The Very End Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) 6 minutes ago, plankeby said: 50.000 ekstra i utgifter som ikke var der før er hardt ja. Men blir det såpass mye? Jeg trodde (rett meg gjerne om jeg har feil) at det var noe rundt 220 arbeidsdager i året, noe som med 100 kroner dagen i bom og parkering (som da allerde er nokså høyt anslag) blir rundt halvparten. Ja, det er en god del penger, men selv en ikke alt for stor renteøkning vil medføre like mye økning (og denne kommer mest sannsynlig om ikke så lenge). Altså, hvis dette faktisk er tilfellet for store deler av befolkningen vil vi få tidens krakk med neste renteøkning, noe som burde skremme oss mer enn økninger i kostnadene for bruk av bil. Endret 8. oktober 2021 av The Very End 3 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 plankeby skrev (23 timer siden): Kollektivtilbudet er dårligere i noen byer og ikke eksisterende. Tipper du bor i en storby med fungerende kollektivtilbud?? Selv i Oslo er ikke alltid kollektiv så enkelt. Avhenger av hvor du bor, hvis du har barnehage og hvor du jobber. Jeg hadde til tider problemer med å klare under 60min til/fra jobb, hvis jeg reiste via barnehagen(og da var jeg lynrask i barnehagen). Først buss til barnehage, så en ny buss før bytte til t-bane. Alt dette innenfor ring 3. Ikke så lett å få til en 08 til 16 jobb da. 1 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Kan det være at det er klima-problemet som egentlig er det ubehagelige? Jeg opplever at MDG tar utgangspunkt i det som må gjøres først; å få ned utslippene. Hvordan tiltakene slår ut og hva man skal gjøre med det, blir sekundært. Så har likevel også MDG forstått at de må ha et program som er litt bredere enn som så. Det andre de ønsker er litt blandet drops. Jeg kan f.eks. ikke skjønne hva legalisering av hasj har med miljø å gjøre. (Forøvrig er det ikke akkurat noe nytt at de fattige må betale dyrt, mens de rike kommer best ut. Det faller litt på siden av sakene.) Endret 10. oktober 2021 av Verm 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 Verm skrev (2 timer siden): Så har likevel også MDG forstått at de må ha et program som er litt bredere enn som så. Det andre de ønsker er litt blandet drops. Jeg kan f.eks. ikke skjønne hva legalisering av hasj har med miljø å gjøre. Alt trenger vel ikke ha noe med miljø å gjøre? De har jo et partiprogram som omfatter mange andre ting enn klima og miljø, og det innebærer naturligvis ruspolitikk også. De støtter rusreformen, i likhet med Venstre, Høyre, SV, Rødt og Krf. Så er det vel MDG og Venstre som er for legalisering. 3 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 1 hour ago, Snikpellik said: Alt trenger vel ikke ha noe med miljø å gjøre? [...] For all del. Som jeg sa, har de forstått at de må ha litt mer "kjøtt på benet". Men altså, det kan kanskje være noen av disse tingene folk reagerer på. Det er unektelig litt spesielt å putte miljø og legalisering av hasj i samme pakke. Jeg er noe forundret over at man har valgt å framheve dette (eller latt media gjøre det). Noen rariteter må man som regel akseptere når man skal stemme, men det er ikke mer heldig av den grunn. Andre "miljøpartier" kan tjene litt på en mer "tradisjonell" politkk ved siden av. Personlig har jeg sansen for at MDG tør å tenke litt annerledes og "nytt". Men, jeg tviler veldig på legalisering av hasj. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 11 hours ago, Verm said: For all del. Som jeg sa, har de forstått at de må ha litt mer "kjøtt på benet". Men altså, det kan kanskje være noen av disse tingene folk reagerer på. Det er unektelig litt spesielt å putte miljø og legalisering av hasj i samme pakke. Jeg er noe forundret over at man har valgt å framheve dette (eller latt media gjøre det). Noen rariteter må man som regel akseptere når man skal stemme, men det er ikke mer heldig av den grunn. Andre "miljøpartier" kan tjene litt på en mer "tradisjonell" politkk ved siden av. Personlig har jeg sansen for at MDG tør å tenke litt annerledes og "nytt". Men, jeg tviler veldig på legalisering av hasj. MdG har en kunnskapsbasert og human ruspolitikk i partiprogrammet. Den forrige rusreformen ble nedstemt av Ap, Sp, og FrP, som også har til felles at de ikke tar til seg kunnskap om klimaendringer. Du må gjerne tvile på legalisering av hasj, men det er det som er trenden i verden, inkludert "War on drugs" USA, og jeg håper de fleste innser hvilken total fiasko det har vært å kriminalisere narkotikabruk. 3 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 12 hours ago, Feynman said: [...] Du må gjerne tvile på legalisering av hasj, men det er det som er trenden i verden, inkludert "War on drugs" USA, og jeg håper de fleste innser hvilken total fiasko det har vært å kriminalisere narkotikabruk. Det stemmer nok at man ikke har lyktes veldig godt, men det betyr ikke nødvendigvis at svaret er legalisering (i én eller flere former). Enn så lenge er det en ganske radikal tilnærming, uansett argumentasjon. Det kan kanskje også tenkes at dette gir assosiasjoner til hippie-bevegelsen. Jeg er usikker på om dét er spesielt positivt for partiet. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 8 hours ago, Verm said: Det stemmer nok at man ikke har lyktes veldig godt, men det betyr ikke nødvendigvis at svaret er legalisering (i én eller flere former). Enn så lenge er det en ganske radikal tilnærming, uansett argumentasjon. Det kan kanskje også tenkes at dette gir assosiasjoner til hippie-bevegelsen. Jeg er usikker på om dét er spesielt positivt for partiet. Mulig at det fins andre løsninger ja. Hva ville du foreslått? Det kan hende at også denne saken er knyttet til Oslo og andre storbyer. I Oslo er det ganske vanlig med cannabis, uten at bruken i seg selv er det mest problematiske. I hvert fall syns jeg det er mer problematisk at forbudet gir inntekter til kriminelle og at omsetningen ikke er regulert mtp alder o.l. 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 The Very End skrev (På 8.10.2021 den 21.25): Men blir det såpass mye? Jeg trodde (rett meg gjerne om jeg har feil) at det var noe rundt 220 arbeidsdager i året, noe som med 100 kroner dagen i bom og parkering (som da allerde er nokså høyt anslag) blir rundt halvparten. Ja, det er en god del penger, men selv en ikke alt for stor renteøkning vil medføre like mye økning (og denne kommer mest sannsynlig om ikke så lenge). Altså, hvis dette faktisk er tilfellet for store deler av befolkningen vil vi få tidens krakk med neste renteøkning, noe som burde skremme oss mer enn økninger i kostnadene for bruk av bil. Jeg bor i Bærum og jobber et stykke oppi Grorud, og passerer vel nesten alt av bomstasjoner i begge retninger om jeg kjører bil. Med AutoPASS, dieselbil og rushtid blir det 74,40,- dagen. Med de gamle (og færre) bommene, var det rundt 140 kroner dagen. Det er mer i bare bompenger enn det hadde vært å kjøpe enkeltbilletter på kollektiv, to ganger dagen. Så går det jo igjen litt diesel på å kjøre 55km hver dag, det er ca 12000km i året bare på jobb. Blir ca 9000-10000 på diesel på jobbpendling. Så kommer alle andre bilkostnader i tillegg. Dette er da etter at den reisen har blitt billigere i bompenger med MDG i byråd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå