YBD Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Hei! Foreldrene mine får i disse dager installert Telenor fiber hjemme, og inntak/Telenor-router er et helt annet sted i huset enn der de skal se på TV med T-We Boks II. Jeg går utifra at dette er IPTV-løsning helt uten noe koaks. De tenker å kjøpe inn en mesh-løsning, f.eks. TP-Link Deco M4. Kan disse kobles i Telenor-routeren, settes i AP-modus og levere fungerende nett til T-We Boks II via kabel fra satellitt-mesh-noden, så TV-løsningen vil fungere helt som den skal? Er det evt. en annen mesh-løsning som er bedre til dette formålet, eller må T-We Boks II være på fullstendig kablet nett for at alle tjenester skal virke? Håper på råd og hjelp! Endret 6. oktober 2021 av YBD Lenke til kommentar
NULL Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 I hvert fall med en så enkel løsning med tanke på wifi-teknologi som Deco M4 er, tenker jeg at det er ganske stor risiko for at man vil kunne oppleve pakketap for IPTV. Spesielt hvis det også skal gjøres opptak mens man ser på TV. Og dette omtrent uten at wifi-nettet brukes til noe annet. Naturligvis vil avstander, hindringer og støy/forstyrrelser her ha stor betydning. Deco M4 kan vel som Deco-modellene ellers settes i aksesspunkt-modus. Et alternativ kan kanskje også være Telenors egen WiFi Forsterker, som i likhet med Telenors ruter er en 4x4 MI-MIMO-løsning som nok her kanskje kan levere litt mer pålitelig overføring enn M4 som så vidt jeg husker er en 2x2-løsning. Bemerk også at en del mesh-løsninger kun støtter IPTV på enheten som står som ruter og via kablet, eller på mesh-nodene hvis de står kablet. Dette for at ikke IPTV-multicastene skal redusere wifi-ytelsen generelt. Eks. Google WiFi-produktene er slik at det kun er på enheten som står som ruter at IPTV er støttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå