Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Panelovn som smeller

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en panelovn for noen dager siden som smeller VELDIG. Jeg tror dette skjer fordi den blir raskt varm og kald, og når den hele tiden prøver å regulere temperaturen kommer det smell fra den som er så høye at jeg ofte kvekker av dem. Jeg har hatt andre panelovner, og ingen av dem har gitt fra seg en lyd, men denne er helt ekstrem! Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette problemet? Eller kan det virke som om det er en feil på den? Den lager dessuten også klikkelyd når den endrer temperatur, men smellene er helt klart verst.

Det er forresten en ganske kraftig ovn, på 1500W, og veldig liten (63x45 cm).

På forhånd tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar:) små lyder er helt greit, men dette er veldig høye lyder, minst én gang hvert minutt. Jeg hører disse lydene godt fra andre etasje. Ovnen har en del innstillinger, så jeg hadde håpet noe av dette kunne hjelpe om noen tilfeldigvis visste noe

Lenke til kommentar
15 hours ago, MariaKD said:

Hei,

Jeg kjøpte en panelovn for noen dager siden som smeller VELDIG. Jeg tror dette skjer fordi den blir raskt varm og kald, og når den hele tiden prøver å regulere temperaturen kommer det smell fra den som er så høye at jeg ofte kvekker av dem. Jeg har hatt andre panelovner, og ingen av dem har gitt fra seg en lyd, men denne er helt ekstrem! Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette problemet? Eller kan det virke som om det er en feil på den? Den lager dessuten også klikkelyd når den endrer temperatur, men smellene er helt klart verst.

Det er forresten en ganske kraftig ovn, på 1500W, og veldig liten (63x45 cm).

På forhånd tusen takk for svar:)

Trenger ikke nødvendigvis være pga hurtig temp-endring, da endring uansett forårsaker utvidelse/sammentrekning av stål og metaller....vs plast også.
Men er konstruksjonen litt simpel og ulike materialer ligger inntil hverandre blir det gniss/tikking av en eller annen grad.
Smeller det kraftig er det gjerne spenn i platematerialer kombinert med temp-forandring som forårsaker en plate/flate som "vrenger seg".
 De som har hatt oljefat stående (ståltønne med fyringsolje f.eks.) kjenner til denne slags lyder.

Endret av clink
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Det er en Termo Steel panelovn, 1500W. Det blir garantert retur, for nå orker jeg ikke lenger. Jeg synes det er veldig rart at den fortsatt er i produksjon og selges, når den lager såpass høye lyder. Mest sannsynlig er ikke dette er feil ved produktet, men bare sånn ovnen er. Den varmer seg ekstremt raskt opp, og slår seg helt av og blir helt kald, før den dundrer løs igjen med lyder, klikking og smell under oppvarming, og blir så varm at man brenner seg kraftig om man holder på den.

Styr unna Termo om dere tilfeldigvis skulle vurdere det, for dette var dårlig;(

Lenke til kommentar
MariaKD skrev (På 8.10.2021 den 0.16):

Takk for alle svar! Det er en Termo Steel panelovn, 1500W. Det blir garantert retur, for nå orker jeg ikke lenger. Jeg synes det er veldig rart at den fortsatt er i produksjon og selges, når den lager såpass høye lyder. Mest sannsynlig er ikke dette er feil ved produktet, men bare sånn ovnen er. Den varmer seg ekstremt raskt opp, og slår seg helt av og blir helt kald, før den dundrer løs igjen med lyder, klikking og smell under oppvarming, og blir så varm at man brenner seg kraftig om man holder på den.

Styr unna Termo om dere tilfeldigvis skulle vurdere det, for dette var dårlig;(

Jeg kan anbefale Mill med glassfront. Helt lydløse, ikke hørbart rele engang, og holder innstilt temperatur veldig presist, sammenlignet med flere andre vi har hatt. 

Best pris på Mill AV800L WiFi 230V 800W (250x1065) Varmeovner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...