir enkelt og billig, så spiller den tekniske kvaliteten så veldig stor rolle.

Renault Twizy er vel også et eksempel på at det går ann å oppnå "teknisk godkjenning" også for litt spesielle design:

https://renault.no/elbil/twizy

Når det gjelder elektriske systemer og elektronikk, så må jo elektriske biler nødvendigvis ha noe av dette, men her er det jo forholdsvis enkelt å ta i bruk "modulær teknologi" som gjør at man bare behøver å skifte ut "lett tilgjengelige bokser".

Unødvendige elektriske systemer og elektronikk kan med fordel utgå, for eksempel elektriske vindusheiser.

Rent "konseptuelt" så bør det være mulig å produsere el-biler som er enklere og som krever et mindre og enklere vedlikehold enn for eksempel Volvo 240. Bilene kan også designes og produseres til å ha en lengre levetid enn Volvo 240. (De rustet opp og det finnes andre byggematerieler enn stål.)

Så lenge kjøperne etterspør Tesla, så er det jo det som produseres og selges.

Straks brukerne og kjøperne etterspør biler med andre egenskaper, så er det, det som kan produseres og selges.

 

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Jeg kjørte mekanisk bil av gammel type i 30 år. I løpet av den tiden så hadde jeg bilen på verksed 1 gang, selv om det egentlig var unødvendig, Ingen gearkasser gikk i stykker. Registerreimer ble skiftet i løpet av noen få timer, for de var lett å komme til. Byttet clutch 2 ganger. Det eneste verkstedbesøket var ifbm clutchbytte no 2. (Hadde flyttet og manglet verksted) Behovet for vedlikehld i forhold til motor og drivverk var så godt som ingen ting og knapt merkbart i forhold til driftsperioden. (Biltype: 1. Volvo 242, 2, Volvo 245 og 3. Volvo 240)

På "skrog" så dreide det seg om støtdempere, bremser og så skiftet jeg frontrute en gang.

Biler som er enkelt bygd og av "klassisk type" behøver faktisk aldri verkstedbesøk, hvis man gidder å skru litt selv og det som behøves av vedlikehold for denne typen "enkel bil" det er faktisk minimalt. Vedlikeholdskostnadene over 30 år var tilnærmet ingen ting, når man ser bort i fra to clutcher og 1 frontrute som kostet noen få tusen til sammen.

Utgiftene til bil var  bensin, årsavgift, forsikring. Utgiftene til vedlikehold var nær null og ingen ting.

Utviklingen er at nå må man sette en bil på verksted for å skifte en lyspære.

Se mine uthevinger. Med dette i tankene, så er det morsomt å se at du skriver at vedlikeholdet var nesten gratis. Så det kostet ikke noe å skaffe verktøy, olje og diverse andre væsker som bør byttes?

Det kostet ikke å skaffe register-reimer, støtdempere og bremse-deler? Hva med lyspærer og annet man brukte for å unngå utskifting? Tipper du har tettet en og annen potte eller eksosrør med aluminiumstape og kanskje og gaffatape over der igjen? Olje-filter, drivstoffilter og luftfilter er vel heller ikke gratis. Ei heller tennplugger/stifter, fordeler og plugglendinger (ja de ble dårlig de og) er gratis. 

Og all tiden du brukte, som kunne vært brukt på annet arbeid er ikke verdt noe? Det er veldig lett å se bort fra alle turene til Biltema/annen deleforhandler, bilforretningen eller huggern for diverse deler man ikke vil betale full pris på. Og dekk-pusheren?

Nei, slike historier om hvor billig det har vært å holde bil på veien, med mindre man klarer å gå i ca null ved kjøp og salg av bruktbil, det er bortimot som en god fiskeskrøne/jaktskrøne, hvor man glatt glemmer de detaljene man ikke vil nevne, og man legger til eller trekker av store deler av historien, for å få frem den interessante men akk så hullete fremstillingen man ønsker å presentere.

Dekk og bremser, hjuloppheng/dempere og lys er eksempler på ting som er bortimot likt på drivlinjene. Men så skal som sagt batteri, elmotor og endel andre nødvendige deler til en elektrisk drivlinje være noe som stort sett bare trenger en inspeksjon for ytre skader. I motsetning til hele linja fra radiatoren, via turboen, motoren, girkassa, clutchen, til katalysatoren og resten av eksos-anlegget, som vil være nødvendig å inspisere, rense, vedlikeholde/skifte ut ved behov.

Og så er det jo og noe om å sammenligne med likt for likt. En moderne ice-drivlinje er blitt så teknologisk forandret, at mye ikke lengre er noe for en hobby-mekaniker å dille med, om man ikke vil kjøpe seg inn i et offisielt verksted for å få tilgang til alle koder, og forståelsen/forklaringen av disse, da disse ikke selges til hvem som helst. Og de tar seg svingodt betalt for en slik tilgang.

Riktignok fremdeles masse en hobbymekaniker kan gjøre av enkle ting, men på stadig flere områder må man inn og resette variabler, alt fra å nullstille dekktrykksensorene/verdiene i bilen, til å fortelle systemet at en del er koblet fra, men erstattet med ny, original del eller bare satt tilbake den opprinnelige. Og når ting går i stykker, så kan dette fort være ganske så dyrt, uansett drivlinje.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Snowleopard said:

Se mine uthevinger. Med dette i tankene, så er det morsomt å se at du skriver at vedlikeholdet var nesten gratis. Så det kostet ikke noe å skaffe verktøy, olje og diverse andre væsker som bør byttes?

I det totale regnskapet nesten ingen ting. Utgiftene til en Volvo 240 det er først og fremst bensin. Så er det forsikring og årsavgift. Det øvrige er nesten ingen ting. Før i "Volvo 240 epoken" så fikk man også kjøpt veldig billige delel til 240'en hos Biltma og andre steder. Drivstoff var det som sto for det aller meste av utgiftene den gang.

Litt korreksjon: Når jeg tenker meg om så hadde vi bilklubb og gratis verksted på jobb for en del av de årene, så hvis man skulle skifte en støtdemper til 400,- eller en clutchplate til 800,- så ble det prisen. Gjorde også mange av jobbene hjemme når det var behov for det. Men i det store og hele ikke særlig mye jobb og bare ganske små utgifter.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
51 minutes ago, trikola said:

Alt var bedre før 🙄

Bilene var i alle fall enklere å vedlikeholde.

Før perioden med Vovo 240 så hadde jeg en folkevogn boble.

Vi var på amkartreff i Fyresdal med bobla. På ei slette så kom det et rabalder bak fra motorrommet. Motoren hadde skåret seg, den sto stuck og kunne ikke dreies rundt.

Da dro vi til en bilhugger i nabobygda, og der fant jeg en gammel VW motor. Skrudde av en sylinder og et stempel og spurte bilhoggeren hva han skulle ha for de to delene. "Huggern" kikket på delene og sa at det blir 10 kroner for sylinderen og 5 kroner for stempelet.

Så sto vi på et jorde, like i veikanten og skrudde ut motoren og så skiftet vi en sylinder og ett stempel og så var folkevogna god som ny, etter etter en motor som hadde skåret seg, og en reparasjon til 15 kroner.     

Det er selvfølgelig mulig å produsere like enkle biler nå i dag.

Så vasket vi fingrene i blybensin og røkte Malboro. Det var sikkert ikke så bra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
40 minutes ago, arne22 said:

Så sto vi på et jorde, like i veikanten og skrudde ut motoren og så skiftet vi en sylinder og ett stempel og så var folkevogna god som ny, etter etter en motor som hadde skåret seg, og en reparasjon til 15 kroner. 

Og så helte dere spilloljen i grøfta. Ja, det var nok enklere før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, trikola said:

Og så helte dere spilloljen i grøfta. Ja, det var nok enklere før.

Det tviler jeg på. Mener vi skiftet stempel og sylinder uten å skifte olje. Tingene jo var enklere før. 

Tror vi nøyde oss med å sjekke oljefilteret.

(De gamle motorene hadde sidemonterte sylindere som kunne skrus av via "tiebolts" mens oljen fortsatt ble liggende i bunnpannen.) 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (51 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

at verden går framover,

Det betyr at det som er "tidsmessig riktig" i dag ikke lengre vil være det i framtiden og at det som er "i dag" snart vil være "gamle dager". 

Det stemmer. Verden går framover, enten man liker det eller ikke. Men vi vil jo alltid ha veteranbiler/entusiastbiler til å mekke på og kose oss med. Det daglige transportbehovet derimot bør være elbiler, med så lite service-behov som mulig. Og det har vi heldigvis muligheten til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...