Gå til innhold

Toleranse og inkludering?

Anbefalte innlegg

Er det ikke paradoksalt at i et stadig mer sekularisert samfunn der det er ett voldsomt fokus på toleranse og inkludering, samtidig kan ses ett stort sosialt politisk press, lite toleranse og utestenging av de som ikke holder seg innenfor rammen av hva som er politisk korrekt? Resultatet blir ett på overflaten fritt og tolerant samfunn, men bare på overflaten. Det skulle ikke være nødvendig å gi eksempler på dette.

Ved å la enkelte politiske holdninger få dominere gjennom media, og være veiledende for våre meninger, vil det skapes religiøse og politiske tabuer. Jeg mener dette er en naturlig konsekvens av sekulariseringen og en misforstått toleranse- og integreringsforståelse, som går på bekostning av enkeltindividets politiske og religiøse yttringsfrihet, og vi får en stille diskriminering og utestengning. 

Endret av Mflj
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her lager du spagetti av mye forskjellig. 

Det er stort sett religion som har hindret normalisering i forhold til homofile, transpersoner og andre. Et sekularisert samfunn som ikke leger religiøse føringer - har helt klart ført til bedre toleranse og inkludering ovenfor grupper som tidligere har vært utstøtt. Man skal ikke lengre tilbake enn 1977 der homofil var fremdeles å regne som en sykdom. Større åpenhet, toleranse, kunnskap og forståelse har helt klart masse positivt ved seg. Mye; som følge av et mer liberalt (sekularisert om du vil) - samfunn. 

At vår kultur er gjennomsyret av seksualitet er en bivirkning av kapitalismen. Sex selger. Enkelt og greit. Det skaper blest, oppmerksomhet og kontroverser som igjen bidrar til klingende mynt i kassa. Mine foreldre vokste opp i en konservativ og nokså lukket seksuell kultur. Kanskje trenger menneskeheten litt tid på å gå gjennom "puberteten" i den seksuelle frigjøringen. Det er da grenser for hvor spennende det er med tabloider som skriver om puppesjokk og penissjokk
Ja, det er utrolig trist at 14-åringer synger på ekstremt seksualiserte låter som blir vist frem som familieunderholdning (!) i blant annet USA. Men dette er først å fremst et kulturspørsmål. Forhåpentligvis avtar dette.

For å si det litt banalt..... Stenger du kuer inne i fjøset hele vinteren. Så hopper de rundt på beitet i noen minutter i ren ekstase over å få "slippe fri". Før de finner roen og tilpasser seg de nye omgivelsene. Det er alltid stor stå-hei rundt nye ting. En stor del av vår kultur skjer nå via Internett som kun har vært tilgjengelig for vanlige folk siden 90-tallet. Sosiale medier var helt ukjent for folk flest før år 2004-05. 

Du skriver: "De som ikke holder seg innenfor rammen av hva som er politisk korrekt?" 
Med størst sannsynlighet, var nok denne "gruppen" enda større på 70-tallet enn det den er i dag. Det som ikke er politisk korrekt i dag, gjelder vel i størst hovedsak rasisme, politisk ekstremisme - og for så vidt også religiøs. Ruspolitikken vår er også nokså gammeldags. Så selv om det er "politisk feil" å ta seg en rev. Er dette fra et sosialt og kulturelt ståsted nokså vanlig, særlig i land utenfor Norge. Jeg kommer ikke på så mange flere..

• Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mflj said:

Er det ikke paradoksalt at i et stadig mer sekularisert samfunn der det er ett voldsomt fokus på toleranse og inkludering, samtidig kan ses ett stort sosialt politisk press, lite toleranse og utestenging av de som ikke holder seg innenfor rammen av hva som er politisk korrekt?

Jepp, det er paradoksalt. I svært mange tilfeller er det de som hevder at de er mest tolerant som viser at de er svært intolerante. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (9 timer siden):

Her lager du spagetti av mye forskjellig. 

Det er stort sett religion som har hindret normalisering i forhold til homofile, transpersoner og andre. Et sekularisert samfunn som ikke leger religiøse føringer - har helt klart ført til bedre toleranse og inkludering ovenfor grupper som tidligere har vært utstøtt. Man skal ikke lengre tilbake enn 1977 der homofil var fremdeles å regne som en sykdom. Større åpenhet, toleranse, kunnskap og forståelse har helt klart masse positivt ved seg. Mye; som følge av et mer liberalt (sekularisert om du vil) - samfunn. 

At vår kultur er gjennomsyret av seksualitet er en bivirkning av kapitalismen. Sex selger. Enkelt og greit. Det skaper blest, oppmerksomhet og kontroverser som igjen bidrar til klingende mynt i kassa. Mine foreldre vokste opp i en konservativ og nokså lukket seksuell kultur. Kanskje trenger menneskeheten litt tid på å gå gjennom "puberteten" i den seksuelle frigjøringen. Det er da grenser for hvor spennende det er med tabloider som skriver om puppesjokk og penissjokk
Ja, det er utrolig trist at 14-åringer synger på ekstremt seksualiserte låter som blir vist frem som familieunderholdning (!) i blant annet USA. Men dette er først å fremst et kulturspørsmål. Forhåpentligvis avtar dette.

For å si det litt banalt..... Stenger du kuer inne i fjøset hele vinteren. Så hopper de rundt på beitet i noen minutter i ren ekstase over å få "slippe fri". Før de finner roen og tilpasser seg de nye omgivelsene. Det er alltid stor stå-hei rundt nye ting. En stor del av vår kultur skjer nå via Internett som kun har vært tilgjengelig for vanlige folk siden 90-tallet. Sosiale medier var helt ukjent for folk flest før år 2004-05. 

Du skriver: "De som ikke holder seg innenfor rammen av hva som er politisk korrekt?" 
Med størst sannsynlighet, var nok denne "gruppen" enda større på 70-tallet enn det den er i dag. Det som ikke er politisk korrekt i dag, gjelder vel i størst hovedsak rasisme, politisk ekstremisme - og for så vidt også religiøs. Ruspolitikken vår er også nokså gammeldags. Så selv om det er "politisk feil" å ta seg en rev. Er dette fra et sosialt og kulturelt ståsted nokså vanlig, særlig i land utenfor Norge. Jeg kommer ikke på så mange flere..

Jeg litt redd der er en kronisk "pubertet" i tidlig fase. Sånn jeg ser det er det en misforståelse av begrepet toleranse det er snakk om. Med det resultat at det egentlig ikke er lov til å stå for noe. Hva skal vi være meningsnøytrale og stryke hverandre med hårene så inderlig etter, til en hver pris?

Jeg mener at vi har totalt misforstått begrepet respekt. Mitt inntrykk er et det ikke lenger er nok å respektere mennesker og deres rett til frie valg og egen tro, men for at det skal kalles respekt eller kjærlighet, må man også støtte og oppmuntre til det de mener eller tror på, til tross av at en kanskje har en egen mening eller tro som strider mot denne.

Det må finnes en mellomting mellom å gå til krig med hverandre, og premissløst støtte og oppmuntre andre i deres tro eller mening. Hva sier dette om integritet og respekt for egene meninger og tro da? Eller tror vi ikke på noe lenger. Det må være lov å stå for noe og yttre det man mener og tror på. Det er denne friheten jeg mener er truet. Er kanskje tryggest med munnbind..

Nettopp pga ekstremtoleransen har vi fått en "ikke toleranse" mot alt som truer "ekstrem toleransen" Da snakker jeg først og fremst om mennesker med trosverdier og etiske verdier, som det ikke lenger blir rom for, dersom "alt" skal tolereres. Konsekvensen blir undertrykking og stille utestengning og nulltoleranse for enkelte, med tap av reel yttringsfrihet, paradoksalt nok som konsekvens av "toleranse og integrering" og ikke minst "frigjøring" Det samme gjelder naturligvis hvis du mener noe annet enn de nyhetsplattformene serverer oss. Om det ikke er der vi er, så er det i hvert fall der det ser ut som vi er på veg.

Det at media får rollen som både underholder, sannhetsformidler, politi og dommer på sett og vis, skaper basis for dette, og veien blir fint tilrettelagt for hva vi skal mene og tro. Jeg tror mange heldigvis er av typen som kjenner at når strømmen prøver å ta de, så lyser det en varsellampe, og man våkner litt. Mennesker har gått blindt i takt tidligere også, og er fullt i stand til det. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...