Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tungstartet dieselbil når kald


Annet

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har en 2006-modell Toyota Corolla Verso med dieselmotor med et problem som jeg ikke finner ut av.

Den er treg til å starte når den har stått en stund, spesielt hvis det er kaldt eller fuktig i været. Når den er varm så starter den uten problemer. Jeg prøver å legge ved en lydfil så dere kan høre hva som skjer. På det andre startforsøket på opptaket så gasser jeg litt for å få den i gang. 

Når jeg har fått den i gang så virker det som at den går på lavere turtall på tomgang enn den pleide å gjøre. Men det tar seg opp etter noen minutter, og den går normalt når den er varm. Men jeg vet ikke om det har noen sammenheng med startproblemet.

Verkstedet har sett på den flere ganger uten å finne noe galt, og det er ingen feilkoder. Både batteri og glødeplugger er skiftet uten at det har hjulpet. 

Er det noen som har forslag til hvor feilen kan ligge? 

Kaldstart.m4a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Annemt skrev (1 time siden):

Verkstedet har sett på den flere ganger uten å finne noe galt, og det er ingen feilkoder. Både batteri og glødeplugger er skiftet uten at det har hjulpet. 

Hvilken motor, motorkode?

Toyota merkeverksted eller frittstående?

Så ingen feilkoder(?) Antar at verkstedet har leser som tar alt av koder?

Har verkstedet sjekket at ledningsnettet til glødepluggene er i orden? 

Starteren, sjekket verkstedet at den har riktig turtall ved start? Hvis den ikke når høyt nok turtall kan man få problemet du opplever.

Injectorer som feiler er relativt kjent problem (dyrt å bytte).

En av temperaturfølerne kan være defekte.

Motorkontrollenheten (ECU) har kanskje ikke nyeste programvaren. 

SCV som sliter? Det finnes en ‘Service Bulletin’ fra Toyota;

Sitat

There is a Toyota Bulleting regarding this problem. Check @your local dealership: "Toyota have a service bulletin regarding this EG-0132T-1110-EN 1AD/2AD Cold starting issues, " Customer may report difficulty staring and car stalls whilst starting" there is a specific set of tests to confirm the fault. The correct version of the software is 302v000. "
 

All first generation AD engines 2.0 1AD, & 2.2 2ADF  can suffer form cold start and unstable cold idle issues caused by a faulty SCV valve and there are TSB from Toyota 

EG-0132T-1110-EN

1AD- FTV and 2AD-FTV Engine - Hard to start in cold condition

Models: AURIS, COROLLA, COROLLA VERSO, RAV4, AVENSIS

Model codes: ADE150, AUR10, ALA30, ADT250, ADT251

DESCRIPTION OF PHENOMENON

Customer may complain about engine that is difficult (delayed) to start in cold condition but cranking speed is normal. For low cranking speed (< 200rpm) or no cranking, please follow the relevant diagnostic procedure in repair manual.

PRODUCTION CHANGE

Improved design of the Suction Control Valve (SCV) to improve sliding performance and newly developed software to increase target fuel pressure in cold condition.

PARTS INFORMATION

Auris Corolla 150 Corolla Verso Avensis 250 & 251 - 04226-26020

 

Toyota har RENSEVÆSKE FOR DRIVSTOFFSYSTEMER som kanskje kan hjelpe. (Finnes 3. parts rensemidler som antageligvis gjør samme nytten, til en rimeligere pris men vet ikke hva Toyotas SuperDuper gjør.)

Sitat
En eneste behandling med Toyota rensevæske for drivstoffsystemer vil gi utslippsnivåer nær de som ble spesifisert den dagen bilen din ble produsert. En eneste behandling gir effektiv rensing som vil forbedre bilen på følgende områder: 
 
  • Tung å starte
  • ujevn tomgang
  • Utilstrekkelig effekt
  • Dårlig drivstofføkonomi
  • Motorbank
  • Eksosutslipp

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det var til stor hjelp.

Motoren er 2.2 136hk med motorkode 2AD-FTV. Da ser det ut til at denne service bulletin fra toyota gjelder for min bil.

Har vært på et frittstående mekonomen-verksted. De har lest av feilkoder, men jeg vet ikke hva slags leser de har. Jeg synes de har vært litt tafatte. De første gangene leste de bare av feilkoder og sa at de fant ikke noe feil. Nå sist tror jeg de sa at de så på motorstyringsenheten (kan det stemme?) uten å finne noen feil. Og de nevnte noe om at det kunne være aktuelt å se på ledningsnettet til glødepluggene. Men det har ikke blitt gjort. Men startproblemet er tilstede selv i sommerhalvåret. Jeg har tenkt at da kan det ikke ha noe med glødepluggene å gjøre, men det er kanskje feil?

Turtall ved start er ikke sjekket. Dette tror jeg at er et problem ut i fra min opplevelse. Når den ikke vil starte så høres det ut som at den går for sakte rundt. Det hjelper å gasse for å dra opp turtallet. Når den er som verst, så går den veldig sent selv etter at den har kommet igang også. Det er sånn at hele bilen rister, og jeg blir sittende å gasse for å roe ned ristingen.

Da startproblemet først dukket opp for et par år siden så begynte det med at starten ble unøyaktig. Noen ganger dro den rundt for sakte sånn at den ikke kom igang. Mens andre ganger hoppet den igang med det samme jeg trykket på startknappen. Etterhvert har den blitt bare treg.

Jeg har begynt å slå av klimaanlegget før jeg stopper bilen for å gjøre det lettere å starte den igjen. Jeg vet ikke om det hjelper eller om det er logisk. Men tanken min var å gi bilen en ting mindre som skal dras igang.

Injectorer og temperaturmålere er ikke sjekket. ECU har garantert en gammel programvare.

Jeg har hatt noe lurium på tanken. Forte advanced diesel fuel conditioner og Forte advanced dpf cleaner and regenerator. Bilen gikk ujevnt på tomgang før behandlingen, og den ujevne gangen forsvant etter behandlingen. Men det hjalp ingenting på startproblemet. 

Det virker som at problemet er vær-avhengig. I sommer når det var varmt og tørt så startet den som en klokke i flere måneder. Så kom en dag med tordenvær og regnskyll, og da ble den plutselig vanskeligere enn noen gang. I tillegg så er det påfallende at den starter uten problemer når den er varm. Hvis den har vært brukt tidligere på dagen, så oppfører den så fint resten av dagen. 

Høres det ut som at det kan være startmotoren som er problemet, ut i fra symptomeme? Eller er det like sannsynlig at det kan være noen av de andre tingene? Beklager den lange teksten.

 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg ville hørt med et Toyota verksted. Kanskje de kan sjekke dette med ECU programvare, strøm til glødeplugger og eventuell rens av systemet (diesel-tilsetning?).

Bruker tynn syntetisk olje av typen motoren er spesifisert for.

Takk for svar.

Ja da blir nok et besøk på Toyota-verkstedet neste steg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Glødeplugger har en levetid, og symptomene er vanskelig kaldstart slik trådstarter beskriver.
SVC-problemer vil normalt alltid gi en feilkode og de er "knølete" å bytte. Min erfaring er at feil med disse merkes ved kjøring, aldri ved start (varm som kald).
I tillegg kan noe så "enkelt" som ett dårlig batteri gi problemer ved start pga for lav spenning når startmotor går. ECU *må* han nok volt for å gjøre det den skal (motorstyring).
Dette er en frustrerende feil da selv ett fulladet batteri kan gi slike problemer (da er det på tide å bytte batteri).
Dette er enkle ting å sjekke og etthvert noenlunde kompetent verksted bør finne ut av dette! 😠

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg byttet både batteri og glødeplugger for et par år siden, da den ble ekstremt vanskelig å starte når kulda kom. Jeg trodde først at batteriet var problemet, så jeg byttet det uten at det hjalp. Men så viste det seg at alle glødepluggene var gåene. Etter at jeg fikk nye glødeplugger forsvant de verste problemene. Men det ble liksom aldri helt bra.

Jeg tror at batteriet skal være bra siden det er så nytt. Og jeg lader det 2-3 ganger i året for å prøve å ta vare på det.

Kanskje det er ledningsnettet til glødepluggene som er problemet. Irriterende at det er så vanskelig å finne ut av. Bortsett fra dette startproblemet har bilen vært feilfri. Jeg tror, etter å ha lest alle forslagene i tråden her, at den beste planen er å kontakte Toyota-verkstedet. Hvis ikke de finner ut av det, eller hvis det blir veldig kostbart, så er det på tide å se etter en ny (brukt) bil.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...