Gå til innhold

Ta vekk muligheten for å lagre bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kan du jo legge inn et sånt usynlig digitalt vannmerke, det kombinert med copyright notice på sidene, sikrer at du har "rett" i fall noen stjeler et bilde og det går så langt som rettslige skritt.

Jeg vet PSP har (hadde) en funksjon for å embedde slik digital "sub-info" i bildet.

Lenke til kommentar

Vennmerke er vel det beste ja... Jeg la bare inn en kode som jeg søkte opp på google, så jeg vet ikke hva som skjer når du drar den jeg... hvet bare att den funker hvis du høyreklikker på siden, men vill du jo ha bildet får du jo tak i det uannsett, dette hindrer bare folk som ikke kan så alt for mye om data og ta bildene (eldre folk og slik) :)

Mvh. Kim

Lenke til kommentar

Hva sier du til å bruke lavkvalitetsthumbs på selve siden som linker til hovedbildet under et .htpasswd nivå? Da kan du nemlig på selve thumbs'en ha et pent copyright-vannmerke nesten midt på. Mens de som ser på siden og virkelig vil se tydelig kan logge seg inn ved å klikke på bildet og se det i sin helhet. Er hun som du snakker om livredd for at bildet skal bli misbrukt - er det nok pga faren for å bli "nettfjes". Problemet er liksom ikke der når bildet er av lav kvalitet og det å se ansiktet er umulig :)

Lenke til kommentar
hvet bare att den funker hvis du høyreklikker på siden, men vill du jo ha bildet får du jo tak i det uannsett, dette hindrer bare folk som ikke kan så alt for mye om data og ta bildene (eldre folk og slik) :)

Mvh. Kim

Og så er det plagsomt for oss som takler det fint...

Lenke til kommentar
Så kan du jo legge inn et sånt usynlig digitalt vannmerke, det kombinert med copyright notice på sidene, sikrer at du har "rett" i fall noen stjeler et bilde og det går så langt som rettslige skritt.

Jeg vet PSP har (hadde) en funksjon for å embedde slik digital "sub-info" i bildet.

Det fins i PhotoShop også, men vet ikke om det digitale vannmerket kommer med når man lagrer som gif eller jpg..? Ingen som legger ut psdfiler som bilder vertfall.. :)

Lenke til kommentar
hvet bare att den funker hvis du høyreklikker på siden, men vill du jo ha bildet får du jo tak i det uannsett, dette hindrer bare folk som ikke kan så alt for mye om data og ta bildene (eldre folk og slik) :)

Mvh. Kim

Og så er det plagsomt for oss som takler det fint...

Sant, så sant, men jeg bare svarte på tråden jeg ;)

EDIT: Glemte en å :p

Endret av KimS
Lenke til kommentar
men koden for høyreklikk avslåer på bilder (ikke tekst) er:

Takker for koden Kims. Får prøve å få gjort det i morgen, eller i natt. Driver å hjelper noe å flytte så det blir minimalt med tid jeg får når jeg skal sette sammen sofaer, tv-benker, skap og lignende.

I løpet av helgen så håper jeg å få gjort ferdig siste puss på siden, så hvis det er noe der absolutt syns bør endres så er tiden får å komme med det nå. Kanskje ikke helt i tråd med tråden, men dere kan jo bare sende meg en PM eller mail. Det var noen som nevnte i en annen tråd at rødfargen var litt sliten og matt, så hvis noen har en annen farge å komme med, og som passer til siden og blåfargen så kom med forslag.

Takker for alle svar i denne tråden i hvert fall. Uten dere hadde det vel nesten ikke blitt noen side :thumbup:

Endret av EndeligFerie
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
hvordan får de det til?

Regner med at selve bildet er bakgrunnen i en tabell eller noe, og så har de bare lagt en gjennomsiktig gif (like store eller større) som selve innholdet i tabellen slik at det er denne du prøver å lagre og ikke bildet bak.

En enkel måte å gjøre høyreklikking på bilder for å lagre 'ubrukelig' uten å blande inn noe script - mer elegant er det også i og med at brukeren tror at han lagrer et bilde :)

Edit: Så på koden - det er akkurat det de har gjort.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Stemmer det som Shimano sier her.

2299-D58-3.jpg

Men der er bildet :)

Liten workaround for å få tak i bildet:

Finn frem til kildekoden for siden, og søk etter følgende:

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" background="http://i.imdb.com/Photos/

Da finner du linken til bildet ( http://i.imdb.com/Photos/Ss/0338526/2299-D58-3.jpg )

EDIT: Men det var en ganske så genial løsning de hadde :w00t:

EDIT2: Fikset litt på link

Endret av PT
Lenke til kommentar
Stemmer det som Shimano sier her.

2299-D58-3.jpg

Men der er bildet :)

Liten workaround for å få tak i bildet:

Finn frem til kildekoden for siden, og søk etter følgende:

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" background="http://i.imdb.com/Photos/

Da finner du linken til bildet ( http://i.imdb.com/Photos/0338526/2299-D58-3.jpg )

EDIT: Men det var en ganske så genial løsning de hadde :w00t:

trykket på linken, fikk You are not authorized to view this page...

Lenke til kommentar

Rett og slett en genial løsning. Greit nok at hvis du virkelig går inn for det så får du tak i bildet, men det er mer krevende, og du må nesten vite en god del om html for å finne det. Beste løsningen til nå, da høyreklikk funksjonen og vannmerke er irriterende funksjoner som ikke burde bli brukt.

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0338526/2299-D58-3.jpg er no sånn uansett adressen til bildet....

Lenke til kommentar
Rett og slett en genial løsning.

Absolutt - enkelt og funksjonelt uten å måtte disable høyreklikking via script.

4 av 5 'vanlige' surfere vil aldri vite at de kan se på koden for å finne bildet, og av de som vet at dette er mulig så er det vel de færreste som faktisk gidder å gjøre det.

Hvis man virkelig vil kan man jo alltids ta et screenshot uansett hvor godt et bilde er beskyttet, men enkle metoder (som ikke ødelegger for vanlig surfing og dermed er til irritasjon for de besøkende) som den nevnt ovenfor minsker sikkert 'uønsket spredning' av bilder med 90%.

Edit: En måte å gjøre det (tilsynelatende) enda bedre på er jo ved å bruke et serverside-script som veksler mellom 10-15 gjennomsiktige GIF-filer med ulike navn (filene er egentlig like). Surferen TROR da at han lagrer forskjellige bilder og oppdager dermed ikke at det er samme filnavn på alt han prøver å lagre. Payoff'en her er jo selvfølgelig den irritasjonen 'bildestjeleren' sitter igjen med når han finner ut at han har en haug med 'blanke' bilder med ulike navn.

Men de som kan litt om bilder vil jo reagere uansett så lenge et foto i bra kvalitet vil la seg lagre som GIF.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Private bilder som man ikke vill vise bør bare ikke legges ut på nettet...

men koden for høyreklikk avslåer på bilder (ikke tekst) er:

<script language="JavaScript1.2">

/*
Disable right click script II (on images)- By Dynamicdrive.com
For full source, Terms of service, and 100s DTHML scripts
Visit http://www.dynamicdrive.com
*/

var clickmessage="Dette bildet er beskyttet av copyright, for å bruke disse, ta kontakt med de som har skrevet reisebrevet"

function disableclick(e) {
if (document.all) {
if (event.button==2||event.button==3) {
if (event.srcElement.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage);
return false;
}
}
}
else if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(clickmessage);
return false;
}
}
else if (document.getElementById){
if (e.which==3&&e.target.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage)
return false
}
}
}

function associateimages(){
for(i=0;i<document.images.length;i++)
document.images[i].onmousedown=disableclick;
}

if (document.all)
document.onmousedown=disableclick
else if (document.getElementById)
document.onmouseup=disableclick
else if (document.layers)
associateimages()
</script>

Mvh. Kim

haha !

eller oncontextmenu="return false" i <body> taggen :thumbup:

men den funker bare i IE

Endret av PixelImp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...