Sigmoideus Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hei igjen. Har fått inn en del reisebrev nå, og en av de som har sendt inn en del var redd for at bildene som ble lagt ut på EndeligFerie.com skulle blir brukt av andre. Ho driver å selger artikler og slikt, så ho lurte på om alle hadde muligheten til å laste ned bildene. Skrev tilbake at jeg kunne få det slik at høyreklikking ikke gikk an. Så søkte jeg litt her inne og fant denne tråden. Men som det også står skrevet i denne tråden så hindrer ikke det dem som kan littegrann mer å få tak i bildene, blant annet ved å gå inn i koden, eller å bruke Print Screen. Er det overhodet noen muligheter for å ta vekk denne muligheten, eller stopper det med å ikke tillate høyreklikking over bildet? Det er jo i og får seg greit nok det, for det er jo ikke statshemmeligheter som jeg skal beskytte, men litt dumt om noen går inn på min side og henter bilder som tilhører andre og misbruker dem. Ja, vet at det er mulig for å legge inn en copyright på selve bildet, men syns ikke dette blir så pent, og dessuten er det vel bare å croppe litt så har du fjernet den. Men holder det egentlig ikke at jeg i bunnen av hvert reisebrev skriver en liten tekst om at tekst og bilde er copyrightet til vedkommende som har skrevet reisebrevet? Er det noen som bruker bildet uten lov da, så har de vel egentlig brutt loven og kan straffes for det? Lenke til kommentar
simenn Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Hei igjen. Har fått inn en del reisebrev nå, og en av de som har sendt inn en del var redd for at bildene som ble lagt ut på EndeligFerie.com skulle blir brukt av andre. Ho driver å selger artikler og slikt, så ho lurte på om alle hadde muligheten til å laste ned bildene. Skrev tilbake at jeg kunne få det slik at høyreklikking ikke gikk an. Så søkte jeg litt her inne og fant denne tråden. Men som det også står skrevet i denne tråden så hindrer ikke det dem som kan littegrann mer å få tak i bildene, blant annet ved å gå inn i koden, eller å bruke Print Screen. Er det overhodet noen muligheter for å ta vekk denne muligheten, eller stopper det med å ikke tillate høyreklikking over bildet? Det er jo i og får seg greit nok det, for det er jo ikke statshemmeligheter som jeg skal beskytte, men litt dumt om noen går inn på min side og henter bilder som tilhører andre og misbruker dem. Ja, vet at det er mulig for å legge inn en copyright på selve bildet, men syns ikke dette blir så pent, og dessuten er det vel bare å croppe litt så har du fjernet den. Men holder det egentlig ikke at jeg i bunnen av hvert reisebrev skriver en liten tekst om at tekst og bilde er copyrightet til vedkommende som har skrevet reisebrevet? Er det noen som bruker bildet uten lov da, så har de vel egentlig brutt loven og kan straffes for det? de bør helst ikke stjele bildene da, nei. finner du noen som har gjort det da kan du sende en mail til personen og be ham fjerne dem. går ikke det kan du henvende deg til de som hoster sida hans. har aldri sett noe som sperrer totalt for å stjele bilder, høyreklikk sperra er i hvert fall totalt ubrukelig og egentlig bare plagsom. finnes muligens en advanced funksjon for bilder ala den som brukes på lovlige kjøpemp3er, men alt kan knekkes. høres mer fornuftig ut å skrive en copyright under bildet. Endret 8. januar 2004 av simenn Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det finnes vel egentlig ingen måte å hindre dette på om du vil ha originale bilder så lenge Print Screen finnes.. Da hjelper det lite om det er laga i Flash, eller om det er antihøyreklikkscript.. Isteden for å kikke i kilekoden kan man bare "dra" bildet over i et nytt vindu og der funker ei antihøyreklikktingen.. Hadde jeg vært deg ville jeg gjort dette; - Nederst (i footer kanskje) skriver du at alt innhold, bilder, tekst osv, er copyrighted deg eller forfatter av teksten. Kopiering skal ikke forekommeuten skriftlig godkjenning fra innehaver og brudd på dette kan føre til rettslig etterfølging (eller hva det heter). - I tillegg ville jeg ha lagt inn et vannmerke på hvert bilde.. Det kan vel gjøres enkelt med Actions. Vannmerket kan ha lav opacity og ikke ikke plassert slik at det ødelegger bildet.. Det er synd, men om man vil bevare om bildene må man nok gjøre det slik.. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Tja, vannmerke hørtes jo litt ille ut igjen, men den teksten der kunne jeg jo satt i bunnen av include-siden min. Da dukker den jo opp på alle sidene. Men ho er vel redd for at bildene skal bli brukt uten at ho vet om det er jeg redd. Hvis en smålig nisse tar en tur innom siden, henter ned noen bilder og bruker de på sin private hjemmeside, eller til annen forbruk, så er ikke det så enkelt å finne ut av... Men en slik tekst i footeren, og kanskje en litt strengere advarsel hvis man høyreklikker på bildet, burde vel skremme de fleste vil jeg tro? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Legg på et vannmerke, en logo elns som dekker "vitale" (og gjerne litt store) deler av bildet, som berre såvidt syns - men den må vere mulig å sjå seff. På den måten mister veldig mange lysten til å bruke bildet. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Legg på et vannmerke, en logo elns som dekker "vitale" (og gjerne litt store) deler av bildet, som berre såvidt syns - men den må vere mulig å sjå seff. På den måten mister veldig mange lysten til å bruke bildet. Syns lissom det ødelegger for de mange som skal se på bildene i forhold til de få som vil prøve å utnytte det. Vil at de som faktisk er inne med gode hensikter skal føle at de er på en trivelig reiseside og ikke på en side der alt er strengt og alle bildene er smusset til, dog det er jo kun ei som har ytret ønske om dette, men tror jeg går for tekst og antihøyreklikkingfunksjon. Da ødelegger jeg ikke helhetsinntrykket... Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 På den måten mister veldig mange lysten til å bruke bildet. I tillegg til sansen for bildet. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 På den måten mister veldig mange lysten til å bruke bildet. I tillegg til sansen for bildet. neida, om et bilde er for å illustrere, så mister det ikkje sin effekt om vannmerket er laga skikkelig. Såklart skal ikkje vannmerket stjele heile oppmerksomheten - men det skal vere synlig! Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 På den måten mister veldig mange lysten til å bruke bildet. I tillegg til sansen for bildet. neida, om et bilde er for å illustrere, så mister det ikkje sin effekt om vannmerket er laga skikkelig. Såklart skal ikkje vannmerket stjele heile oppmerksomheten - men det skal vere synlig! men om bildet er f.eks. fra et sted og som skal vises frem (noe jeg tror det er på en reiseside) vill jeg heller skrevet en litt streng advarsel lett synlig, men samtidig diskre på siden.. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 men om bildet er f.eks. fra et sted og som skal vises frem (noe jeg tror det er på en reiseside) vill jeg heller skrevet en litt streng advarsel lett synlig, men samtidig diskre på siden.. Det er snakk om feriebilder ja, som folk skal klikke på og få lyst til å reise samme sted, så jeg vil helst ha bildene "rene". Men fikk en mail nå om at antihøyreklikkfunksjon (kalte det jo ikke det da men ) og en copyrighttekst holder for hennes del. De som vil bruke bildene uten samtykke da beveger seg i så fall på den gale siden av loven, og da får de klare seg selv Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Tittet litt nærmere på de scriptene, er det mulig å få et script hvor jeg selv kan skrive inn hva som skal stå i boksen som dukker opp? Hvordan ville det scriptet sett ut, og hvor skal det plasseres i koden? Ettersom jeg bruker php har jeg jo fjernet de fleste tagene i kodene til reisebrevene... Noen som har et script der det for eksempel står: "Dette bildet er beskyttet av copyright, for å bruke disse, ta kontakt med de som har skrevet reisebrevet" ... eller noe som ligner. Noen som vil hjelpe? Endret 9. januar 2004 av EndeligFerie Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Du velger selv hva som skal poppe opp. Du finner garantert et scrit ved å søke på google.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Hvis du vil ha et script, kan du vel bare bruke alert: <head> <script type="text/javascript"> function message() { alert("Fy deg hvis du stjeler!") } </script> </head> <body onload="message()"> Selv ville jeg bare lagt inn en tekst på alle bildene helt neders med copyright, og lagt inn en footer på alle sidene. Det er umulig, som sagt, å hindre at noen stjeler. I verste fall kan de jo bruke PrtScrn Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg ville bare lagt til en tekst nederst. De andre metodene som er diskutert, er bare unødvendig og irriterende. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Ble det greit nå syns dere? Link Helt i bunnen av siden så har jeg nå lagt inn en tekst. Holder denne, eller burde den vært plassert på et annet sted? Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg ville bare lagt til en tekst nederst. De andre metodene som er diskutert, er bare unødvendig og irriterende. ja, og om du føler for det en liten © tekst på siden.. hvis noen virkelig vil ta et bilde fra deg får det det lett til.. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 [Off Topic] Er siden ferdig..? Jeg har scroll sidelengs og siden bær midtstilles.. Jeg kjører 1024*768 noe som betyr at du må ha over dette for å unngå scroll og jeg tviler på at hovedgruppen for besøkende på siden har så høy oppløsing.. [/Off Topic] Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 ja, og om du føler for det en liten © tekst på siden.. hvis noen virkelig vil ta et bilde fra deg får det det lett til.. Sant nok - om man absolutt vil ha bildet kan man jo bare ta et screenshot og lime det inn i Photoshop uansett hva slags beskyttelse det er på siden når det gjelder lagring. Men det er klart at noen enkle tiltak stopper nok 90% av 'bildestjelerne' siden det store flertall av surfere nå om dagen som 'alle' har internett ikke er spesielt tekniske av seg. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Er siden ferdig..?Jeg har scroll sidelengs og siden bær midtstilles.. Jeg kjører 1024*768 noe som betyr at du må ha over dette for å unngå scroll og jeg tviler på at hovedgruppen for besøkende på siden har så høy oppløsing.. Siden er ikke ferdig nei. Tok en liten pause fra hele siden i jula, men kommer til å bruke de nærmeste dagene på å rette opp en del. Dessuten har det gått med litt tid til forumet som jeg begynner å bli ferdig med. Det i tillegg til at det kommer stadig inn nye reisebrev. I løpet av helgen så skal jeg i hvert fall gjøre unna det meste, og da blir dere oppdatert på den andre tråden jeg har om siden her... Lenke til kommentar
KimS Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Private bilder som man ikke vill vise bør bare ikke legges ut på nettet... men koden for høyreklikk avslåer på bilder (ikke tekst) er: <script language="JavaScript1.2"> /* Disable right click script II (on images)- By Dynamicdrive.com For full source, Terms of service, and 100s DTHML scripts Visit http://www.dynamicdrive.com */ var clickmessage="Dette bildet er beskyttet av copyright, for å bruke disse, ta kontakt med de som har skrevet reisebrevet" function disableclick(e) { if (document.all) { if (event.button==2||event.button==3) { if (event.srcElement.tagName=="IMG"){ alert(clickmessage); return false; } } } else if (document.layers) { if (e.which == 3) { alert(clickmessage); return false; } } else if (document.getElementById){ if (e.which==3&&e.target.tagName=="IMG"){ alert(clickmessage) return false } } } function associateimages(){ for(i=0;i<document.images.length;i++) document.images[i].onmousedown=disableclick; } if (document.all) document.onmousedown=disableclick else if (document.getElementById) document.onmouseup=disableclick else if (document.layers) associateimages() </script> Mvh. Kim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå