Gå til innhold

Wi-Fi repeater til uten dørs

Peba

Anbefalte innlegg

Hei, fått meg en easee lade stasjon, å bytta til Tibber, men for at Tibber skal styre strøm laderen så må den ha Wi-Fi, boksen i seg selv får Wi-Fi signal men kun en strek og Tibber appen greier ikke koble til.

Så jeg tenkte, jeg har jo et stikk ute på verandaen, så om noen har en repeater å anbefale som tåler kulde, er tak over verandaen så den blir ikke våt eller får blåst på seg... Helst ikke noe som koster skjorta

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde Tibber Pulse baserte seg mot API mot Eeases systemer og ikke direktekommunikasjon med laderen. Mao - at selv om man har Tibber Pulse, så trenger ikke laderen være på lokalnettet - kommunikasjonen kan gå via 4G-modulen i Easee-laderen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, xClaymanx said:

Noe slikt burde holde fint.

https://www.dustinhome.no/product/5011170177/ltu-lite

Må dog ha fysisk kontroller(Cloudkey) eller sette opp software key på en maskin

Fungerer denne som repeater? For meg framstår dette som en løsning som krever at det er kablet nettverk fram til denne enheten.

Nå vet jeg ikke her hvor langt det er til garasjen. Det som kan være en løsning også, hvis garasjen står på samme elanlegg som huset ellers, vil kunne være å bruke Homeplug der den ene Homeplug-adapteren også er et wifi-aksesspunkt. Da setter man opp en homeplug inne i huset ved siden av eksempelvis ruter og kjører kabel mot denne, og så homeplug-adapteren med wifi-aksesspunkt i et stikkontakt i garasjen.

Hvor godt Homeplug i praksis fungerer varierer ofte avhengig av elanlegget, hvordan kontaktene man bruker i hver ende står i forhold til hverandre på kurser og faser osv. Her er det jo imidlertid ikke rare båndbreddebehovet. Men greit å kjøpe et sted der det er lett å levere tilbake hvis det formodningen ikke skulle fungere.

Lenke til kommentar

Homeplug er fryktelig variabelt og etter det jeg vet kun til innendørsbruk.

Men du blir uansett sittende med flere typer nett, siden ingen vil kommunisere med hverandre.

Har du noe annet wifi i huset fra før av, foruten det du har fått fra leverandør? Isåfall kan du jo bygge ut denne utendørsantennen med flere ubiquiti punkt på sikt.

Denne vil fungere standalone med eget nett ja, den vil ikke kunne knytte seg til et eksisterende nett.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, xClaymanx said:

Poenget er jo at det brukes innendørs i huset og innendørs i garasjen.

Som sagt, det er jo trolig ikke rare båndbreddebehovet her - bare at det fungerer. Har en del erfaring med Homeplug, og det er varierende hvor godt det fungerer - både ut i fra elanlegget, hva som evt. kan forstyrre og ikke minst også kvaliteten på adapterne.

Men du blir uansett sittende med flere typer nett, siden ingen vil kommunisere med hverandre.

Hvis det i hovedsak bare er laderen som skal være i forbindelse med denne, spiller det jo liten rolle.

Denne vil fungere standalone med eget nett ja, den vil ikke kunne knytte seg til et eksisterende nett.

Så det må legges kabel ut til denne antennen. Her man man vel også si at det spiller liten rolle at han har stikkontakt ute, ettersom den får strøm via PoE.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (1 time siden):

Har du noe annet wifi i huset fra før av, foruten det du har fått fra leverandør? Isåfall kan du jo bygge ut denne utendørsantennen med flere ubiquiti punkt på sikt.

Så lenge han kun setter opp et aksesspunkt i garasjen, og ikke en egen router vil jo alle være på samme nettverk.

Jeg tror denne https://www.komplett.no/product/837058/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-cpe510-aksesspunkt skal kunne settes opp som en repeater, hvertfall i følge denne nettsiden. https://www.mbreviews.com/best-outdoor-wifi-range-extender/

Den krever tilkobling til din eksisterende router inne for oppsett, men kan flyttes til verandaen når den er satt opp, om jeg har forstått rett.

Endret av Håvard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...