Gå til innhold

Tilkomstteknikk

Gjest 7d692...6dd

Anbefalte innlegg

Gjest 7d692...6dd

Hei!

Jeg er drittlei jobben min som bioingeniør, og vil gjøre noe annet. Jeg har ikke noen annen bakgrunn enn innen helse/lab, annet enn noe kundeservice tidligere i livet. Jeg er glad i klatring og andre former for ekstremsport på fritiden, og syns en jobb innen tilkomstteknikk virker utrolig spennende. Problemet er at jeg ikke har noe fagbrev eller erfaring innen praktiske yrker fra før av, som jeg vil tro vil være en stor fordel for å lande en slik jobb. Vil jeg i det hele tatt bli vurdert til jobber hvis jeg har tatt kurs? Jeg er også åpen for å studere igjen, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Kunne veldig gjerne tenkt meg en jobb offshore hengende i tau på siden av en plattform - men hva er veien dit?

Jeg er kvinne på 31 år, uten store forpliktelser i livet. 

Anonymous poster hash: 7d692...6dd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/6/2021 at 11:20 AM, Guest 7d692...6dd said:

Hei!

Jeg er drittlei jobben min som bioingeniør, og vil gjøre noe annet. Jeg har ikke noen annen bakgrunn enn innen helse/lab, annet enn noe kundeservice tidligere i livet. Jeg er glad i klatring og andre former for ekstremsport på fritiden, og syns en jobb innen tilkomstteknikk virker utrolig spennende. Problemet er at jeg ikke har noe fagbrev eller erfaring innen praktiske yrker fra før av, som jeg vil tro vil være en stor fordel for å lande en slik jobb. Vil jeg i det hele tatt bli vurdert til jobber hvis jeg har tatt kurs? Jeg er også åpen for å studere igjen, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Kunne veldig gjerne tenkt meg en jobb offshore hengende i tau på siden av en plattform - men hva er veien dit?

Jeg er kvinne på 31 år, uten store forpliktelser i livet. 

Anonymous poster hash: 7d692...6dd

Fagbrev er nok en veldig stor fordel. Det kan være verdt å ta kontakt med noen av kursbedriftene; de som er sertifisert for kurs er også i stor grad de som ansetter folk til slike jobber offshore, f.eks. Beerenberg og Linjebygg;

http://www.softsertifisering.no/norsk/tilkomstteknikk/sertifiserte-kursbedrifter/

Lenke til kommentar

Det vil sjølvsagt være ein stor fordel å ha relevant utdanning. 
Sjølve jobben som tilkomsteknikkar krever ikkje anna enn kurs, men vanlegvis vil arbeidsgiver at du skal utføre ein jobb når du fyrst har klatra opp, så då vil det være ein stor fordel om du har fagbrev innanfor praktiske fag som elektrikkar, malar, reinholdar, eller liknande.

Det sagt så er det nok heilt sikkert mulig å få seg jobb heilt frå bar bakke der arbeidsgiver kurser deg og du jobbar som hjelpemann eller utfører enkle arbeids og vedlikeholdsoppgåver som ikkje krever fagkompetanse utover klatrekompetanse.

For å tenke høgt. Med din bakgrunn som bioingeniør så måtte det vel kunne være mulig å få seg ein klatrejobb der du jobbar med prøvetaking og analysering av biologisk materiale i høgda? Det må vel være nokre forskningsmiljø som treng ein person som kan klatre i fuglefjell for å hente inn prøver frå fuglereir for å forske på kostholdet til ville fuglar, eller liknande jobbar.
Om vi tenker heilt omvendt slik at du vurderer å drive med dykking i staden for så er det sikkert mange arbeidsoppgåver som det er passande å sende ein bioingeniør med dykkerkompetanse for å utføre. Det må vel være massevis av prøvetaking av sjøbotnen under fiskemerer, og liknande?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...