Tåka Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hei har et stort problem her, jeg skal innstalere windows 10 og converterer hardisken til GPT så innstaleres windows converteringe er for at "secure boot" skal virke men etter å ha innstalert windows 10 og jeg sjekker hardisken så er den plutselig i MBR mode altså ikke GPT hva er det som skjer?? Jeg har bare 1 hardisk enabled fordi jeg skal være sikker på at det er riktig disk som er convertert til GPT så det er umulig å innstalere windows 11 pga denne dritten!! Noen som har en peiling på hva jeg gjør feil her? Mvh Eivind Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Du må nok laste ISOen ned på en stick/USB. https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11 Last ned ISO og legg på desktop -> Bruk Rufus eller lignende til å lage en bootbar USB-minnepenn -> Gå i BIOS, endre til GPT og Secure Boot -> Boot på stick Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 17 minutes ago, Tåka said: Hei har et stort problem her, jeg skal innstalere windows 10 og converterer hardisken til GPT så innstaleres windows converteringe er for at "secure boot" skal virke men etter å ha innstalert windows 10 og jeg sjekker hardisken så er den plutselig i MBR mode altså ikke GPT hva er det som skjer?? Jeg har bare 1 hardisk enabled fordi jeg skal være sikker på at det er riktig disk som er convertert til GPT så det er umulig å innstalere windows 11 pga denne dritten!! Maskinen må settes til å boote i UEFI modus. Hvis du prøver å installere Windows på en tom disk, så må du ha UEFI mode for at Windows setup skal lage en GPT-partisjon. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Om du vil konvertere MBR til GPT og eventuelt bytte til UEFI for en maskin med Windows 10 installasjon. Her er forklaring: How to convert MBR to GPT drive to switch BIOS to UEFI on Windows 10 | Windows Central Du må også sette bios til å bruke UEFI. Edit: byttet ut link Endret 7. oktober 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 Takker skal prøve dette MV EIvind Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 9. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2021 Fant ut feilen jeg har gjort hele tiden det er at når jeg skal velge minne pinnen som oppstart til å innstaleer så er det 2 valg 1 er bare minnepinnen med vanelig oppstart og 1 med UFI oppstart på minnepinnen og når jeg valgt UEFI da var disken GPT og Windows 11 er nå innstalert helt perfekt operativ system så langt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå