Redaksjonen. Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Skoda setter på bremsene Lenke til kommentar
CarstenS Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 bygg nå en bil uten alt dette elektroniske skrott som kan repareres... kjøper gjerne! 8 Lenke til kommentar
lax Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Hadde vært verre om Skoda droppet å sette på bremsene! 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 10 hours ago, CarstenS said: bygg nå en bil uten alt dette elektroniske skrott som kan repareres... kjøper gjerne! Består vel neppe kræsjtester eller utslippskrav isåfall. Var vel i 2002 at Lada sine biler ikke lenger kunne brukes i Norge. 3 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) 10 hours ago, CarstenS said: bygg nå en bil uten alt dette elektroniske skrott som kan repareres... kjøper gjerne! Saken er den at grunn en rekke faktorer knyttet til covid, mangler verden en del kritiske komponenter som påvirker bilprodusentene. Disse komponentene brukes i flere ting enn biler, så er ikke unikt for dette markedet. Ellers er det verd å nevne, som Complexity er inne på, at elektronikk i dag ikke bare er skvip som gjør enkle operasjoner i biler. Elektronikk kan være alt fra livsnødvendige komponenter for motorer, til livsviktige for mennesker i form av antikollisjons-systemer. Endret 9. oktober 2021 av The Very End 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 11 hours ago, CarstenS said: bygg nå en bil uten alt dette elektroniske skrott som kan repareres... kjøper gjerne! Enig. En elektrisk bil, som er en biltype som er populær nå kan i utgangspunktet bygges svært enkel og for veldig lang levetid. Noe elektronikk må man jo ha, men elektronikken kan reduseres til et minimum, og den kan bygges som lett utskiftbare moduler. Batterier og andre komponenter må også være lett utskiftbare. Det er også teknisk mulig å bygge opp en elektrisk bil i form av utskiftbare "skrogmoduler" slik at man kan variere utseende og egenskaper. En slik "modulbasert elektriske bil" vil jo faktisk være enklere å produsere enn en "vanlig elektrisk bil", så det vil nesten være rart om det ikke dukker opp noen slike "bilvarianter" etter hvert som batterier og andre kritiske komponenter blir lett tilgjengelige. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 27 minutes ago, arne22 said: Enig. En elektrisk bil, som er en biltype som er populær nå kan i utgangspunktet bygges svært enkel og for veldig lang levetid. Noe elektronikk må man jo ha, men elektronikken kan reduseres til et minimum, og den kan bygges som lett utskiftbare moduler. Batterier og andre komponenter må også være lett utskiftbare. Det er også teknisk mulig å bygge opp en elektrisk bil i form av utskiftbare "skrogmoduler" slik at man kan variere utseende og egenskaper. En slik "modulbasert elektriske bil" vil jo faktisk være enklere å produsere enn en "vanlig elektrisk bil", så det vil nesten være rart om det ikke dukker opp noen slike "bilvarianter" etter hvert som batterier og andre kritiske komponenter blir lett tilgjengelige. Blir å koste alt for mye å uvtikle i praksis. Det har vært prøvd med mobiler og laptopper, og det ender med at man betaler mye mere for produktet fordi alt skal være enkelt å bytte, men man bytter aldri noe. 4 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Det enkle er det mest driftsikre. Færre potensielle feilkilder og enklere feilsøking og reperasjon. Dette er dessverre en glemt filosofi i dagens industri, også i bilindustrien. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 6 minutes ago, Complexity said: Blir å koste alt for mye å uvtikle i praksis. Det har vært prøvd med mobiler og laptopper, og det ender med at man betaler mye mere for produktet fordi alt skal være enkelt å bytte, men man bytter aldri noe. Selvbygg av PC har vært praktisert i mer enn 20 år og det var i grunnen et godt eksempel på at det slettes ikke er behov for en stor fabrikk, eller at produksjonen behøver å være komplisert. Dersom en elektrisk bil er designet for å være enkel og bygd opp av moduler, så kan bygging av bil fungere på samme måten som selvbygg av PC, med tilsvarende mulighet for variasjon og tilpasning. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 1 minute ago, Powertrainer said: Det enkle er det mest driftsikre. Færre potensielle feilkilder og enklere feilsøking og reperasjon. Dette er dessverre en glemt filosofi i dagens industri, også i bilindustrien. Tviler på at det er glemt, og at det tvert i mot er slik at man bygger målrettet mot kort levetid for å oppnå salg av nye enheter. Hvis økonomiske rammefaktorer belønner "lang levetid, lite vedlikeholdsbehov" og mulighet for produksjon av biler på forholdvis mindre verksteder, da er det, det som gjelder. Det hele er jo sånn sett mer et økonomisk og politisk spørsmål enn en teknologisk problemstilling. Det bygges mange fly som hobbyprosjekter rundt forbi. Det behøver ikke å være vesentlig mer komplisert å bygge en elektrisk bil enn å bygge et fly. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 arne22 skrev (2 minutter siden): Det bygges mange fly som hobbyprosjekter rundt forbi. Det behøver ikke å være vesentlig mer komplisert å bygge en elektrisk bil enn å bygge et fly. Det bygges mye biler som hobbyprosjekter rundtom også, men jeg ser ikke helt relevansen. En ny bil må tilfredstille enorme mengder tekniske krav for typegodkjenning, inkl. bla rundt 20 forskjellige kollisjonstester. Det, og det faktum at biler er latterlig billige, begrenser mulighetene en del. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) 3 minutes ago, AL123 said: Det bygges mye biler som hobbyprosjekter rundtom også, men jeg ser ikke helt relevansen. En ny bil må tilfredstille enorme mengder tekniske krav for typegodkjenning, inkl. bla rundt 20 forskjellige kollisjonstester. Det, og det faktum at biler er latterlig billige, begrenser mulighetene en del. Dette har med økonomiske og politiske rammevilkår å gjøre. Biler må ikke nødvendigvis ha en toppfart på 200 km/t og det må ikke nødvendigvis stilles "enorme mengder tekniske krav". Det finnes vel for eksempel elektriske "mopedbiler" og mye annet. Endret 9. oktober 2021 av arne22 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 arne22 skrev (2 minutter siden): Dette har med økonomiske og politiske rammevilkår å gjøre. Biler må ikke nødvendigvis ha en toppfart på 200 km/t og det må ikke nødvendigvis stilles "enorme mengder tekniske krav". Det finnes vel for eksempel elektriske "mopedbiler" og mye annet. Neida, man kan selvfølgelig gjøre alt slik man gjorde på 1800-tallet, men ser ikke at det er relevant. De tekniske kravene på nye biler er der av en grunn. Sikkerhet. Hvis dødsraten i forhold til antall kjørte km hadde vært den samme som på 50-tallet, så ville man i 2021 hatt ca 3000 drepte i trafikken bare i Norge. 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 arne22 skrev (29 minutter siden): Tviler på at det er glemt, og at det tvert i mot er slik at man bygger målrettet mot kort levetid for å oppnå salg av nye enheter. Hvis økonomiske rammefaktorer belønner "lang levetid, lite vedlikeholdsbehov" og mulighet for produksjon av biler på forholdvis mindre verksteder, da er det, det som gjelder. Det hele er jo sånn sett mer et økonomisk og politisk spørsmål enn en teknologisk problemstilling. Det bygges mange fly som hobbyprosjekter rundt forbi. Det behøver ikke å være vesentlig mer komplisert å bygge en elektrisk bil enn å bygge et fly. Du har et veldig godt poeng, skulle nok ha satt glemt i gåseøyne, er jo ren taktikk for å tjene mer penger på både deler, rep., Nysalg og service. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) 20 minutes ago, AL123 said: Sikkerhet. Er knyttet opp mot hastighet. Den energimengden som medfører skade øker med kvadratet av hastigheten. Dobbel hastighet gir fire ganger så stor skade, og motsatt, ved en halvering av hastigheten så reduseres mengden med kinetisk energi til 25 %. Ved samme hastighet som for en tråsykkel så kreves samme sikkerhetstiltak som for en tråsykkel. En elektrisk T-Ford bygd ut i fra dagens teknologi, med blomsterpotter i vinduskarmen og toppfart på 60 km/t, det hadde vært en skikkelig gøyal bil. Må man nødvendigvis ha en bil som kan kjøre i 200 km/t når vi kjører til butikken? Endret 9. oktober 2021 av arne22 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 arne22 skrev (Akkurat nå): Er knyttet opp mot hastighet. Den energimengden som medfører skade øker med kvadratet av hastigheten. Dobbel hastighet gir fire ganger så stor skade, og motsatt, ved en halvering av hastigheten så reduseres mengden med kinetisk energi til 25 %. Ved samme hastighet som for en tråsykkel så kreves samme sikkerhetstiltak som for en tråsykkel. Den høyeste hastigheten kollisjonstester utføres i pr i dag er 56 kmt. Hva er egentlig poenget ditt? At bilene skulle hatt en topphastighet på 30kmt for at du skulle få billigere bil? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 46 minutes ago, arne22 said: Selvbygg av PC har vært praktisert i mer enn 20 år og det var i grunnen et godt eksempel på at det slettes ikke er behov for en stor fabrikk, eller at produksjonen behøver å være komplisert. Dersom en elektrisk bil er designet for å være enkel og bygd opp av moduler, så kan bygging av bil fungere på samme måten som selvbygg av PC, med tilsvarende mulighet for variasjon og tilpasning. En pc har 12V som høyeste spenning. Du kjenner det kansje dirrer litt i tungen om du legger spenningen der men ikke spesielt mer farlig enn som så. En elbil har mellom 400 og 800V. Skal ikke mye til før man havner i graven om man tukler med dette. En legobil kommer neppe med det første, men du har jo Nio som er en nytt merke i norge hvor du kan leie batteriet om du vil og bytte det til ett større/mindre etter behov. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 2 minutes ago, AL123 said: Den høyeste hastigheten kollisjonstester utføres i pr i dag er 56 kmt. Hva er egentlig poenget ditt? At bilene skulle hatt en topphastighet på 30kmt for at du skulle få billigere bil? Det har nok i så fall sammenheng med at hastigheten i kollisjonsøyeblikket normalt vil være godt redusert før kollisjonen inntreffer, slik at ved en topphastighet på for eksempel 60 km/t så vil en relevant kollisjonstest kunne skje i 30 km/t. Biler bruket sil forskjellig formål. For noen formål så vil 60 km/t være en ok hastighet, og da vil de sikkerhetsmessige problemstillingene være helt annerledes. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 arne22 skrev (Akkurat nå): Det har nok i så fall sammenheng med at hastigheten i kollisjonsøyeblikket normalt vil være godt redusert før kollisjonen inntreffer, slik at ved en topphastighet på for eksempel 60 km/t så vil en relevant kollisjonstest kunne skje i 30 km/t. Biler bruket sil forskjellig formål. For noen formål så vil 60 km/t være en ok hastighet, og da vil de sikkerhetsmessige problemstillingene være helt annerledes. Joda, men hva er poenget ditt? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) 2 minutes ago, Complexity said: En elbil har mellom 400 og 800V. Skal ikke mye til før man havner i graven om man tukler med dette. De som har elbil med hurtiglader tukler vel med det? Men med en toppfart på for eksempel 60 km/t så vil man ikke ha behov for de høye spenningene. Endret 9. oktober 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå