Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Startet et ENK, 180 ringer og spør om å legge inn i en katalog.. Lovlig?

MultiGamerClub

Anbefalte innlegg

Så jeg googlet dette men fikk ingenting opp, andre gangen fant jeg noen gamle tråder fra et annet forum hvor dette er blankt svindel og de sender en regning.

Jeg spurte RETT UT i samtalen om dette er gratis, han sa jada..

Men så leser jeg mer at de sender regning likevel, er dette fortsatt noe som praktiseres så jeg må kontakte dem eller kan jeg anta at samme dårlig praktis fortsatt skjer den dag i dag?

Skriver dette på mobil så beklager om det er stavefeil eller grammatiske feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du som ENK ikkje har angrerett som ein forbrukar så er det ikkje uvanleg at du får slike tilbod som enten er eller ligger svært nært til det som er rekne som svindel.
At selgaren regelrett lyger om vilkåra og deretter får deg til å skrifleg inngå avtale med heilt andre vilkår er dessverre ikkje heilt ukjent. Det ein utnytter då er at firmaet som inngikk avtalen (ditt ENK) ikkje kan dokumentere kva som blei sagt munnleg, men at selgaren (her 180.no) har dokumentasjon på at du har inngått avtale i form av at du har sendt eit OK på ei tekstmelding eller anna dokumentasjon på avtaleinngåing.

Dei firmaene som er eit lite hakk meir seriøse forteller halvsannheiter i staden for å lyge direkte. Eg kjenner ikkje til kva produkt 180 selg men det er ikkje utenkeleg at sjølve katalogregistreringa er gratis, men at du må betale ein blodpris med binding som ein administrativ kostnad.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med all vennelighet, 180 - fuck dere! Jeg har selv et ENK og de ringer seriøst flere ganger i måneden, og har gjort dette siden begynnelsen av 2020. De få gangene jeg har tatt telefonen har jeg gitt beskjed om at jeg IKKE ønsker å være oppført i noen kataloger eller ta imot noen tjenester. Den samme beskjeden har jeg gitt til samtlige katalogopplysninger. Tross dette ble alikevel samtlige sider for noen måneder siden oppdatert til at mitt private telefonnummer (som ikke er registert mot ENK eller noe) nå er oppført som bedriftnummeret på samtlige tjenester. (mitt ENK ble i sin tid opperettet for et veldig spesifikt formål,  derav grunnen til hvorfor det ikke skal være oppført). I det minste var det gratis for meg. 

/ offtopic rant

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

form av at du har sendt eit OK på ei tekstmelding eller anna dokumentasjon på avtaleinngåing

Men har ikke sagt noe at det var greit? Spurte rett ut om det var gratis..

Så nå sitter jeg med denne eposten nedenfor hvor jeg sier blankt nei at jeg ikke sko ha noe avtale med den. Er dette en grei epost og si rett ut nei, ingen avtale eller har jeg fucka meg nå? Litt sur så skriver kanskje litt feil.

Takk gud autokorrekt eksisterer. Skal si rettrpå mail at jeg ikke vil ha noe form for avtale.

Noen form jeg kan si dette bedre på så jeg sier nei til avtalen deres? Kommer ikke til og betale en dritt.

Screenshot_20211007-120343_Gmail.thumb.jpg.b83a6adc71d649ae44448ebb9d6cf475.jpg

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke "sagt opp". Da bekrefter du jo altså at du tidligere har sagt ja. Om man ikke har sagt ja er det ingenting å si opp.

Vet liksom ikke helt hvordan jeg ikke skal få en regning når selgeren i telefonen blankt sa ja dette er gratis til meg.. Ga en epost adresse og plutselig la han på.. Ikke kommer nummeret han brukte 2 ganger opp på Google noe som helst..

Forstår dette er rent shady svindel så 🤔, vil ikke ha noe med de og gjøre men vil si det skriftlig at jeg ikke skal ha noe med dem og gjøre også.. 😐

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jeg ville kanskje skrevet noe ala dette:

"Viser til tidligere telefonsamtale der det ble tilbudt helt uforpliktende gratis oppføring i katalog. Etter nærmere vurdering er jeg ikke interessert i dette, og jeg ønsker at dere sletter all informasjon om mitt selskap og aldri ringer meg igjen."

Skal skrive dette, kommer ikke på noe god måte og skrive det frem på.. Takk.

Skal be om skriftlig svar så det faktisk er mulig og få et ordentlig svar tilbake.

Lenke til kommentar

Har da fått en epost tilbake:

Hei,

Takk for din henvendelse.

Vi har nå slettet selskapet deres fra nummeropplysningen 180.

mvh
180.no Nummeropplysningen AS

Men det høres fortsatt ikke ut som et helt nei? Kanskje bare meg som er litt gretten 🤔 Hehe, jaja..

Forhåpentligvis kommer det ikke en dritt i posten og jeg har lært leksen til neste gang.. Ettersom det er enda flere av disse idiotene i Norge 😐

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (8 timer siden):

Forhåpentligvis kommer det ikke en dritt i posten og jeg har lært leksen til neste gang.. Ettersom det er enda flere av disse idiotene i Norge 😐

At du får flere tilbud på vissvass og piss kan jeg garantere deg. Jeg startet ENK i fjor høst og har fått noe jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

At du får flere tilbud på vissvass og piss kan jeg garantere deg. Jeg startet ENK i fjor høst og har fått noe jevnt og trutt.

Jepp.. Har blitt ringt opp av 4 forskjellige til selskaper.. Alle prøvde å presse et ok ut av meg men forstår nå at det bare er å legge på med en gang og ikke bortkaste tiden min på disse folkene.

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (14 timer siden):

Så jeg googlet dette men fikk ingenting opp, andre gangen fant jeg noen gamle tråder fra et annet forum hvor dette er blankt svindel og de sender en regning.

Jeg spurte RETT UT i samtalen om dette er gratis, han sa jada..

Men så leser jeg mer at de sender regning likevel, er dette fortsatt noe som praktiseres så jeg må kontakte dem eller kan jeg anta at samme dårlig praktis fortsatt skjer den dag i dag?

Fikk du sms (fra 180) som du svarte ok på?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...