Gå til innhold

MDG (miljøpartiet) og ekstremisme. Kjøp deg fri fra miljø. Gjelder ikke Oslo.


Anbefalte innlegg

Feynman skrev (6 minutter siden):

Jeg kvittet meg med bilen for mange år siden. Ikke fordi jeg ikke hadde råd, men fordi det kostet mer enn nytten jeg fikk fra den, og på den tiden var det borgerlig styre i Oslo. Er i grunnen godt fornøyd med situasjonen, og når ser det jammen ut til at jeg «har tatt min del av straffen» og ikke trenger å ha flere moralske bekymringer :p 

Kjører en del bil i Oslo på grunn av jobb, og paradoksalt nok er det ikke blitt noe dyrere etter bystyret skiftet farge til rød og grønn. Faktisk har det blitt enklere for min del, siden det er flere beboerparkeringsmuligheter for oss som bor der og bomringen sammen med stort sett godt kollektivtilbud har fått ned trafikken noe. Mindre privatbiltrafikk er målet og det kommer de som må bruke bilen til gode. Å finne parkering her og der sliter jeg ikke noe mer med nå enn jeg alltid har gjort, det er jo en del av pakka man må forvente i en stor by som også er voksende. Ironisk nok er det dyrere for meg å stå på parkering i sentrum i hjembygda mi enn det er de fleste steder i Oslo!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feynman skrev (13 minutter siden):

Jeg kvittet meg med bilen for mange år siden. Ikke fordi jeg ikke hadde råd, men fordi det kostet mer enn nytten jeg fikk fra den, og på den tiden var det borgerlig styre i Oslo. Er i grunnen godt fornøyd med situasjonen, og når ser det jammen ut til at jeg «har tatt min del av straffen» og ikke trenger å ha flere moralske bekymringer :p 

😊 Det er nok en del som ikke er reelt avhengig av bilen. Ser ikke grunn til å eie bil i Oslo, eller andre byer der man bor slik at bil ikke er et virkelig behov for å holde på jobb osv. . Har familie der og ser at bil der ikke er reelt behov. Man kan leie/låne bil de få ganger det trengs. 

Men, dette er litt off topic.. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

En historie fra hverdagen i landet hvor de elsker bil: https://www.seattletimes.com/business/economy/low-pay-long-pricey-commute-often-go-hand-in-hand/

Selv med bil kan det gå med mye tid til pendling om man må bo langt fra jobb og det er mye trafikk. Og det er de lavtlønte som har det verst. Der befolkningen fortettes er ikke bil noen løsning, og det er mye av grunnen til at Oslo og andre storbyer følger den linjen de gjør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Feynman skrev (5 minutter siden):

En historie fra hverdagen i landet hvor de elsker bil: https://www.seattletimes.com/business/economy/low-pay-long-pricey-commute-often-go-hand-in-hand/

Selv med bil kan det gå med mye tid til pendling om man må bo langt fra jobb og det er mye trafikk. Og det er de lavtlønte som har det verst. Der befolkningen fortettes er ikke bil noen løsning, og det er mye av grunnen til at Oslo og andre storbyer følger den linjen de gjør.

Bruker de da 1 1/2 time til jobb med å gå vs 20 min med bil? Hvem passer småbarna? 

Har ikke lest artikkel. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 minute ago, plankeby said:

Bruker de da 1 1/2 time til jobb med å gå vs 20 min med bil? Har ikke lest artikkel. 

Opp til 3 timer totalt hver dag, med bil. Det er flere årsaker her, bl.a. store sosiale forskjeller. Men politikken basert på at folk kjører bil har ikke gjort ting mer effektivt, men snarere laget større avstander og generert mer trafikk. 
 

Min erfaring fra USA er at alle rammes av bilavhengighet og sitter fanget i bilen sin store deler av livet. Da er litt ekstra penger til parkering bagateller å regne for min del. Og jeg er glad for at vi har valgt annerledes i Norge og støtter videre tiltak som reduserer biltrafikk.

Du kan jo tenke over hva som koster mest: Økte bilkostnader eller økte boligkostnader? Det siste er nok for mange grunnen til at bil er tvingende nødvendig. Eller så var bil det mest økonomiske, men da boligvalget ble tatt var ikke klimakostnadene en del av regnestykket. Jeg er enig i at det er trist om folk ikke kan beholde jobben pga. klimapolitikk, men da mener jeg årsaken er større enn de ekstra kronene til bilen. Og når populistiske partier trekker frem de lavtlønte som de som taper ser jeg på det som en distraksjon fra større problemer med sosial ulikhet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

MDG tror det vil inntreffe store, verdensomspennende kriser i fremtiden på grunn av klimaendringer. Det er faktisk et ekstremt standpunkt. Intensjonene til MDG er gode, på samme måte som intensjonene til kommunister eller kristne misjonærer er gode, men det er et tankegods man bør være på vakt mot. Hvis MDG, og andre grupper i samfunnet, virkelig tror at verden står på kanten av stupet, betyr ikke livene til vanlige småbarnsfamilier noe særlig. Radikale tiltak blir legitime, for å unngå den store krisen. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (7 minutter siden):

MDG tror det vil inntreffe store, verdensomspennende kriser i fremtiden på grunn av klimaendringer. Det er faktisk et ekstremt standpunkt.

Det er ikke et ekstremt standpunkt i det hele tatt, det er bred enighet om dette blant verdens forskere. Ikke minst er dette FN og IPCC sitt standpunkt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Vaniman said:

MDG tror det vil inntreffe store, verdensomspennende kriser i fremtiden på grunn av klimaendringer. Det er faktisk et ekstremt standpunkt. 

Krisen er her allerede! I år hadde jeg null skiturer i Oslomarka, en følge av en langvarig trend med stadig færre skiføredager år etter år. Og det kommer til å fortsette og bli verre. Selv om vi starter ekstreme tiltak i dag er jeg rimelig sikker på at skianlegg i Norge må legges ned før trenden snur. Hva skal vi med flere oljemilliarder på bok om vi bare kan stå på ski innendørs i fremtiden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Vaniman said:

MDG tror det vil inntreffe store, verdensomspennende kriser i fremtiden på grunn av klimaendringer. Det er faktisk et ekstremt standpunkt. Intensjonene til MDG er gode, på samme måte som intensjonene til kommunister eller kristne misjonærer er gode, men det er et tankegods man bør være på vakt mot. Hvis MDG, og andre grupper i samfunnet, virkelig tror at verden står på kanten av stupet, betyr ikke livene til vanlige småbarnsfamilier noe særlig. Radikale tiltak blir legitime, for å unngå den store krisen. 

Hva med: Nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Feynman skrev (1 time siden):

Opp til 3 timer totalt hver dag, med bil. Det er flere årsaker her, bl.a. store sosiale forskjeller. Men politikken basert på at folk kjører bil har ikke gjort ting mer effektivt, men snarere laget større avstander og generert mer trafikk. 
 

Min erfaring fra USA er at alle rammes av bilavhengighet og sitter fanget i bilen sin store deler av livet. Da er litt ekstra penger til parkering bagateller å regne for min del. Og jeg er glad for at vi har valgt annerledes i Norge og støtter videre tiltak som reduserer biltrafikk.

Du kan jo tenke over hva som koster mest: Økte bilkostnader eller økte boligkostnader? Det siste er nok for mange grunnen til at bil er tvingende nødvendig.

Spennende, skal lese den. Forstod fortsatte ikke hva de gjør med barna, 4 åringer er vel ikke alene 12 timer hver dag? 

Takker for alle innlegg. Da håper jeg samfunnet i Norge også ser positivt og applauderer litt de familier som sier opp sin jobb og må gå på NAV for å redde klimaet.

Vi kan også gå tilbake til at en er hjemme for å passe barn når den andre er ute halve døgnet. MDG bør lage en plan her. 

Lenke til kommentar

Jeg ser meg selv som miljøbevisst, jeg er rett og slett bekymret med tanke på hva som skjer med klima og miljøet rundt oss. Men jeg ville aldri i verden stemt på MDG i den formen som det partiet er nå.

MDG er et farlig parti, rett og slett fordi de ikke evner å tenke lenger enn til nesetippen sin. De ser ikke konsekvensene av det de gjør, og mye av det de styrer med vil ha langsiktige, og til en viss grad kortsiktige negative konsekvenser for miljøet... både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Og for å gjennomføre disse unødvendige og noen ganger farlige prosjektene, så er det de lavtlønnede som rammes hardest... for ingenting.

I stedet for å bruke penger og krefter på å sitte og pludre med små prosjekter, som om de hadde fungert, ville hatt mikroskopisk positiv effekt på klimaet, kan de ikke heller bruke de samme pengene og kreftene på større prosjekter som faktisk monner? De kan gjerne bruke noe av det på internasjonale prosjekter, for det vil fortsatt være positivt for oss i Norge. Da ville de fort ha fått min stemme også, for miljøet er i en stor krise og noe må gjøres.

Hadde de ikke vært så ekstreme på disse tingene som rammer lavtlønnede så hardt, for å gjennomføre prosjekter som ikke hjelper, så hadde de havnet over sperregrensen og kunne faktisk ha gjort en forskjell.

Endret av Nukleosid
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Hvilke land kan vi sammenligne med MDG retorikken? At de svakeste skal sparkes i trynet så de mer rike kan nyte velferd (blåse i miljø). ... 

Jeg finner ikke andre ord for MDG politikken. Eller jo, feighet.

Heldigvis er andre partier mer våkne og oppadgående. De vil ikke at bare de "svake" skal redde klimaet. 

Nok en gang vi prater mindre byer, ikke Oslo. Det rammer sikkert noen der også, men i langt mindre grad. 

Å være i mot MDG er ikke å være i mot store tiltak for å redde klimaet! Det er mange grep alle familier kan ta. Men det er nok hardere å ofre/justere ferie og fritid på vegne av klimaet, enn å forhindre lavtlønte å komme seg på arbeid. Da må selvsagt både jeg og andre ut og vise motstand og mistillit, ikke bare skrive her 😊

Men, nå er jo ikke MDG styrende parti, det er allikevel en ny retorikk i moderne norsk politikk. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
20 minutes ago, plankeby said:

Hvilke land kan vi sammenligne med MDG retorikken? At de svakeste skal sparkes i trynet så de mer rike kan nyte velferd... 

Jeg finner ikke andre ord for MDG politikken. Eller jo, feighet.

Heldigvis er andre partier mer våkne og oppadgående. De vil ikke at bare de "svake" skal redde klimaet. 

Nok en gang vi prater mindre byer, ikke Oslo. Det rammer sikkert noen der også, men i langt mindre grad. 

Å være i mot MDG er ikke å være i mot store tiltak for å redde klimaet! Det er mange grep alle familier kan ta. Men det er nok hardere å ofre/justere ferie og fritid på vegne av klimaet, enn å forhindre lavtlønte å komme seg på arbeid. Da må selvsagt både jeg og andre ut og vise motstand og mistillit, ikke bare skrive her 😊

Men, nå er jo ikke MDG styrende parti, det er allikevel en ny retorikk i moderne norsk politikk. 

 

Jeg synes det er rart at etter alt det så er MDG de feige? Ville ikke de feige her være de som vil være kamerat med alle og mener at ingen skal gjøre noe som helst?

 

Forøvrig synes jeg ikke at 1/3 reduksjon av biltrafikken (som er et mål for de fleste partier) er noe særlig ille. Vil også minne om at de fattigste ikke har bil, da bil koster nokså mange titals tusen hvert år. Har man hatt råd til bil frem til nå og samtidig bor i en by, da har man ikke så verst økonomi.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (16 minutter siden):

Jeg synes det er rart at etter alt det så er MDG de feige? Ville ikke de feige her være de som vil være kamerat med alle og mener at ingen skal gjøre noe som helst?

 

Forøvrig synes jeg ikke at 1/3 reduksjon av biltrafikken (som er et mål for de fleste partier) er noe særlig ille. 

De andre partier er ikke bak MDG om å sparke og denge løs på de som ligger nede.

Hvorfor mener du at kun de fattige skal redde klimaet?? 🤔 Bør ikke alle bidra aktivt.

Så du sparker gjerne de med lavere sosial status i ansiktet for å ha det bra selv. Fy f.... Alle mennesker bør ha lik verdi. 

Jeg stopper nå å kommentere. Ble litt opplyst, forstår nå at mange faktisk er for å la de svakeste ofre met for å redde klimaet, der de ned grei økonomi eller mer kan leve videre på samme måte. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

De andre partier er ikke bak MDG om å sparke og denge løs på de som ligger nede.

Hvorfor mener du at kun de fattige skal redde klimaet?? 🤔 Bør ikke alle bidra aktivt. 

Kommer an på hvordan man ser på det. Om de holder løftene om å øke prisen på bil men holde nede / redusere kostnadene for offentlige transport, har man ikke da gjort noe bra for de svakeste? 

 

Nordmenn skal være veldig forsiktig med å si at det er de fattige som skal redde klimaet. Vi, som nasjon, har tjent oss ufattelig rike på en av tingene som skaper en del utfordringer.  Vi har også et veldig høyt utslipp per innbygger sammenliknet med resten av verden. Som du sier, hvorfor skal vi dytte ansvaret over på de som er fattigere enn oss?

 

Jeg forstår allikevel poenget ditt med at det kan virke urettferdig at i kroner og ører betaler de med mindre mer enn de med mest av sin inntekt til bompenger og slikt. Men dette blir aldri rettferdig. Melken på butikken koster det samme, de offentlige tilbudene som barnehage likeså. Noen har mye, noen har mindre, det er ikke gøy men slik er det. Saken er uansett at vi nordmenn stort sett har råd til å ta ansvar og endre vært samfunn til det bedre.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (11 minutter siden):

Kommer an på hvordan man ser på det. Om de holder løftene om å øke prisen på bil men holde nede / redusere kostnadene for offentlige transport, har man ikke da gjort noe bra for de svakeste? 

 

Nordmenn skal være veldig forsiktig med å si at det er de fattige som skal redde klimaet. Vi, som nasjon, har tjent oss ufattelig rike på en av tingene som skaper en del utfordringer.  Vi har også et veldig høyt utslipp per innbygger sammenliknet med resten av verden. Som du sier, hvorfor skal vi dytte ansvaret over på de som er fattigere enn oss?

 

Jeg forstår allikevel poenget ditt med at det kan virke urettferdig at i kroner og ører betaler de med mindre mer enn de med mest av sin inntekt til bompenger og slikt. Men dette blir aldri rettferdig. Melken på butikken koster det samme, de offentlige tilbudene som barnehage likeså. Noen har mye, noen har mindre, det er ikke gøy men slik er det. Saken er uansett at vi nordmenn stort sett har råd til å ta ansvar.

 

Hele poenget mitt er jo at MDG ikke har en plan for å la lavtlønte være i arbeid. Kollektivtilbudet er dårligere i noen byer og ikke eksisterende. Tipper du bor i en storby med fungerende kollektivtilbud??

Uten bil meget vanskelig å ha jobb. Og små barn må gå uten omsorg mm.

MDG politikken er altså at en større del av befolkningen ikke kan være i arbeid, for å redde klimaet. Så greit og lett kan det sies. 

Takker for alle innspill, jeg har blitt litt klokere. Jeg stopper her, så det ikke går på repeat. Greit å lese hele tråden om du spretter inn her. Takk 😊

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
8 minutes ago, plankeby said:

 

Hele poenget mitt er jo at MDG ikke har en plan for å la lavtlønte være i arbeid. Kollektivtilbudet er dårligere i noen byer og ikke eksisterende. Tipper du bor i en storby med fungerende kollektivtilbud??

Uten bil meget vanskelig å ha jobb. Og små barn må gå uten omsorg mm.

MDG politikken er altså at en større del av befolkningen ikke kan være i arbeid, for å redde klimaet. Så greit og lett kan det sies. 

Nja. Altså, hvis du har fulltidsjobb og ikke har råd til å ha jobb pga 10-100 kroner i bom/parkering per arbeidsdag, da er økonomien veldig presset i utgangspunktet, og en enkel renteøkning vil medføre store problemer. Sier ikke at dette ikke er tilfellet, men med så lite å gå på er det bare et tidsspørsmål før en økonomisk tragedie inntreffer uansett. Bor man ute på landet er det ofte mindre bommer også, samt lavere bokostnader.

 

Jeg prøver ikke bagatalisere utfordringene, men som nevnt, det du da skisserer er mennesker som allerde står i økonomisk ruin med neste renteøkning. Bilen kommer bare på toppen.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Å betale litt ekstra for å få bedre plass på veien, mindre trafikk og enklere parkering er ingen dum idé.

Nei. Bare uvant at man da kun skal luke bort de med dårlig råd fra veien. Å skape et nytt klasseskille på mobilitet og bevegelsesfrihet. 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Nja. Altså, hvis du har fulltidsjobb og ikke har råd til å ha jobb pga 10-100 kroner i bom/parkering per arbeidsdag, da er økonomien veldig presset i utgangspunktet, og en enkel renteøkning vil medføre store problemer. Sier ikke at dette ikke er tilfellet, men med så lite å gå på er det bare et tidsspørsmål før en økonomisk tragedie inntreffer uansett. Bor man ute på landet er det ofte mindre bommer også, samt lavere bokostnader.

 

Jeg prøver ikke bagatalisere utfordringene, men som nevnt, det du da skisserer er mennesker som allerde står i økonomisk ruin med neste renteøkning.

50.000 ekstra i utgifter som ikke var der før er hardt ja. Bommer og parkeringsavgift, kun for å være i jobb.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...