plankeby Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Dette handler om at MDG (og som mange støtter i tråden) at den andelen biler som skal ned, skal de med dårlig råd stå for. Ikke øvrig befolkning med god råd. Det betyr at lavtlønnede vil komme bedre ut med å leve kun på NAV, enn å ha råd til bil til jobb, da annet alternativ til bil på jobb ikke finnes. Jeg støtter en del av MDG sitt fokus på klima. Men nå syntes jeg partiet går for langt inn i den ekstreme verden. Politikk uten å se helhetsbilde. Nå kan det gjelde flere partier, men MDG kjører på uten konsekvensanalyser for samfunn og menneskene. Vi trenger et grønt parti som jobber helhetlig med byplanlegging, infrastruktur med mere på landsbasis. Er du Oslo beboer så ikke les videre, da Oslo er en annen verden enn resten av landet. Med det mener jeg positivt at Oslo bl.a. har et fantastisk kollektiv tilbud, som mindre byer bare kan drømme om. Snlfrie sykkelveier osv. I Oslo er kollektivtilbud og sykkel et reelt alternativ i det daglige livet for svært mange. Slik er IKKE resten av landet. MDG vil tvinge inn parkeringsavgift på private parkeringer til arbeidsplasser osv. Det betyr at de med lavinntektsjobber blir tvunget til å betale flere tusen ekstra i året for å komme seg på jobb eller må si opp sin jobb. Ta mitt eksempel, familie på fire som eier en bil. Barna til barnehage på morgenen, deretter kjøres dama nesten fram til sin jobb (går noen hundre meter) og så jeg til min jobb. Vi er begge lavtlønte. Jeg syntes vår samkjøring med fire personer er ganske bra miljømessig. MDG ønsker vi skal gå eller sykle, da kollektivtransport ikke er mulig her. Det betyr at små barn må være hjemme alene i 12 timer, da det på ingen måte er mulig å levere eller hente i barnehagens åpningstid uten bil. Dette om jeg må gå i 1 1/2 time til jobb hver vei. Kontra 20 min bil. Kan noen hjelpe meg til å forstå MDG takk. Ikke svar fra Oslo regionen, da Oslo ikke representerer resten av landet på dette området. Mitt poeng er det ekstreme med MDG. Den dagen barna er store og kan gå til og fra hjemmet selv, kan selvsagt foreldrene bruke tre timer hver dag t/r jobb kontra 45 minutter t/r med bil. Nå beregner jeg vintertid, hvor sykling er vanskelig og farlig i snø og slaps. MDG er meget radikale i å få bort bilbruk, selv om det kan bety at folk må gi opp sin jobb med mere. Da bør MDG også tenke på samfunnsløsninger via NAV til de familier der det ikke lenger er mulig å fortsette sin jobb uten bil til og fra. Det blir ikke lenger økonomisk bærekraftig for lavtlønnede å betale 30-40 tusen i året i bommer og parkering. Da vil familien ha klart bedre vilkår med å gå på NAV. Det er ikke ønskelig for vår del, men lavinntektsfamilier vil få det meget tøft med MDG politikk. Dette ble faktisk MDG spurt om, noe de smilte av og ikke ville svare på! Utrolig frekt. Lagt til: Meningen er at dette skal starte fullt i Oslo først og deretter øvrige byer. MDG har frontet dette også lokalt i aviser/artikler på byer "godt nedover de største byene". La til dette da noen i Oslo viser til at dette kun gjelder Oslo. I så fall hadde ikke mitt innlegg hat noen mening. Dette rammer sikkert noen i Oslo også, men i mye mindre grad grunnet det jeg har nevnt over. Derfor hard overskrift. Hvor er den totale analysen for hvordan dette påvirker familier og samfunn? Ren luft ja, men hva med de økonomiske konsekvensene for familier. De med grei økonomi kan her kjøpe seg fri. Alt er skrevet på mobil, så innholdet er nok litt fragmentert. Endret 11. oktober 2021 av plankeby 6 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Radikalisme ja, men ekstremisme og nazisme føler jeg er litt tvunget frem for å få det til å høres ondt ut. Jeg kan hjelpe deg med å forstå: Si at du er livredd klimaendringer og hele ditt fokus er å få ned utslippene NÅ og stanse global oppvarming før alt annet. Du er villig til å gi opp barn, hytte, ferieturer og kjøtt for klimaet. Hva ville en slik person tenkt når han/hun så parkeringsplasser på fjøla? 4 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Gavekort skrev (7 minutter siden): Radikalisme ja, men ekstremisme og nazisme føler jeg er litt tvunget frem for å få det til å høres ondt ut. Jeg kan hjelpe deg med å forstå: Si at du er livredd klimaendringer og hele ditt fokus er å få ned utslippene og stanse global oppvarming før alt annet. Du er villig til å gi opp barn, hytte, ferieturer og kjøtt for klimaet. Hva ville en slik person tenkt når han/hun så parkeringsplasser på fjøla? Tanken var ikke så ondt, men ser den. Samtidig er det vondt å vite at et parti sine tanker gjør at f. eks. vi må si opp våre jobber om de får igjennom sin ideologi. Men nazistiske trekk mener jeg evnen til å se verden uten nyanser og svart hvitt. Forøvrig har ikke vi flydd på 10 år 😊 Er MDG så langt unna radikalisme og nazisme egentlig? Endret 7. oktober 2021 av plankeby 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 plankeby skrev (1 minutt siden): Tanken var ikke så ondt, men ser den. Samtidig er det vondt å vite at et parti sine tanker gjør at f. eks. vi må si opp våre jobber om de får igjennom sin ideologi. Jeg tror alle politiske ideologier har en blindsone der de ikke ser indirekte effekter av sine endringer i samfunnet, men jeg tror det er godt gjort å overtale noen som er beinharde MDG fanatikere om at det å fjerne bilen vil være en netto negativ ting, da de primært ser på bilen som et privilegium. 2 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Gavekort skrev (14 minutter siden): Jeg tror alle politiske ideologier har en blindsone der de ikke ser indirekte effekter av sine endringer i samfunnet, men jeg tror det er godt gjort å overtale noen som er beinharde MDG fanatikere om at det å fjerne bilen vil være en netto negativ ting, da de primært ser på bilen som et privilegium. Bilen er jo i og for seg et privilegium. Et privilegium som gjør at mennesker kan komme seg til arbeid med mere. Skal biler bort må hele samfunnsstrukturen endres kraftig. F. eks. NAV og arbeid må endres, døgnåpne barnehager m.m. Min fordom mot MDG er at for mange der har vokst opp i den største byen og med ganske grei økonomi. For det er utrolig å være i Oslo med kollektivtilbud der. Det er så hinsides flott (ikke Ironi) at bare 1/4 av tilbudet hadde vært fantastisk i andre byer. Vi trenger radikale partier og ytringer til en viss grad innenfor det meste. Det merkelige er at MDG ikke viser litt mer moderering. Endret 7. oktober 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 plankeby skrev (23 minutter siden): Men nazistiske trekk mener jeg evnen til å se verden uten nyanser og svart hvitt. Det er ikke et nazistisk trekk. Det vil si, det er ikke noe som spesielt kjennetegner nazisme fremfor andre ting. Det er mange ideologier uten nyanser. Du bare ødelegger din egen troverdighet med slikt vås. Sitat Er MDG så langt unna radikalisme og nazisme egentlig? Nazisme? Ja. Det er vel omtrent så langt fra nazisme som du kan komme. Jeg vil nesten si at det fremstår mer nazistisk å anklage MDG for å være nazistiske, hvis vi først skal være på det nivået. 5 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) plankeby skrev (2 timer siden): Tanken var ikke så ondt, men ser den. Samtidig er det vondt å vite at et parti sine tanker gjør at f. eks. vi må si opp våre jobber om de får igjennom sin ideologi. Men nazistiske trekk mener jeg evnen til å se verden uten nyanser og svart hvitt. Forøvrig har ikke vi flydd på 10 år 😊 Er MDG så langt unna radikalisme og nazisme egentlig? Nazisme er en høyrevrengt fascistisk ideologi hvor noe av kjernen er antisemittisme og antikommunisme. De økonomiske grunnlagene for nazister er i bunn og grunn erobring og plyndring. Den sammenligningen blir litt feil. Et ord som bedre beskriver din intensjon er vel mer i retning av å være litt fanatikere. MDG kjører hardt på å innføre høyere avgifter på å bruke privatbil. Men de er også sterkt for å forbedre kollektivtrafikken. Om noe slikt skjer i god symbiose så har de gjort noe bra. Men noe slikt passer ikke hele landet; selv Trondheim har litt for dårlig kollektivtilbud på kveld og nattstid for mange som har nattevakt, slik som det er nå. Men hadde MDG hatt litt mer innflytelse så kunne dette faktisk ha endret seg. Og nå er forslaget som er fremmet fra dem kun gjeldende Oslo. Endret 7. oktober 2021 av anon_83104 3 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) hekomo skrev (17 minutter siden): Det er ikke et nazistisk trekk. Det vil si, det er ikke noe som spesielt kjennetegner nazisme fremfor andre ting. Det er mange ideologier uten nyanser. Du bare ødelegger din egen troverdighet med slikt vås. Nazisme? Ja. Det er vel omtrent så langt fra nazisme som du kan komme. Jeg vil nesten si at det fremstår mer nazistisk å anklage MDG for å være nazistiske, hvis vi først skal være på det nivået. Å være nazister er noe annet enn nazistiske trekk i et parti. Det å utrydde noe (biler) man ikke ønsker uten menneskelige hensyn. Vi kan la nazisme være utenfor nå. Skal lese meg litt opp om nazisme (som ikke bare er jødehat og de jævlige tingene) Vi lar dette vær inntil videre. Hvordan skal men se på MDG sin tanke om å "straffe" bilbruk der man er reelt avhengig av bilen (ikke latskap der alternativer er mulig). Hadde de sagt at at det skal bygges opp alternativ til bil, hadde det vært noe helt annet. Dette er ikke for og i mot å bevare miljøet, men hvordan samfunnet må endres på mange plan om bilen skal bort som mål. Endret 7. oktober 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 1 hour ago, plankeby said: MDG vil tvinge inn parkeringsavgift på private parkeringer til arbeidsplasser osv. Det betyr at de med lavinntektsjobber blir tvunget til å betale flere tusen ekstra i året for å komme seg på jobb eller må si opp sin jobb. MDG ønsker vi skal gå eller sykle, da kollektivtransport ikke er mulig her. Nå beregner jeg vintertid, hvor sykling er vanskelig og farlig i snø og slaps. Sist jeg sjekket var forslaget om parkeringsavgift for parkering hos arbeidsgiver et forslag i Oslo kommune, og ikke nasjonalt. Selv om sykkelpolitikken har gått lengst i Oslo, så er det ikke noe visjon fra MdG om å fjerne bilen, men å redusere biltrafikk. Målet er 1/3 innen 2030, så det vil fortsatt være mye bil, selv i Oslo. Så du det du snakker om er spesifikke Oslo tiltak, og folk fra Oslo skal ikke svare på det. Hvem er det som er ekstrem her? Jeg både leser og svarer på misinformasjonen din. Og jeg kan legge til at sykling i snø og slaps ikke har vært noe stort problem da kommunen begynte å måke sykkelfeltene etter at MdG ble med å styre. 7 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Feynman skrev (14 timer siden): Sist jeg sjekket var forslaget om parkeringsavgift for parkering hos arbeidsgiver et forslag i Oslo kommune, og ikke nasjonalt. Selv om sykkelpolitikken har gått lengst i Oslo, så er det ikke noe visjon fra MdG om å fjerne bilen, men å redusere biltrafikk. Målet er 1/3 innen 2030, så det vil fortsatt være mye bil, selv i Oslo. Så du det du snakker om er spesifikke Oslo tiltak, og folk fra Oslo skal ikke svare på det. Hvem er det som er ekstrem her? Jeg både leser og svarer på misinformasjonen din. Og jeg kan legge til at sykling i snø og slaps ikke har vært noe stort problem da kommunen begynte å måke sykkelfeltene etter at MdG ble med å styre. Det kom fram senest i går kveld, på NRK at dette gjelder flere byer nasjonalt. Hadde aldri opprettet denne tråden om det kun gjaldt Oslo. Se "Debatten" på NRK TV fra 7. oktober for referanse. Da dette var tema for hele programmet. Det var de, såkalte storbyene som var tema. I min by har MDG også skapt overskrifter i lokalavisen på dette. Bilen avskaffes jo ikke, de rike og med god råd kan fortsette. Lavtlønte tråkkes ned i søla og ingen hjelp er lagt opp til dem. Endret 8. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Feynman skrev (9 timer siden): Sist jeg sjekket var forslaget om parkeringsavgift for parkering hos arbeidsgiver et forslag i Oslo kommune, og ikke nasjonalt. Selv om sykkelpolitikken har gått lengst i Oslo, så er det ikke noe visjon fra MdG om å fjerne bilen, men å redusere biltrafikk. Målet er 1/3 innen 2030, så det vil fortsatt være mye bil, selv i Oslo. Så du det du snakker om er spesifikke Oslo tiltak, og folk fra Oslo skal ikke svare på det. Hvem er det som er ekstrem her? Jeg både leser og svarer på misinformasjonen din. Og jeg kan legge til at sykling i snø og slaps ikke har vært noe stort problem da kommunen begynte å måke sykkelfeltene etter at MdG ble med å styre. Les tråd, ikke svar fra Oslo regionen. Se også forrige svar om referanse, da det ikke var tema et det var kun Oslo, men byene. Lokale MDG har frontet dette også i aviser/byer nedover på listen over store byer. Derfor mitt innlegg. MDG i min by sier at man ikke starter fullt ut her først. Men har dette som mål. Endret 8. oktober 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) plankeby skrev (26 minutter siden): Les tråd, ikke svar fra Oslo regionen. Se også forrige svar om referanse, da det ikke var tema et det var kun Oslo, men byene. Lokale MDG har frontet dette også i aviser/byer nedover på listen over store byer. Derfor mitt innlegg. MDG i min by sier at man ikke starter fullt ut her først. Men har dette som mål. Slike fanatikere sitter i en runkesirkel og kun lærer av hverandre. De er derfor uimottagelig mot innspill utenfra og i en rosenrød idyll tror de at de er best i verden på alle temaer. Som f.eks da de fremdeles skulle satse stort på biodrivstoff ÅTTE!! år etter at FN hadde kommet med en klar formaning om at biodrivstoff ikke ville hjelpe verden noe som helst. En konklusjon FN fremdeles var tydelige på. Vi trenger et skikkelig grønt parti. Men helst skulle jeg sett at MDG døde ut 100% og et annet smartere parti istedenfor kom til, fordi MDG bare er en gjeng med klovner uten noen som helst forståelse for hvordan verden fungerer. Endret 8. oktober 2021 av Dudeliduu 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Feynman skrev (9 timer siden): Selv om sykkelpolitikken har gått lengst i Oslo, så er det ikke noe visjon fra MdG om å fjerne bilen, men å redusere biltrafikk. Målet er 1/3 innen 2030, så det vil fortsatt være mye bil, selv i Oslo. Viktig å påpeke at denne 1/3 gjelder reduksjon av privatbilisme og i bysentrum. Faktisk en politikk som er veldig lik for eksempel det Høyre og de fleste andre partier med unntak av Frp mener i Oslo, men folk elsker å skylde på MDG, kalle ting for ekstremt osv. 4 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Snikpellik skrev (12 minutter siden): Viktig å påpeke at denne 1/3 gjelder reduksjon av privatbilisme og i bysentrum. Faktisk en politikk som er veldig lik for eksempel det Høyre og de fleste andre partier med unntak av Frp mener i Oslo, men folk elsker å skylde på MDG, kalle ting for ekstremt osv. Fordi mdg fronter dette ekstremt, andre partier viser nyanser. Senest i går på NRK ville ikke NDG svare på noe av konsekvensene på dette. Det er forskjellen. Å få ned bilbruk bør gjøres på annen måte enn at noen må slutte i sin jobb og gå arbeidsledig. Målet kan jo sies nådd, personen kjører ikke lengre til jobb.... Endret 8. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Så debatten i går og er ikke enig med MDG i denne aktuelle saken, en sjelden gang var jeg mer enig med Bård Hoksrud. Jeg er enig med MDG og Venstre i at eiere av store parkeringsarealer bør betale mer, når det ofte opptar store verdifulle arealer som bør kunne brukes til andre ting. Ofte står mange plasser tomme, selv der det er gratis. Men det bør kunne finansieres på en annen måte enn lovfestet krav til parkeringsavgift for sluttbruker. Når det er sagt så er ikke forslaget så veldig ekstremt, fordi MDG og Venstre ønsker at det skal være opp til kommunene selv å bestemme. Så forskjellen ville nok i praksis ikke blitt så veldig stor fra i dag. Spesielt i byene er parkering ofte arealer som kan ha andre funksjoner som kommer flere til gode. For eksempel i Bygdøy allé der gateparkeringsplasser med stor suksess nylig er omgjort til veldig fine grøntarealer som brukes flittig av lokalbefolkninga. Protestene som var der i starten har snudd til det motsatte. Å begynne å blande inn nazisme og ekstremisme her synes jeg blir veldig, veldig snodig 😛 Endret 8. oktober 2021 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Mitt største problem med MDG er ikke hva de prøver å oppnå, det er hvordan de tenker at de skal nå alle målene sine. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Snikpellik skrev (1 time siden): Så debatten i går og er ikke enig med MDG i denne aktuelle saken, en sjelden gang var jeg mer enig med Bård Hoksrud. Jeg er enig med MDG og Venstre i at eiere av store parkeringsarealer bør betale mer, når det ofte opptar store verdifulle arealer som bør kunne brukes til andre ting. Ofte står mange plasser tomme, selv der det er gratis. Men det bør kunne finansieres på en annen måte enn lovfestet krav til parkeringsavgift for sluttbruker. Når det er sagt så er ikke forslaget så veldig ekstremt, fordi MDG ønsker at det skal være opp til kommunene selv å bestemme. Så forskjellen ville nok i praksis ikke blitt så veldig stor fra i dag. Spesielt i byene er parkering ofte arealer som kan ha andre funksjoner som kommer flere til gode. For eksempel i Bygdøy allé der gateparkeringsplasser med stor suksess nylig er omgjort til veldig fine grøntarealer som brukes flittig av lokalbefolkninga. Protestene som var der i starten har snudd til det motsatte. Å begynne å blande inn nazisme og ekstremisme her synes jeg blir veldig, veldig snodig 😛 Har tatt ut det ene, se tidligere innlegg. Ekstremisme ja, man vil redusere bilbruk kraftig uten å ha konsekvensutredning. Jeg burde kanskje ha endret tema i tråden. F. eks. lavtlønnede som ikke lengre vil å råd til å ha sin jobb med MDG sin politikk. Selvsagt kan man lage et system der samfunnet legger opp til at familier som må ha bil kan få fritak osv. I så fall må dette legges fram og en analyse om byråkratiet omkring dette. I min by ønsker folk å få flere lokale kjøpesentrum, MDG fronter ikke dette, slik at man har et stort område med de store butikkene samlet. Da må man oftest ha bil dit. Det blir en logikk brist totalt. Forøvrig er kollektivtilbudet blitt klart dårligere. Endret 8. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 MDG er i mine øyne det farligste partiet vi har i Norge (nei, jeg regner ikke med "partier" som Alliansen og Demokratene, da de er mikroskopiske). Om miljø er din hjertesak, så har man flere andre profilerte miljøpartier som har litt mer realistisk politikk enn rein ideolog uten konsekvenstenkning. 4 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Flere prater om Oslo regionen her. Det meste av byer i Norge er under 50.000 innbyggere. Enorm forskjell fra over en million i Oslo området! I min by med god under 100.000 innbyggere fronter lokal MDG avgiftsbeleggning tilsvarende det Oslo MDG ønsker der. MDG åpner opp for endringer i lovgivning om at byer nasjonalt kan krever avgifter fra privat grunn. Bare det at det kommer hele 23 bomstasjoner til området her bidrar allerede til 20.000 kr ekstra i året i utgift t/r jobb. Miljøpolitikken rammer personer med dårlig råd brutalt. Det burde være løsninger som gjør at biltrafikk ikke bare reduseres ved å ta fra folk med trang økonomi bilen. Endret 8. oktober 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Man skulle jo tro at det var et større problem med pengekraften til småbarnsfamilier/folk med dårlig råd, enn implementeringen av mot-stimuleringen (kom ikke på et godt norsk ord av disincentivizing 🙁) av parkeringsplasser. Og at det er der man faktisk burde brukt tida si på å hjelpe/forbedre, istedenfor å bruke mye tid mot høyere priser på parkeringsplasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå