torest Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 Höegh bestiller verdens største bilskip klar for nulltuslipp [Ekstra] Lenke til kommentar
Hans Magnus Borge Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 Dette er jo vel og bra. Men vi skal huske på at skipsfarten står for bare 2-3% av CO2 utslippene. Så det monner ikke så mye. Det er faktisk mye mer effektivt å få last over på skip. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 Hans Magnus Borge skrev (12 minutter siden): Dette er jo vel og bra. Men vi skal huske på at skipsfarten står for bare 2-3% av CO2 utslippene. Så det monner ikke så mye. Det er faktisk mye mer effektivt å få last over på skip. Hva slags tull er det du skriver? Om en gjør begge ting så går ikke det på bekostning av hverandre. Om en deler opp alle virksomheter som gir CO2-utslipp, er det få som gir prosentvis store utslipp. Luftfart gir også ca 2% (4% om tilleggseffekter regnes med) og bør ikke prioriteres mener luftfarten. Men om en også tar i betraktning at bare ca 10% av verdens befolkning står for 90% av reisene, så skjønner en at vi rike og overvektige har mye å svare for (tall tatt ut av lufta, men kan også være verre)! Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 Heldig den filippineren som får jobben med å tørke sjøsprøyt av de solcellepanelene. Ser ut som temmelig malplasserte skuebrød der på dekk, hva skal vel de bidra med av effekt som ikke skipsmoteren kan generere =) 1 Lenke til kommentar
Hans Magnus Borge Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 Enig når det gjelder luftfart. Men når man tenker på hvor mye som transporteres med skip er det slik jeg ser det viktigere å få lasten på vannet enn å gjøre skip enda mer grønne. Politikk handler om å prioritere. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hans Magnus Borge skrev (15 timer siden): Enig når det gjelder luftfart. Men når man tenker på hvor mye som transporteres med skip er det slik jeg ser det viktigere å få lasten på vannet enn å gjøre skip enda mer grønne. Politikk handler om å prioritere. Å få til overgang av transport til vanns og jernbane er en tung materie og vil gjerne ta tiår! Men den smarteste en kan gjøre for at dette skal gå fortere, er å gjøre skipsfarten grønn! Skipsfarten har potensial til å bli grønn på få år da motorer/tanker kan byttes ut eller konverteres på dagens skip (i løpet av en uke eller to på et verft). Ellers så kan kanskje en av få positive effekter av Brexit være at fokus settes på lave lønner og elendige vilkår for sjåfører i Europa og veitransport vil bli dyrere om sjåførene får anstendige vilkår. Om en i tillegg lot biltransport betale litt (altså mange ganger mer enn i dag) for veibruk så vil transport til vanns og med tog bli atskillig mer konkurransekraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå